Nekromanti Goda Nekromanticker

Eftersom tråden ligger i Eon-forumet får man anta att den handlar specifikt om nekromantiker i Mundana, och då finns det inget som tvingar in dem i någon särskild metafysisk ondska (sådan finns inte heller i spelvärlden). Skapandet av vissa vandöda kräver människooffer, men långt ifrån alla.
 
Nu arbetar ju inte Eon riktigt med svartvita moraliska kompasser – så ja, det finns både "goda" och "onda" nekromantiker.

Dödsbesvärjande är ofta tabubelagt av allehanda kulturella och historiska anledningar, och man räds deras förmåga att kontrollera vandöda. Samtidigt är det just dödsbesvärjande som används för att bekämpa vandöda, skydda folk från sjukdomar, utföra rituella begravningsceremonier, eller för att sända meddelanden till hädangångna vänner och släktingar.
 
Spoony gjorde en bra video på temat som jag tyvärr inte kan hitta nu, så jag sammanfattar ur minnet:

Spelarna kommer till ett avsides land. Den första byn möts de av ett odött barn, och gruppens cleric blir alldeles "ODÖD! OND!" och de dödar det. Det visar sig att hela byn är odöda, och de slaktar allihop.

Efter lite äventyrande kommer de till kungen, som är en lich, och förväntar sig en stor slutfight. Istället ger han ett tal om hur riket drabbades av en sjukdom, och detta var det närmaste en räddning han kunde åstadkomma. Spelarna har förstört allt som betydde något för honom. Han säger åt dem att döda honom, och han faller för första hugget, och spelarna står där med en "Are we the baddies?"-känsla.

Har för mig att han medvetet gjorde det för att få spelarna att se saker mer nyanserat och tänka innan de slåss.

Hittar någon videon så lägg upp en länk.
 
Spoony gjorde en bra video på temat som jag tyvärr inte kan hitta nu, så jag sammanfattar ur minnet:

Spelarna kommer till ett avsides land. Den första byn möts de av ett odött barn, och gruppens cleric blir alldeles "ODÖD! OND!" och de dödar det. Det visar sig att hela byn är odöda, och de slaktar allihop.

Efter lite äventyrande kommer de till kungen, som är en lich, och förväntar sig en stor slutfight. Istället ger han ett tal om hur riket drabbades av en sjukdom, och detta var det närmaste en räddning han kunde åstadkomma. Spelarna har förstört allt som betydde något för honom. Han säger åt dem att döda honom, och han faller för första hugget, och spelarna står där med en "Are we the baddies?"-känsla.

Har för mig att han medvetet gjorde det för att få spelarna att se saker mer nyanserat och tänka innan de slåss.

Hittar någon videon så lägg upp en länk.
Är inte den sortens "gotcha" lite daterad vid det här laget? Jag tänker att de flesta fantasyfans vid det här laget har stött på otaliga tolkningar av sympatiska orcher, vandöda, demoner och liknande, och "bara för att någon ser läskig ut behöver hen inte vara ond" känns som en lärdom som inskärptes av otaliga barnprogram. Om jag skulle stöta på det scenariot skulle jag antagligen ha svårt att inte metatänka – vill spelledaren åstadkomma det ovanstående och visa att de vandöda inte är onda? Eller vill hen kanske att det ska vara en fälla som bygger på att vi spelare ska tänka på det viset? Eller är det en tredje situation, där vi mest bevittnar ett tragiskt skenliv som ska påminna oss om att vandödheten inte är en legitim ersättare för ett riktigt liv?
 
Back
Top