Nekromanti GoogleDocs

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det några risker med att använda googledocs för mer eller mindre kommersiella projekt? Med risker menar jag om google i efterhand skulle kunna göra anspråk på inkomsterna eller upphovsrätten till sådant man skapat. Jag tror inte att det är så, men vem vet egentligen vad hoppfulla storföretag försöker smyga in i sina applikationer?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
För att de skulle göra anspråk på royalties eller liknande krävs det att du utnyttjar deras tjänster i marknadsföringen, försäljningen eller distributionen. Så länge du bara använder dem i utvecklingen är det ingen fara.

Du kan mycket väl snubbla över paragrafer som jag sett andra reagera på och tolka som just en rätt att utnyttja material som du framställt. Vad det handlar om, är inte att Google vill sno dina idéer utan vara säker på att inte du stämmer dem om de lanserar en tjänst som råkar likna något du beskrivit.

(Sånt som Facebook-grundaren Zuckerberg för närvarande tycks överhopad med stämningar om.)

Det är en friskrivning och inte ett anspråk. (Men det kan vara svårt att se, särskilt om det är skrivet på amerikansk "juridiska"...)

(Vi har just börjat använda Googles tjänster som intranät på jobbet, så vi har gått igenom alla avtalstexter på längden och tvären...)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är mycket möjligt att någon passage i något avtal någonstans ger Google rätt att använda detta, och rent tekniskt sett kan de förstås göra vad de vill, men det betyder inte att de skulle kunna i praktiken. Google, såväl som Facebook, är noggrant bevakade av media och bloggar för just sådant.

Så jag ser det som extremt osannolikt att Google skulle göra någon form av anspråk, det skulle riskera förstöra hela deras produktkatalog. De är inte heller ute efter detta, de är ute efter reklamförsäljning som är en mycket större affär.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kan också säga att ett antal svenska kommersiella rollspelsprojekt skrivits delvis eller helt på Google Docs, och att verktyget som sådant har en del överlägsna fördelar när man jobbar i en utspridd grupp.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag betvivlar starkt att Google skulle göra något sådant. Och precis som RipperDoc skriver så är det flera spel som skrivits på det sättet och flera spel som skrivs på det sättet. Tror inte att du behöver vara orolig.
 
Top