Nekromanti GoldQuest!

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Småpraten har fått ett litet spel: GoldQuest

En liten oansenlig by råkar vara byggd utanför ingången till en dungeon som det väller monster ur och dödar oaktsamma byinvånare.

Byinvånarna skramlar därför ihop sina sista pengar och hyr in en hjälte som skickas in i dungeonen för att rensa ut den från monster.

Som invånare i byn kan ni hjälpa till att dirigera hjälten djupare in i dungeonen med hjälp av olika kommandon.

Gold Quest
A very simple game where all users control the same hero through a dungeon.

!quest reroll
Creates a new hero if the old one has died.

!quest deeper
Makes the hero go another level deeper into the dungeon.

!quest loot
The hero looks for gold.

!quest fight
Makes the hero find a monster and tries to kill it.

!quest rest
If the hero has been hurt some health is regained.

!quest charsheet
Shows information about the current hero.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vet inte exakt hur du byggt scriptet, men med anledning av efterfrågan om fler alternativ i beskrivningen av strider, skulle jag satsa på två eller tre wildcards som slumpas från en lista. En med vanliga monster (som t.ex. "an orc", "an ogre", "a bunch of goblins" osv.) och en med "adjektiv" till fighten, t.ex. "narrowly defeats", "easily beats" osv.

Ingen jätteskillnad, men lite mer variation iaf.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Alla som har fler idéer får gärna komma med förslag, för övrigt.

Skulle definitivt behöva hjälp med att skriva fluff-texter. Tänker fixa till så att alla såna läggs med i en textfil så det blir enkelt att lägga till.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Att se max hurt på karaktärspappret hade varit bra.

Edit: Err.. Missade "Health". Ignorera detta inlägg.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Stridssystemet, vill ha förbättringshjälp

Monster har två värden: Styrka och Hälsa. Bägge värdena slumpas fram mellan 1 och den level hjälten är på i början av striden.

Vid en strid slår hjälten och monstret på varandra varannan gång, där hjälten alltid börjar. Ett slag lyckas automatiskt och ger mellan 1 och värdet på Styrka i skada.

När antingen hjälten eller monstret fått lika mycket skada som dom har i hälsa så slutar striden.

Det skulle helt klart vara trevligt om striderna kunde göras lite mer dynamiska, utan att för den skull vara för komplicerade. Dom ska helst fortfarande skötas helt av systemet och kunna öka linjärt beroende på level.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Magiföemål som dödar vissa monster eller ökar vissa förmågor
Att själv bli lootad med avseende på guld eller föremål istället för att dö
Att köpa föremål hos traders in the doungon för guld
Att låta Kills göra en starkare
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Bra förslag! Mer sånt! =)

Det lär ju bli lite väl mycket att få en extra i styrka per kill, så hur skulle man enklast kunna förbättra karaktären?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Okej, för det första: Start-styrkan är ALLDELES för hög. Sätt den till ett mycket lägre start-värde, och tillåt leveling genom att slakta monster på någon sorts svag exponentiell kurva.

!quest deeper borde kunna anges med en variabel också, tex !quest deeper 40 för att direkt kunna ta sig till sagda level. Detta för att slippa spamma !deeper-kommandot för att komma ner på en vettig nivå (detta kanske inte behövs om mitt första förslag läggs in).

!quest shop list och !quest shop <item>
Det första kommandot get en lista på föremål som säljs i affären samt deras priser. Bättre saker kanske säljs längre ner, eller billigare? För att köpa skriver man !quest shop och sedan föremålsnamnet. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En extra i styrka per X/kill. Därefter en extra i styrka per x*2/Kill därefter +1 i STY vid x*3 kill osv...?

Det här är min bakgård. Skrev massa sånna spel för c64 och bord då jag var liten :gremlaugh:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Lite så, men jag tänkte mer i stil med ett extra STY efter STY^k antal kills eller något liknande, där k är någon sorts vettig konstant som ligger mellan 1 och 1.5, kanske. Med avrundning, självklart.

Alltså: Om du har STY 1, så krävs det 1 kill för att öka till STY 2. Sedan krävs det 2^k kills, efter det 3^k kills, w/e. Något sådant.

Alternativt vara riktigt häftiga och bara sätta levelup-gränserna efter Fibonacci-sekvensen. Det vore rätt så häftigt. :gremlaugh:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
  • Varje level har lika många monster som nivån
  • Man måste döda ett monster för att kunna loota.
  • Det finns en risk att man skadar sig på en fälla när man lootar.
  • Det finns lite roligare monster-beskrivningar.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
mängden guld kan vara beroende på hur många monster man dödat sedan senaste looten. Man kan loota utan att döda också men då riskerar man ett bakhåll då monstret slår först.

Nytt kommando: trade
Man går tillbaka till byn och uppgraderar sin utrustning för det guld man skramlat hittils. Utrustningen är abstrakt och har bara en level. Kanske olika utrustning för vapen och rustning. I strid blir ens styrka lika med genomsnittet av ens naturliga styrka och vapnets level. Rustning ökar ens hälsa med sin level, helt enkelt (eller hur det nu funkar med skadan).
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Snow said:
mängden guld kan vara beroende på hur många monster man dödat sedan senaste looten. Man kan loota utan att döda också men då riskerar man ett bakhåll då monstret slår först.
Kan ju vara en idé. Just nu är mängden loot enbart baserat på hur djupt ner i dungen hjälten är.

Fast man måste nog fortfarande hålla reda på att hjälten inte lootat fler gånger än leveln. Annars kan man ju loota/döda hur många gånger som helst på en level typ.

Snow said:
Nytt kommando: trade
Man går tillbaka till byn och uppgraderar sin utrustning för det guld man skramlat hittils. Utrustningen är abstrakt och har bara en level. Kanske olika utrustning för vapen och rustning. I strid blir ens styrka lika med genomsnittet av ens naturliga styrka och vapnets level. Rustning ökar ens hälsa med sin level, helt enkelt (eller hur det nu funkar med skadan).
Rustning skulle ju kunna vara engångsvara, den har hälsa som används upp först. När rustningens hälsa är slut så försvinner den.

Om man har en lägre nivå på vapnet än man är själv ska man alltså göra mindre skada?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Erkänn att det finns en risk för att du plötsligt står där och du gjort det för komplext så småpraten inte fixar det och att det också blivit så stort att det inte längre är ett litet pyssel (som jag upplevde det från början)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Finns ju risk för det... =) Men jag försöker göra förändringarna i iterationer som är spelbara. Så det inte blir för stor skillnad varje gång.

Och jag försöker tänka på att hålla det "stateless" så långt det är möjligt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
"Finns ju risk för det"... Alla som känner igen sig räcker upp en hand!

Stateless, vad betyder det?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Med stateless menar jag att spelet inte ska vara i något tillstånd som förändrar vad som kan göras. Det vill säga, varje kommando kan utföras vid varje tillfälle.

Det är anledningen till att en strid avgörs direkt, snarare än att man får chansen att välja att fly mellan varje slag eller något dylikt.

Dessutom vill jag helst undvika att ha för mycket extra information som sparas. Nu har jag iofs en enkel databas som sparar datan om varje hjältes värden. Och har satt upp det för att spara nivåer också, även om det inte faktiskt sparas än så länge.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
GoldQuest! på Twitter!

Har inte blivit några nya features idag. Har lagt in en bunt nya monster iofs, som jag kanske ska uppdatera på chatten.

Däremot har jag kodat en generell Twitter-bot med plugin-stöd. Som kan köra Gold Quest bland annat. Så det gör den nu på den här adressen:
http://twitter.com/#!/Gold_Quest

Följ kontot och skicka mentions till det med samma kommandon som i chatten, fast utan "!quest" framför:
@Gold_Quest fight
@Gold_Quest loot
@Gold_Quest deeper
@Gold_Quest rest
@Gold_Quest charsheet
Den är inte så snabb just nu, men jag ska fixa det sen också.
 
Top