Nekromanti Good vs Evil ,är det viktigt eller ens intressant i rollspel?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, "ondska" är väl inte ett, öh, explikativt begrepp (ingen aning, menar alltså ett begrepp som har till syfte att förklara/skapa förståelse för) utan ett performativt begrepp.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
krank;n161246 said:
Hey, lite trådnekro!




Jag tycker i och för sig att jag redan svarat på det här tidigare i tråden, men: jag ser inte vad begreppet "ond" tillför i sammanhanget. Jag behöver inte kalla Hitler "ond" för att kunna ta avstånd från honom, hans ideologi och hans handlingar.

Jag tycker rentav att det är konstrproduktivt att kalla Hitler "ond" eftersom det gör att man stänger dörren för analyser som skulle kunna leda till att vi kan undvika att något liknande händer igen. Hitler var en produkt av sin tid, och hade inte han klivit fram tror jag att någon annan gjort det. Hitlerregimen gjordes möjlig genom första världskriget och freden i Versailles, Hitler själv formades av första världskriget och av rådande nationalistiska strömningar... och så vidare, och så vidare. Om vi nöjer oss med att förklara naziregimen med att det var en grupp onda män i toppen så kommer vi garanterat inte att kunna hindra att det händer igen. "Ondska" förklarar ingenting, tvärtom innebär begreppet att man ger upp inför sin vämjelse och att man inte orkar tänka ett steg längre.
Jag håller med om att begreppet ond inte räcker när det handlar om något så komplext som en politisk ideologi, krig och etnisk folkrensning men det gör inte begreppet meningslöst för mig.

Samma sak med godhet. Ja jag ser de av mina kollegor som rest ned till flyktinglägren i Syrien och annorstädes som "goda". De har med risk för livet, utan någon som helst ekonomisk ersättning valt att engagera sig i att hjälpa flyktingar på plats med läkemedel och olika typer av vårdinsatser. Andra har rest iväg för att kämpa mot Ebola. Det är verklig godhet för mig. De har inte gjort det i syfte att klättra på karriärstegen (det gör de inte), få någon ekonomisk vinning eller dylikt utan gör det för att de vill och kan hjälpa och tycker det är värt riskerna. Många är beroende av hjälpen helt enkelt. Det är inte snällhet, eller att vara lite bussig, schysst eller hyvens. Det är godhet. För mig dvs.

Ondska kan knappast definieras med bara några få ord. Det är snarare nån sorts småluddig sammanfattning av en person, religion, politisk ideologi eller vad föremålet för ondskan nu råkar vara.

I rollspel pendlar jag gärna mellan spel där vissa har en svartvit värld och andra har en mer gråskalig där den gråskaliga världen känns mer realistisk. Sen är det alltid uppfriskande att bli överraskad i spel (film och litteratur också för den delen). Den tillsynes snälla sjuksköterskan kanske inte är så snäll och hjälpsam egentligen..
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vimes said:
Ja, "ondska" är väl inte ett, öh, explikativt begrepp (ingen aning, menar alltså ett begrepp som har till syfte att förklara/skapa förståelse för) utan ett performativt begrepp.


Alltså det som Tre Solar sa:


Tre solar;n72365 said:
Men samtidigt kan man tänka sig att begreppen kan användas för att uttrycka en moralisk åsikt eller relation - det är bra, det är mindre bra, jag uppskattar det, jag tar avstånd från det.

Mitt motargument är helt enkelt att det är skillnad på användningen "X hände på grund av ondska" (som är en kass förklaring) och "X är en ond sak" (som är en rimlig förklarar hur man positionerar sin egen åsikt).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Hur missade jag den här tråden?

Rollspel behöver inte onda och goda karaktärer, rollspel behövs först och främst konflikter. Dock kan ju konflikter rätt lätt uppstå när någon är "ond" eller "god", men jag brukar tycka att det är mer intressant att sätta det på skalan "Vad är mina mål" och "Vad gör jag för att uppnå dem".

Personligen tycker jag att ondska och godhet är rätt så självklara koncept som (förmodligen) använts i sagoberättande så länge som våra halv-håriga förfäder kom på att det var kul att uppfinna ett språk för kommunikation istället för skriande läten.
Om vi vill undvika att använda termerna av X eller Y anledning kan vi säga "behandlar andra som skit inom min kulturram" mot "behandlar inte andra som skit inom min kulturram" vilket jag tror är en universal-regel för ond kontra god, iallafall bland de kulturer som jag är bevandrad med.

Däremot har jag märkt att spelare, både för IRL spel och för online spel, har väldigt svårt att sätta sig in i kulturer som inte är deras egen, AKA, sätter sin egen definition av ondska och godhet.

Exempel:
Vi lirar ett medeltida fantasy rollspel. Bonden larmar till sin son över skallen med en rejäl lusing för att han kastat ruttna potatisar på grannflickan. Spelarna tycker han är ond för han slår barn.
Mja, kanske för en person född efter 1979, men för bonden är det här helt rätt reaktion. Faktum är, för honom vore det nog ondskefullt att inte drämma till sin son, för gör han inte det kommer ungen förmodligen hitta på något värre otyg nästa gång.

Det här är väldigt ofta återkommande har jag märkt.

Nåja. Rollspel behöver inte goda eller onda raser (alv kontra orch, tex.), definitivt inte, det brukar mest bli tråkigt i mina ögon. Däremot kan dessa raser/folkslag ha kulturer som vi med moderna ögon skulle uppfatta som "onda", tillexempel förtryckande, krigsglada, gillar att offra slavar i blodstempel, etc. Men då ser jag snarare det som att deras kultur har vissa fucked up aspekter snarare än att det ligger i deras DNA att vara "onda".

Korta svaret.
Nä, ren ondska och ren godhet är tråkiga koncept. Däremot har jag ingenting emot att skapa situationer/äventyr för spelarna där vissa sidor anses mer rättfärdigade än andra eftersom det (ofta) reflekterar det verkliga livet. Jag kommer tillexempel anse att detektiven är mer rättfärdigad än seriemördaren, jänkarna mer rättfärdigade än tyskarna i mitt andra världskrig rollspel och medborgargardet i Noir som försöker skydda sitt kvarter mer rättfärdigade än gangstrarna som försöker ta över det.

Fan. Jag är dålig på korta svar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tony.Meijer;n161266 said:
Dräpte jag inte den här tråden för ett år sen? Ja ja...

*slipar svärdet*
ETT ÅR GAMMAL?! Jag kollade inte ens innan jag postade.
Kill me!
 
Top