Nekromanti Google Earth

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag kanske har missat något, men är det ingen som har rekommenderat Google Earth tidigare? Galet isf :gremlaugh:

Google Earth är det där programmet man alltid längtat efter, som man tänkt "jeeklar vad coolt om det där fanns".

Och nu är det här

Men vad är det då? Helt enkelt ett tredimensionellt jordklot som google lägger på satellit- och flygfoton från sina servrar. Jamen, mer eller mindre högupplösta ovanifrån vyer från jordens alla hörn.

Varför snackar jag om det här i rollspelsforumet? Äh, det är väl självklart: earth är ju det perfekta hjälpmedlet för alla spelledare som spelar rollspel i "vår värld". Var ligger det där bostadsområdet utanför Atlanta egentligen? Finns det någon kulle att gömma sig bakom i närheten av Area 51? Var tar djungeln slut i Kambodja? Eazy-peazy, slå bara upp det i Earth.

Ladda ner och njut :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Coolt, skulle man bara vilja ha det över historiska tider också :gremlaugh:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Google Earth [ANT]

Ja, om inte annat så gränser och städer. Flygfoton blir dock aningen knepigt :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det är tragiskt att så många gamla satellitbilder försvann när biblioteket i Alexandria brann ner. :gremwink:

/tobias, som håller på att ladda ner Google earth just nu och behövde skriva något under tiden.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Woot! Yeah!

Det här var ju toppen, jag ska genast (Efter att ha lekt med den i en timma) placera ut bas P-7 i Nevada-öknen! :gremlaugh:

Tydligen så ligger Göteborg på min gata. :gremgrin:
Vem hittar kinesiska muren först?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ägig grej. Synd bara att Strängnäs typ var en ful kludd medan vissa ställen var hur detaljerade som helst. Å så zoomade jag förstås in på superzoom och slumpade ut mig i världen och lekte "nu ska jag gå omkring på den här planeten som en vanlig människa (typ, lite snabbare än så) tills jag tagit reda på var jag är" men allt jag till sist kunde konstatera (yeah, jag gav upp och fuskade) var att Sydamerika är ett djäkligt bögigt ställe med bara en massa skog, moln och rektangulära plantage(?).

Å så... när man väl hittar ett ställe med superupplösning (så där så man nästan kan se om en bilist petar sig i näsan) då får jag alltid för mig att jag ska leta efter några som knullar. Typ, på ett hustak eller ute på stranden. Eller liksom en bilkrasch eller något. Det sker alldeles för få grejer som är värt att titta på med en sådan här grej. Ska vi inte åka ut på något fält och skriva "WRNU" så stort att det syns på den här grejen och ta en skärmbild för att föreviga bravaden?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
et sker alldeles för få grejer som är värt att titta på med en sådan här grej. Ska vi inte åka ut på något fält och skriva "WRNU" så stort att det syns på den här grejen och ta en skärmbild för att föreviga bravaden?
Jo det hade varit roligt om man kunnat catch people in the act, men problemet med alla coola händelser är ju att a. någon måste flygfotat exakt då b. google ska ha fått tillgång till just den bilden och c. google inte sorterat bort den pga osedlighet (eller nåt...)

Så chansen till cool-saker är nog försvinnande liten tyvärr...

Men för gemene "kolla hur saker ligger i förhållande till varandra" så är det rätt bästigt.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
omfg! haxx! osv.

Jag hittade mitt hus i så pass bra upplösning att man ser trädgårdsgången.

Det gjorde mig helt perplex. Orka satellitfota mitt hus!

För övrig bevisar kartan (om inte zoomen lurar en på något sätt) att världen verkligen är liten.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vad tufft. Det där är något som jag skulle kunna sitta och dregla över i flera dygn i sträck, men tyvärr... vi appleanvändare får vänta ett tag. :gremfrown: Tji fick vi.


Storuggla, känner sig tjiad
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Re: Woot! Yeah!

Det var svårare än jag trodde, men nordöst från Beijing så ligger det en stor jäkla vattenreservoar, och muren går förbi där på västra sidan. Upplösningen är inte så bra, så den är ganska svår att hitta...
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Även om jag inte (för tillfället, ändras nog snart :p) spelleder i "världen" så var detta ett roligt program att bara leka med..

/Madon
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Woot! Yeah!

Vem hittar kinesiska muren först?
Mitt eget hus kunde jag hitta på under en minut, men kinesiska muren är helt hopplös. Om man inte redan visste att det är en myt att den syns från rymden vet man det nu.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Woot! Yeah!

"Mitt eget hus kunde jag hitta på under en minut,"

Nästa tråd på OT-forumet?" Här bor jag"? :gremlaugh:


Storuggla, gratulerar Gurgeh till ett fint hus
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Re: Woot! Yeah!

Kinesiska muren:

39°58'59.88"N
117°49'59.88"E

Nu fuskade jag lite grann - om man letar lite grann så finns en massa sevärdheter redan inprogrammerade, det gäller bara att hitta rätt checkbox.

Och eh, även om man går till de där koordinaterna så är upplösningen så dålig så jag kan inte svara på om det faktiskt är någon mur där...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Muren och en ny utmaning..

Jag googlade och hittade det här händiga märket en bra bit norröver, där man kan följa muren åt tre håll:
46°35'44.15, 119°30'30.11 (Bara att kopiera och klistra in i sökfältet)

Befinner man sig 50 miles upp så kan man också se ett intressant fenomen söder om muren..

Gissa var detta är då: http://forum.rollspel.nu/files/812335-gissa1.jpg
 
Top