Google Docs men bättre?

lupmet

Hero
Jag skriver krönikan för Sagan om huset Elfaron (@Beastslayer s TOR-kampanj som ni absolut skall vara med i) i Google Docs men jag håller på att bli vansinnig på Googles usla grammatikkontroll och rättstavning, det är som att de har en dålig AI-modell som får fabulera vilt. Finns det ett bättre sätt?
  • Jag skall kunna dela en länk till folk som vill läsa.
  • Folk skall kunna lämna förslag på ändringar, antingen i form av kommentarer eller ändringar som jag sedan kan acceptera eller avslå.
  • Folk skall kunna kommentera
  • Jag behöver troligen ett konto men andra skall helst inte behöva ha ett konto.
  • Gratis för ett så enkelt projekt men inga fåniga begränsningar, dokumentet är redan på 40 sidor.
  • Gärna icke-USA och ett EU-företag är en klar bonus.
Några förslag på hur lösa det här till liten eller ingen arbetsinsats? Om du föreslår något får du gärna också berätta hur det uppfyller kraven och ge ett exempel på hur du jobbar i det. Jag lämnar medvetet frågan mycket öppen.

Ett exempel: "NN kläcker en komplicerad plan" tycker den skall bli "NN kläcker ett komplicerat plan". När vart och vartannat stycke innehåller sådana förslag blir det oanvändbart.

Du kan ju testa Proton Docs. En typ Google docs-klon av Proton, Inte EU men Schweiz.

Har använt det en del nu och det är ju helt klart simplare rent funktionsmässigt, vilket kanske dock är en bra sak i detta fall (mindre risk för ”smart” stavningskontroll). Men man kan göra det grundläggande och jag gissar att du kan dela med icke-Protonanvändare och att de kan kommentera, men vet inte säkert.

Jag har inget emot norskt eller schweiziskt, det måste inte vara EU.

Nextcloud är öppen källkod och det kräver att någon driftar det åt en, det kan vara en dedikerad leverantör eller så kan man köra det på sin egen server. Det verkar rätt kompetent.

Jag är även intresserad av andra lösningar än rena gdoc-kopior, vilket jag lite vanvördigt betraktar NextCloud som. (Om det finns ett API och en bra Python-lib som gör det enkelt att manipulera dokumentet vore det en definitiv fördel.)

Jag har testat Proton i några månader, men den duger tyvärr inte alls. Någon grammatikkontroll vet jag inte om den har.

Back