Nekromanti [Golarion] Dags för en Ond Kampanj - Får jag rota i era hjärnor?

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Disclamer: Ej intresserad av Way of the Wicked :p

Så, nu var det sagt, vidare; jag har spellett min grupp in i fjärde boken av Kingmaker och börjar se slutet. Sedan länge har jag velat skriva min nästa kampanj i Golarion istället för att använda mig av en AP (dessutom jonglerar vi tre olika APs redan). Min grupp har hintat om att en ond kampanj skulle vara intressant, vi har spelat tillsammans i snart 15 år men aldrig riktigt gjort detta.

Jag skulle gärna vilja höra lite från er goda skribenter på detta forum: Vad skulle DU vilja se i en ond kampanj? Vad vill du INTE se? Vad skulle du vilja få UT av en sådan kampanj?

Jag kommer sätta kampanjen i Golarion, för det är en setting vi alla tycker om, är djupt investerade i (såväl som Pathfinder-systemet) och jag själv gillar det onda i den settingen.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag har varit SL för flera onda kampanjer, det spelarna mest uppskattar är att få vara dryga äventyrare som få rår på, kunna vara odrägliga(inte nödvändigtvis genomonda). Att mobba stackars NPC att göra deras vilja utan muta eller tack utan av fruktan.(det är även på detta sätt flera har blivit korrumperade till den mörka sidan av "skurkarna i mina kampanjer")
Det ger spelarna också möjlighet att ta genvägar i en del lösningar, någon orsakar problem, vi dödar hen. Någon har ett problem, då kan spelarna välja om de vill hjälpa utifrån vad de tjänar på det.
Detta tycker jag fungerar extra bra i system som pathfinder och likande när spelarna verkligen är mäktiga och farliga själva(lite högre lv beroende på omgivningen). Den lokala stadsvakten kan komma och klaga men då kan man bunta samman dessa enkelt eller bara skrämma dem med en fireball/intimidate mm.
Det jag har försökt att hålla borta från kampanjerna är att glorifierar onda handlingar och saker som gjort gruppen allt för obekväm(i vårat fall våldtäkt och onska mot barn).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Är det Golarion så kan de ju spela agenter för Cheliax och främja den diaboliska agendan på andra ställen i världen. Då får du Lawful evil vilket är mycket mer intressant och också mycket mer kalkylerat grymt än någon form av "Lol Chaotic evil låt oss bara mobba npc:er". Du kan ha övergripande handlingar, konflikter inom den egna organisationen, du har en anledning att hålla ihop gruppen och gruppen kan ändå röra sig fritt medan alla vet att de är lawful evil pga Cheliax ställning i världen. Du kan tex låta dem känna en av de andra ärkedjävlarna, som Mephistofeles, istället för Asmodeus så att de främjar Cheliax och den diaboliska agendan i allmänhet men sammtidigt försöker se till att deras ärkedjävul tjänar mest på saker och ting.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
En Technocratic league kampanj uppe i Numeria hade också varit coolt men då behöver du en megadungeon. Men att spela individer med tillgång till galen sci-fi tech som konspirerar mot rivaler inom ordern, dödar barbarer som hotar era operationer, dungeon crawlar för mer teknologi i The silver Mountain och i övrigt är super paranoida hade varit rätt coolt. Plus, hur mycket ondare kan du bli än att skjuta killar med spjut med en mini-gun? :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
En Razmiran kampanj hade också kunnat vara en riktigt kul ond kampanj. Man spelar tjänare till den (falska) levande guden som bär ut hans vilja, stoppar uppror, erövrar närliggande stater och jagar missionärer från de (äkta) andra gudarna sammtidigt som man försöker stiga i graderna. Du kan börja kampanjen med att karaktärerna tror att Razmir är en gud och att de senare får reda på sanningen. En quest långt fram måste ju bara vara att de skickas för att skaffa "The sun orchid elixir" för att göra Razmir odödlig med det. När de sedan får tag på det kommer valet, fortsätta tjäna som hans högra hand eller försöka ta hans plats som den levande guden?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Rollpersonerna kan ju bli cursade lite kors och t ärs, varför inte en god gud som förbannar dem den här gången, alla onda handlingar visar sig bli goda. Döda en bonde? Den bonden visade sig vara den onde pengalånaren! Bränna en by? Byn var säte för en on kult. Bränna en stad? Sodom och Gomorra...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Vi (jag och Världens Mest Upptagna Rollspelare) startade en kampanj (1,5 spelmöte) där vi skulle vara onda i FR. Mina spelkompisars motiv för att spela en ond kampanj var nog för att slippa behöva spela rollen som världspolis. De är spytrötta på att leva upp till goda ideal och rädda oskyldiga puckon från världens ondska.

Jag däremot, insåg strax att det coola med att spela i en ond kampanj var att det blev någon sorts paranoid kalla kriget/DDR:ig stämning över det där gänget, eftersom varenda en av alla good guys strax var ute efter våra skalper. Det var coolt. I FR så finns ju också äckligt många boyscouts så det kändes verkligen farligt att tillhöra "den onda sidan" - samtidigt som alla ondingar var i luven på varandra: illithiderna hatade drows som hatade duergar som hatade derro som hatade fey som hatade...repeat. Plus att vi i vår grupp inte riktigt kunde lita på varandra samtidigt som det stod klart för oss att vi skulle gå under om vi inte höll ihop.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
En Geb kampanj skulle också kunna vara grym. Geb är ju necromancer stadsstaten där de levande (the Quick) och de intelligenta odöda (the Dead) lever sida vid sida i harmoni. Spelarna måste ju hålla till i staden Graydirge, eftersom den är byggd helt av mänskliga ben, men de kan också uppleva charmerande platser så som "The field of maidens" där en hel arme av kvinnor blivit förvandlade till sten av staden härskare, spöket Geb, eller Axan woods vilket är en skog fylld med odöda träd och svarta enhörningar. De kan skydda landets fält som de ointelligenta odöda arbetar på, studera på universiteten i Yled som är omgivna av en enorm mur gjord av ben som kan animeras och skydda staden, konspirera med och mot landets necromantiska Blood lords eller spionera på stadens grannar i Nex och Alkenstar. Vill de ha uppdrag och någon att jobba för, varför inte The Harlot Queen of Geb? Den mördade gudinnan Arazni som Geb reanimerade som en Lich varelse.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Många bra och inspirerande svar! Keep 'em comming. Lawful Evil är nog en bra alignment att jobba runt, just för att den är intressantast och kanske svårast?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
lasergreger;n27696 said:
Många bra och inspirerande svar! Keep 'em comming. Lawful Evil är nog en bra alignment att jobba runt, just för att den är intressantast och kanske svårast?
Lawful evil är svårast i att den kräver planering, eftertänksamhet och struktur från spelarna. Men den är lättast att ha en kampanj runt eftersom det inte bara är ett raidning party som mördar, bränner och våldtar. Samtidigt kan lawful evil på många sätt vara allra grymmast eftersom eftertanke och planering gått in i dåden. I min Way of the wicked kampanj pågår tex korsfästnngar och kannibalism men det sker gömt och samtidigt som en invasion och politiska intriger. Men har du en lawful grupp har du antagligen en grupp som samarbetar med gemensamma mål istället för en var man för sig situation där vinning är det enda som samlar gruppen. Så jag hade kört Lawful om de ska vara en grupp. Vill du ha politiska intriger mellan grupp medlemmarna så hade jag istället kört Chaotic evil.
anth said:
Beroende på sammanhållningen i gruppen kan CE vara svårast att spela. Jag har spellett en CE-grupp där all spelar-energi gick åt till att lura alternativt lönnmörda de andra spelarnas rollpersoner för "det är så CE personer beter sig" (enligt spelarna) - och i princip inget äventyr blev färdigspelat. Jag säger inte att det var tråkigt, tvärtom! Men det var inte lätt att spelleda en grupp spelare som fullständigt vägrade samarbeta med varandra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mitt förslag;

1. Lek lite med vilken betydelse alignment har i världen.
Nu vet jag att folk protesterar och säger att spelet faktiskt har alignment och att gott och ont därför existerar som absoluta enheter.
Men blir spelet verkligen så annorlunda om man ändrar betydelsen av alignment?

Ex I: kristna anser att muslimer är onda och muslimer anser att kristna är onda (om du inte tror mig fråga en amerikan vad denne tycker om Al Qaida, fråga sedan en arab vad denne tycker om USA). Men vem är egentligen god och vem är ond; vem kommer till himlen och vem kommer till helvetet?
Ha två fraktioner som står mot varandra och bägge använder argumentet: "vi är goda, de är onda".

Ex II: vänd på orsak och verkan. Man brukar säga att någon är ond och därför gör onda saker. Det räcker med att säga att någon som gör onda saker blir ond - en subtil förändring som fungerar väldigt bra.

Ex III: ta bort alignment fullständigt. Detect alignment försvinner, men detect evil finns kvar för den upptäcker "evil intent" vilket inte har med alignment att göra.

2a. Låt rollpersonerna börja som murderhobos. De börjar som småbrottslingar för att sakta avancera tills de är hela världens gangsterledare - capo dei Capi.

2b. Låt rollpersonerna gå ett klassiskt äventyr där de antingen ska förgöra ett ondskefullt föremål som hotar världen. Eller bara har ett uppdrag att hitta ett mäktigt föremål åt en mäktig magiker.
Är rollpersonerna verkligen onda kommer de att tänka: "varför behåller vi inte det här föremålet själva?"

2c. Om rollpersonerna fortsätter att göra onda saker får de till slut ett pris på sina huvuden och prisjägare efter sig.
Vänd på situationen; säg att rollpersonerna är goda och har retat upp en mäktig ond person som börjar skicka lönnmördare efter dem. Hur skulle rollpersonerna reagera? Onda rollpersoner reagerar ungefär likadat om de får prisjägare efter sig.

Min erfarenhet är att en ond kampanj i stort sett är självgående. Rollpersonerna retar upp personer i sin omgivning som agerar mot rollpersonerna som i sin tur själva måste agera om de vill överleva, vilket antagligen retar upp ännu fler o.s.v.
 
Top