Godisförbud på bio

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Där sa du något! Jag tycker att det vore rätt bra med statligt stöd av något slag, ifall biografindustrin nu fortsätter falla. Det skulle kunna öppna upp för olika möjligheter där låginkomsttagare kunde gå på bio billigare till exempel.

Dessutom skulle det skapa större möjligheter för biografer att visa smalare film, alltså inte bara sån marvel- och scifi-skit som jag själv gillar. Sånt det inte finns kommersiellt underlag för alltså.
Medhåll! Det kanske även skulle minska på den evighetslånga reklamen innan biofilmen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Varför ska vi tvinga långinkomstagare att betala (via skattesedeln) för smala biofilmer? De betalar redan för överklassens operabesök.
Det fina med skatter är att det går att göra dem progressiva, så att det istället blir överklassen som får betala för att även de låginkomsttagare som är intresserade av smal film kan få möjlighet att göra det. Detsamma gäller såklart för operabesöken – skatt bör generellt vara progressiv, så att det blir de som har råd (medel och höginkomsttagare) som bidrar lite extra så att låginkomsttagare kan få en bättre levnadsstandard, bättre tillgång till kultur och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Medhåll! Det kanske även skulle minska på den evighetslånga reklamen innan biofilmen.
Jag får nog erkänna att det stör mig mer att de har evighetslånga spoilers för andra filmer innan biofilmen (och att både spoilers och reklam pågår upp till 10-15 minuter efter den tid då filmen påstås ska börja)… Men det är nog för att jag rensat bort reklam från mitt liv i såpass hög grad att det faktiskt nog bara är på bio jag ser den numera. Så det blir tillräckligt sällan för att jag nästan ska se den som något lite exotiskt, något att skratta lite åt över hur urbota dum och värdelös den är.

Om jag fortfarande såg reklam även annorstädes skulle nog min prioritering se annorlunda ut…
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag vet att många biografer i USA har börjat med årskort, där man kan betala en summa för att gå på hur många filmer som hest under ett år.
När jag bodde i Amsterdam fanns det två sånna kort som man köpte per månad. Ett för den stora kedjan och ett anna som var ett samarbete med alla småbiografer.
Båda kostade lika mycket som två biljetter.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag tycker det är tråkigt med godisförbud men förståeligt. Skönt att de uttryckligen säger att de kommer göra undantag för allergiker och andra med strikta kostkrav.

Jag tror dock att lösningen på biografernas problem inte är att tvinga kunder att köpa deras snask utan att erbjuda en service som inte går att få hemma. Fram till för några år sedan brukade t.ex. en anställd filmentusiast på den lokala biografen stå framme i salongen och berätta lite trivia och roliga anekdoter om filmen man var på väg att se. Kanske dela ut någon gratis affisch eller krimskrams/reklamprylar från filmbolaget som gjort filmen. Bara att höra den engagerade entusiasten prata om filmen gjorde det till en mer familjär och trevligare upplevelse. Han "lurade" mig att gå på bio betydligt oftare än jag nog gjort annars. Tyvärr så gör han inte det längre och han står mest monotont och scannar biljetter. Jag skulle gå oftare och vara villig att betala mer för ett biobesök om det erbjöds mer runtomkring filmen som jag inte kan få i vardagsrumssoffan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ska man få ta med eget vin på resturang också? Eller eget kaffebröd när man går på café? Eller egna öl på nattklubben eftersom man redan betalt inträde

Ser gärna att biograferna bär sina egna kostnader så jag slipper sponsra dem via skattsedeln i likhet med operan eller en massa museer.

Förhoppningsvis leder detta till färre prassel-varor, långsammare höjningar av biobiljett-priset och rent allmänt bättre klientel i biograferna.
Hade ju vart en sann dröm som går i uppfyllelse om jag kan ha med min härliga skattefria dunk och mina skattefria smuggelöl in på krogen ist för för att betala 60-70 kronor glaset för Falcon fatöl och 150-180 kronor för en grogg gjord på bottom shelf vodka som troligtvis smakar värre än min hemkokta sprit
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Som tur är så har vi Svenska Bio i stan och de har inte något sådant förbud mot medhavt godis. :)
Ja, jag blev påmind om det strax efter att jag skrivit min förra post. Och den här gången är det bra att vi har Svenska Bio. Annars tycker jag mest att det är en nackdel ...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Att gå på bio med fyra barn är ohyggligt dyrt, det är ju i princip Disney+ i ett halvår, lägg på godis och snacks med Filmstaden priser och du får HBO på köpet. Med tanke på hur kostnaden för lokaler i centrum sprungit iväg så är jag inte minsta förvånad att de har det svårt att gå runt. De senaste tio åren har jag nog heller aldrig varit på en föreställning med mer än halva biografen fylld.

Att de, istället för att försöka lösa det riktiga problemet (locka besökare, minska antalet föreställningar, använda lokalerna till annat också eller flytta biograferna till billigare områden t ex) tänker att tvångsköp av deras godis och snacks ska göra att de överlever är både dumt och gör att man som lätt skeptisk, avvand biobesökare (som köpte deras godis tidigare) får väldigt lätt att ge upp hela konceptet och inse att framtidens bio avnjuts hemma...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
I den här intervjun så försöker Filmstaden försvara sig mot kritiken:

Intressant är att de påstår att de allra flesta som går på bio redan köper det de skall äta och dricka från bion. Men om det nu är så, undrar man ju vad de tror sig tjäna på förbudet?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
I den här intervjun så försöker Filmstaden försvara sig mot kritiken:

Intressant är att de påstår att de allra flesta som går på bio redan köper det de skall äta och dricka från bion. Men om det nu är så, undrar man ju vad de tror sig tjäna på förbudet?
En mycket märklig intervju. Lite andra guldkorn:

Vad säger ni till de som tycker att godis är mycket dyrare på biografer än i butiker?
– Ja, alltså priserna ligger i linje med andra liknande ställen. Men det är klart att en matvarubutik har andra priser.

Så du känner ingen oro att det här kommer påverka folks vilja när det kommer att kosta ännu mer?
– Nej, men det kommer inte att öka kostnaden, vi höjer inte priserna.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag brukar alltid köpa popcorn på plats och ibland även läsk. Förstår varför de inför det men håller med om att sättet de marknadsför det är olyckligt.

Tyvärr tycker jag problemet för min del varit standarden på lokala biografen som gör att besöken blivit väldigt få. De har aldrig haft så märkvärdigt bra bild eller ljud, de har ingen i lokalen som säger till om det pratas eller förs för mycket liv, kan tex hända att några två rader framför tar upp varsin kebabtallrik som de börjar äta när filmen börjar och de har en stark nödutgångsskylt precis vid sidan av bioduken som stör.

Kompisarna jag har tycker likadant om lokala biografen vilket gjort att när det varit filmer vi verkligen velat se (LOTR, Star Wars, Batman, Avatar mm) så har vi åkt till Bromölla vilket är en resa på 18 mil t+r. Har även åkt till Ronneby någon gång på senare år vilket bara är 6 mil t+r. På dessa ställen har vi inte upplevt lika mycket problem med att det är livat i biosalongen samt så tycker vi det har känts som det är trevligare och mer engagerad personal samt bättre ljud och bild och överlag mysigare biograf.

Men att behöva resa till andra orter för att gå på bio har gjort att kompisgänget som är väldigt filmintresserade nu väldigt sällan går på bio för att se på film. När det kommer till godisförbudet så är det nog mest utbudet vi kommer sakna men det blir ju ytterligare en grej på - kontot för att gå på bio tyvärr.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Det fina med skatter är att det går att göra dem progressiva, så att det istället blir överklassen som får betala för att även de låginkomsttagare som är intresserade av smal film kan få möjlighet att göra det. Detsamma gäller såklart för operabesöken – skatt bör generellt vara progressiv, så att det blir de som har råd (medel och höginkomsttagare) som bidrar lite extra så att låginkomsttagare kan få en bättre levnadsstandard, bättre tillgång till kultur och så vidare.
Om överklass-krank brukar gå på teater och opera på helgerna och underklass-conan helst dricker öl på den lokala puben så är det underklass-conan som betalar mest för överklass-kranks teater-subventioner. Detta då underklass-conan inte får en krona tillbaka på det han betalar in i skatt för den verksamheten, till skillnad från överklass-krank som både får valuta för både sina egna och underklass-conans skattepengar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Ur Aftonbladet-artikeln:

"Hur kommer det sig att ni tagit det här beslutet?

– Det är för att vi har sett att många evenemangsaktörer, som arenor och liknande, har samma policy ..."

Och det är ju sant, men det betyder inte att det är uppskattat. Tvärtom.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
I den här intervjun så försöker Filmstaden försvara sig mot kritiken:

Intressant är att de påstår att de allra flesta som går på bio redan köper det de skall äta och dricka från bion. Men om det nu är så, undrar man ju vad de tror sig tjäna på förbudet?
Att dem snåljåpar som inte gör det nu istället slutar poppa sina egna popcorn hemma och istället köper på plats?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Biobesök ser jag som en helhetsupplevelse, och idag oftast med hela familjen eller med barn och barns kompisar. Baconchips och smöriga popcorn ingår. Tycker det här känns fullkomligt okontroversiellt, och räknar med att stor andel av de som genomför det märkliga ramaskriet slutade gå på bio för tio år sedan och ofta använder orden “censur” och “vakna” i konstiga sammanhang.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Biobesök ser jag som en helhetsupplevelse, och idag oftast med hela familjen eller med barn och barns kompisar. Baconchips och smöriga popcorn ingår. Tycker det här känns fullkomligt okontroversiellt, och räknar med att stor andel av de som genomför det märkliga ramaskriet slutade gå på bio för tio år sedan och ofta använder orden “censur” och “vakna” i konstiga sammanhang.
Eller så är inte alla av oss så lyckligt lottade att vi tillhör den svenska akademiska övre medelklassen och lyfter ut 25-30:000 netto i månaden .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Eller så är inte alla av oss så lyckligt lottade att vi tillhör den svenska akademiska övre medelklassen och lyfter ut 25-30:000 netto .
Då borde vi prata minimilöner och fackanslutning, inte medhavt godis på bio. Bio är inte en mänsklig rättighet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
För egen del: Jag går på bio för att se en film, inte för att köpa godis. På samma vis går jag ut för att äta och dricka. Får på fik för att dricka kaffe. Osv. Snarare är det väl rimlig jämförelse om restaurangen skulle kräva att du köpte deras eget snus och portade dig från att ta med eget att lägga in efter maten, eller att fiket krävde att du köpte en bok från deras utbud än att ta med dig något eget att läsa. Osv.

Å andra sidan, sätter inte min fot på filmstaden om det inte är något speciellt, och de gångerna kan de gott få informera mig och mina ungar om sin policy så ska vi bara le och tugga på vårt medhavda godis eller frukt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då borde vi prata minimilöner och fackanslutning, inte medhavt godis på bio. Bio är inte en mänsklig rättighet.
Bio är fulkultur och ett folknöje och det skall reflekteras i prissättningen.

Bio är arbetarklassens teater och Kalle på fabriken eller Achmed i förorten skall kunna gå på bio med sin familj lika mycket som Doktor David eller VD Viktor i den segrade medelklass villa förorten
 
Status
Not open for further replies.
Top