Nekromanti Gods'n shit....

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Hmmm.... Jag har funderat lite på sistonde....

Som kanke några minns hade jag en tråd för ett tag sedan om en rollspelsidé som utspelade sej i ett scenario likt gamla egypten, med arabliknande/slaviska rövaralfer, förkrympta människdvägspräster och lite annat smått och gott(jag länkar inte, då jag sitter hemma på ett 28.8K modem, och därför inte orkar söka upp den, men den heter "Ny idé, igen!")...

Men nu har jag kommit till ett dilemma. Då i princip hela spelet ska vara väldigt religiöst behöver jag en religion! Såklart! Då jag vill att konstverk, arkitektur och dylikt ska vara starkt inspirerade från gamla egypten måste religionen ha grafiska likheter, exempelvis borde kejsarna avbildas på ungefär samma sätt, och även gudarna. Djurhuvuden och hela kabraket.
När man kommit så här långt tänker man ju; "Jaha, han kommer bara rippa den egyptiska religionen och skaka om den lite..."
Och det är ju ungefär så fallet är. På samma sätt som de flesta fantasyreligioner är rippade från germanska och keltisk mytologi, så kommer jag göra ungefär samma sak. Skillnaden är att folk är betydligt mer vana vid nordisk mytologi än med egyptisk, varför de mycket lättare kan se skillnaden emellan fantasyversioner och annat. Men i detta fall så kommer de flesta förmodligen tänka att jag egentligen bara bytt namnen och dylikt.

Så jag har en tanke; Jag använder den riktiga religionen! Och i detta fall kan jag till och med dra nytta av det faktum att folk ite känner till så mycket om dem, då jag kan göra lite vad jag vill med dem och folk kommer ändå kunna relatera till dem ganska lätt. Det är ju inte jag som kommit på dem, lixom.
Vad jag syftar på är då istället att jag gör samma sak som tidigare, jag tar religionen och förvränger den efter mitt tycke c s använder jag de riktiga gudarnas namn(Ra, Anubis, Isis, Set, Osiris etc.) och utseende. Detta ger mej även möjligheten att skapa uppdelningar i samhället, då man dyrkar olika gudar olika mycket. Vissa dyrkar exempelvis Ra högst av alla, medan andra håller Isis högst. Vissa kulter kanske dykar Set mest, och Anubis får säkerligen en maktgalen päst eller så på sin sida.

Är detta en väldigt dum idé? Den främsta nackdelen kan vara att det ger spelet en känsla av att det skulle vara länkat till vår värld, och något sådant vill jag inte spika eller utesluta. Jag kommer inte köra en Tolkienklycha och säga att "så här såg världen ut från början". Det skulle köra sej med många faktorer, samtidigt som det kan vara intressant om det inte är bekräfat sannt eller falskt.

Är rollspelare smarta nog att koppla bort paraleller i vår värld, åtminstonde delvis, och kunna spela i en annan spelvärld, även om identiska element finns?

Eller kommer det brännmärka världen med en stämpel av lathet, då skaparen tydligen inte Orkade göra en egen religion?

/
Mask
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hmmm.... Jag har funderat lite på sistonde....
Ojoj... låter farligt!

Men jag kan bara säga att jag tycker det är en utmärkt ide! Gillar den skarpt, och om gudarna kan existera i våran värld, vad säger att dom inte kan finnas i den andra världen? Det enda som är e att det kan bli jobbigt med all re-search, jag menar, ska du ha det riktigta så ska det ju också stämma med det riktiga, och det kan bli lite småjobbigt antar jag...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Det enda som är e att det kan bli jobbigt med all re-search, jag menar, ska du ha det riktigta så ska det ju också stämma med det riktiga, och det kan bli lite småjobbigt antar jag..."

Hmmmm.... måste det verkligen stämma med allt, egentligen? Det tycker jag väl inte, men jag förstår vad du menar. Jag måste exempelvis ta reda på exakt vilka gudar som är vilka och vad de står för. Om jag dessutom tar reda på saker som exempelvis olika riter och dylikt så är ju det ett plus, men det viktigaste tror jag är att det grafiska blir rätt, med symbolik, utseende och dylikt. Sedan kan jag hitta på historien lite själv och även gudens beteende och sådant...
Annars har jag fördelen att jag kan blixtplugga otroligt snabbt om jag måste...

/Mask
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hmmmm.... måste det verkligen stämma med allt, egentligen?
Nej, verkligen inte, men själv skulle jag uppskatta det mer eftersom jag då faktiskt kunde lära mig någe vettigt för en gångskull, för jag menar, vad hjälper det mig att veta att det finns tiraker på takalorr i mundana om jag e med i jeopardy...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Jag ser inget fel på det överhuvud taget.

Skulle också vara ganska roligt om det kanske är ett exodus från vårat egypten som kom på rejäla villvägar....dimensionella villovägar till och med. En grupp med flyktingar, en handelskaravan, en flotta av skepp, en arme(många möjligheter. Men en stor grupp i alla fall.

Tjolaflops så är de inte i Midgård längre utan (i äkta Avalon/Kerr stil) någon helt annanstans.

Väl där så skapar de en ny civilisation och fördriver Alverna(som tidigare varit härskare i området). Och i deras värld så försvinner inte gudarna(som de kanske har gjort i våran värld) utan lever i högsta välmåga.
Kanske det är till och med gudarna som har förutsett att de inte kan överleva på våran värld längre(va den orsaken nu må vara. Kanske på grund av den där uppkomlingen Jhawe) och sänder ut sina trognaste anhängare ut till en värld där deras gudarna kan fortsätta leva.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Jag använder den riktiga religionen

Jag gillar det! Det är precis så där respektlös man skall vara mot fantasygenrens dualism när det gäller "vår värld" och "andra världar". Själv överväger jag att placera ett fantasyspel i vårt Europa, där bara kustlinjen är gemensam för de två världarna.

Jag tycker inte du bör utesluta möjligheten att vår värld är länkad till din; det kan ge spelarna något intressant att grubbla över. Bara du gör världen i övrigt tillräckligt olik antikens Egypten så tror jag att de flesta spelare enbart kommer att se företeelsen som något exotiskt och intressant. Behöver du en förklaring kan det ju helt enkelt vara att gudarna är universella, och överskrider alla gränser för världar, så att samma uppsättning gudar med samma namn kan dyrkas på flera världar för att de helt enkelt finns i hela universum.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jag tycker inte du skall bry dig om vad andra kan tänkas tycka. Om någon skulle råka skrika högt så beror det bara på att personen ifråga är väldigt stolt för man har "genomskådat" varifrån du lånat föreetelserna. Sådant beteende illustrerar endast personens egen okunskap, för då skulle nämligen samma person få kritisera i stort sett alla rollspel och all fantasy, inte minst Tolkien.

Att låna och inspireras från vårt egna världshistoriska arv tycker jag är en självklarhet och till och med gör saker och ting mer trovärdigt. Det tillhör alltså oss alla och är en självklar plats att skopa idéer ur. Som någon sade (tror det var Herr Nils) är 10-tals miljarder människors gemensamma fantasi och upplevelser mycket mer intressant och varierande än 4 rollspelsnördars egna skapelse.

Men faktum är att jag känner mig faktiskt ganska ensam om att tycka så:). Många rollspelare skulle inte röra vid något som lånat ens med en tång och skulle gnälla jättemycket på det i sina försök att verka intressanta.

Jag tror alltså att många skulle störa sig på det, till och med mer än olika keltiska och germanska företeelser, eftersom de flesta i alla fall vet något om de egyptiska gudarna. Men jag anser alltså inte att du skall bry dig om det, det är din vision, din skapelse och ditt rollspel - ingen annans.

Nella
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är rollspelare smarta nog att koppla bort paraleller i vår värld, åtminstonde delvis, och kunna spela i en annan spelvärld, även om identiska element finns?"

Det beror på hur tydligt du signalerar att det finns en skillnad. Visst finns det en och annan historisk fanatiker som säger "men så var det ju inte alls!" Jag lade in ön Lyonia i Västmark för att spelledaren ska kunna kontra sådana argument med "visa mig en enda karta med Lyonia på så ska jag ta din argumentation på allvar". Europa finns i Västmark för att det känns mer levande då (och för att man ska slippa att göra allt jobb själv); Lyonia finns där som ett carte blanche för att man ska få göra fel, både medvetet och omedvetet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är väll helt ok att använda den religionen.. Varför inte.
Dina spelare kommer säkert att kommentera likheterna mellan reigionen i ditt rollpel & den i Egypten.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Jag tycker det låter som en trevlig idé men så är jag väl lite partisk eftersom jag är intesserad av antiken själv, så pass att jag orkat göra ett rollspel själv som baserar sig på antik miljö snarare än medeltid.
Beträffande spelarna tror jag att det är otroligt individuellt hur de reagerar på världen. Jag har själv i min spelargrupp alltifrån folk som accepterar och spelar i världen (och om de tycker något är fel frågar de snällt) till folk som knappt kan sticka ut nästippen från vår egna värld och in i Terra Draconis värld till folk som börjar argumentera om petitesser angående ''normalfantasy'', Terra Draconis och den verkliga historien så som vi tror att den ser ut nu (eller trodde senast personen i fråga läste något :-/
Kör på säger jag, gör hellre något du vill än att rätta dig allt för mycket efter vad andra säger. Lyssna gärna på dem, en del säger bra saker på ett vettigt sätt men det är antagligen du som kommer att få göra jobbet och skall gilla det.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: OT

"Finns det inte nånting som heter Västmark i Eon?"

Jo, men det är ett annat Västmark.
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: OT

Tänkte bara att eftersom du verkar dyka upp lite överallt i rollspelssammanhang, och t.o.m frilansar för Neogames så skulle det ju inte kunna vara nån omöjlighet...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Hmmmm... det där med ett exodus från vår värld är helt ok, jag har faktiskt tä'nkt mycket på det, och har tänkt göra ungefär såhär;

Alverna hävadr givetvis att de fanns i landet först, eoner innan människorna kom dit. Alverna hävdar även att gudarna fanns i landet sedan tidigare, och herre över dem var Seth, öknets gud. Alverna hävdar att människorna kom i båtar från havet, och införde flera andra stora gudar, utvöver Set. Alverna är alltså till stor del en Set-kult.

Människorna hävdar i sin tur att de var först i landet, och gudarna var med dem. Alverna skapades genom avling av Ökendemoner från ondskans gud Set, som ett försök att bygga en armé emot människorna.

På så sätt får jag den schism jag vill emellan folken, och dessutom har jag gjort människors förakt emot alver religiöst förankrat. Vad leder detta till?

---

KORSTÅG!!!


/
Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Bara du gör världen i övrigt tillräckligt olik antikens Egypten så tror jag att de flesta spelare enbart kommer att se företeelsen som något exotiskt och intressant"

Definiera "i övrigt". Kan man ha en egyptisk-artad kultur eller ska man ha Ra uppe i island???


/
Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Hmmmm... jag hade på känn att du skulle lämna en kommentar...

...men....

Du har ju med kristendom i västmark utan krusiduller, eftersom Lynodia ligger vid Europa... Om jag inte vill att min värld ska länkas med vår särsklijt mycket, är det ett säkert företag...?
 

Sutekh-Nacht

Veteran
Joined
2 Dec 2002
Messages
23
Jadu Mask, nu är du inne på mitt favoritområde i historien. Kul att få läsa dina tankar om att göra ett spel av det också. Jag hoppas på att få kunna läsa mer om det i framtiden. Jag har själv gått i tankarna att göra ett spel under den här tiden och placera det i medelhavetsområdet, men det har inte blivit något av det. Jag hade för övrigt att köra helt på "våran värld" och ändra så lite som möjligt för att få en mer korrekt känsla av att spela riktig del i vår världshistoria utan att drunka i 1400-tals rustningar blandade med 1100-tals svärd o.s.v i 500-tals miljö... :gremwink:

Ett förslag för dina alver är att placera dem söder om Egypten nämligen i Nubien och låta dem överta den roll som detta afrikanska folk spelade för Egyptens utveckling.
Lite historia: Under perioden av riksenandet och strax där innan (runt 3200 f.Kr.) hade Egypten ett handelsutbyte med såväl området kring moderna Palestina som Nedre Nubien (dvs den norra delen av landet). Man importerade keramik från norr och lyxvaror i form av t.ex. elefantbetar, leopardskin och ädelmetaller från söder. Folket i Nubien (A-gruppen (3500-2800 f.Kr) under fördynastisk tid och fram till C-gruppen (ca 2300-1500 f.Kr. vilket sträcker sig parallelt från sjätte dynastin ända fram till början av den 18 dynastin i det Nya Riket av Egypten) gjorde sig en god förtjänst på det hela (vilket man kan se på gravfynd från den härskande klassen) och allt var putti-nuttigt. Egypten sträcker sig under Gamla Riket från deltat i norr ned till Första Katarakten i söder där Nubien ligger, vilket sträcker sig i sin tur ned till Femte Katarakten. På ett ungefär. Jag går inte in på detaljer.

Under Mellersta Riket (ca 2650-2250 f.Kr) blir det hela lite mer intressant, då Egypten börjar företa sig militära expeditioner bl.a. söderut ned i Nubien (som efter femte egyptiska dynastin har centraliserat sig till ett rike kallat Punt) och området mellan Första och Andra Katarakten erövras udner av Sesostris III ( Kha-Kau-Ra ) runt 1870-1831 f.Kr.. Denne kung befäster området med fort för att kontrollera och bevaka guldhandeln.

Detta skulle nog kunna förvandlas till "heligt krig" mot ogudaktiga alver i stället utan allt för mycket ansträgning tycker jag. Det händet en hel del annat intressant i relationerna mellan Punt och Egypten men det lämnar jag därhän tillsvidare. Bl.a. drottning Hatshepsuts ( Maat-Ka-Ra ) expedition under 18 dynastin m.m. Men det är senare under Nya Riket och det kanske blir lite sent...?

Ett annat förslag är att göra som du har gjort nu, d.v.s att slänga ut dem i öknen och att låta dem spela nomadfolken ( Khastyo ) i västra öknen i Libyen. Då dessa är en nagel i ögat för egyptierna under hela historien. Olika kungar under olika perioder skickar expeditioner dit för att sätt stopp för detta hot men de kommer alltid tillbaka efter hand. Jobbiga små rackare...
Intressant att nämna kan vara att det var dock med hjälp av libyska yrkessoldater som kung Kamose ( Wadj-Kheper-Ra ) slänger ut de utländska erövrarna Hyksos under slutet av 18 dynastin och början av Nya Riket (vilket inleds av hans son Ahmose ( Neb-pehty-Ra ) av 19 dynastin).

Oj-oj, tänk vad kul det vore om jag själv skulle ha tid att snickra rollspel. Ja, ja sånt är livet på en tallpinne! :gremlaugh:


Hoppas att det går bra och lycka till!!

MVH / J
 
Top