RECENSION God45 recenserar En Garde! III äventyren

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har via Robert Jonsson precis fått tillgång till En Garde! III grundreglerna och de publicerade äventyren i Pdf format och kommer recensera dem i den här tråden. Jag har redan recenserat några En Garde! III äventyr när jag recenserade allting på scenariobiblioteket. Så i den här startposten kommer jag återposta de recensionerna och tala lite om spelet innan jag återkommer till nya recensioner.


Grundboken

Det är Frankrike mellan åren 1650-1750 och man är äventyrare i bästa de Tre Musketörerna/Greven av Monte Cristo/Le Pacte des loups stil. Grundboken är väldigt fokuserad runt Frankrike som en äventyrsplats. Boken målar upp en förhöjd vision av spelvärlden, 1700-talet som vi tänker oss det mer än det kanske var, med starka drag av verkliga händelser. Vi har dekadenta ädlingar, smutsiga gator, prostituerade och djävulsdyrkare på varje gathörn. Det finns lite, lite, lite övernaturliga inslag men de är väldigt få i grundboken och en standard kampanj har antagligen inget övernaturligt i sig. I den här dekadenta, smutsiga och hårda världen är karaktärerna stora hjältar och hjältinnor. Spelarkaraktärer är utan att vara magiska ganska badass, något som förstärks av ett fäktnings/stridssystem fyllt med specialmanövrar. Du kan lätt ha fäktning scenen från the Princess Bride här men lika lätt en fight från Duelisterna eller Pirates of the Caribean. Jag tänker personligen varna dig från att fäktas mot folk tränade i den Spanska eller Tyska skolan. De jävlarna har Dödsstöt som en specialmanöver! Bilderna är supersnygga, de känns smutsiga och realistiska. Folk ser coola ur när de slåss, eländiga ut när de har det dåligt och självgoda ut när de är utsugar adeln. Sidan 94 har en bild av en kille som håller på att skjuta en kanon med det mest sadistiska möjliga ansiktsuttrycket som kanske är min favoritbild i hela boken. Det är ganska mycket blod och naket vilket påminner lite om Lamentations of the Flame princess här och där. Det är sammanfattningsvis ett solitt tradaystem som låter dig spela allting du skulle vilja spela i en 1700-tals äventyrar kampanj.



Väsen

Det här är boken som introducerar magiska varelser och förmågor till spelet. Här finns regler om du vill lägga in mer traditionella fantasy inslag men det mesta här är monster och magiska krafter för att ha övernaturliga äventyr. Det är solitt och det märks att boken mest är till för att lägga in en magisk varelse eller sak för att krydda upp en berättelse. Mycket av det som finns här gör det lätt att använda spelet för traditionellt gotiska berättelser. Så vill du spela The Monk är det här boken för dig. Jag måste dock erkänna att jag verkligen avskyr bilden på framsidan av boken som är onödigt porrig och inte passar stilen i övrigt alls.



Tidigare recenserade scenarion:

Scenario: Guld och Gröna skogar

Till: En Garde! III (och Pirater!)

Författare: Jörgen Åkerklint

Jag brukar inte vara en person som pratar så mycket om konsten och bilderna i saker jag recenserar. Mest för att jag inte kan något om det och inte tycker det är så viktigt. Men holy fuck framsidan på det här scenariot är snyggt. En skepnad hållandes en kniv är avbildad mot en apokalyptisk himmel ovanpå en sydamerikansk trappstegspyramid. Bilden vrålar blod och åska, en stämning som scenariot verkligen säljer in.

Så, strukturmässigt är det här inget särskilt. En rälsad expidition genom djungeln slutar i en strid och sedan ett öppet slut. Men stämningsmässigt? Det här är brutalt och häftigt med riktig Solomon Kane känsla, mycket mer metal än jag väntar mig från ett spel vars namn får mig att tänka på fäktare. Du kan dö med curare pilar i halsen och hillebarder stuckna genom kroppen om du inte passar dig. Och det är innan det övernaturliga ger sig in i spelet.

Sektionen om vad alla grupper tycker om alla andra är också frän.

Jag ser fram emot att läsa mer En Gard grejer efter att ha läst det här. Hade det varit öppnare eller större hade det här varit 100% i min smak. Nu är det bara väldigt bra.

4 av 5.



Scenario: Hjärtefrost
Till: En Garde!
Författare: Mattias "Mr Tias" Ahlqvist

Det är ett klassiskt mordmysterium i Stockholmsmiljö. Karaktärerna är på en fest, någon blir mördad och man måste sedan navigera den sociala miljön som är stark styrd av klasstänk och artighet. Misslyckas man med att finna den äkta mördaren straffas den oskyldiga änkan! Det är nästan en mordmiddag fast för en rollspelsgrupp och hade jag spelat ut det här hade jag haft mat redo att servera under spelandet. Det påminner lite om allra första delen av The Giovanni Chronicles till Vampire fast med ett mysterium. Det är bra, men det är ett tungt, svårt och knivigt mysterium att lösa socialt. Kraven på spelarfärdighet är höga och scenariot utgår från att spelarna inte helt kommer klara scenariot!

Vill du ha en riktigt klurig utmaning som bygger på spelarnas skicklighet istället för karaktärernas men som samtidigt är ett socialt rollspel och inte en dungeon eller ett logikpussel är det här ditt scenario.

Personligen tycker jag det är för svårt, jag hade inte klarat det här scenariot utan skickliga andra spelare i min grupp som kunde bära mig genom scenariot. Men är du en sådan skicklig spelare är det här grejen att spela!

4 av 5 (hade varit en 5:a om jag fått fäktas mer).




Scenario: I Hans Majestäts Hemliga Tjänst
Till: En Garde!
Författare: Gunilla Jonsson och Michael Petersén


Det här var intro äventyret till första och andra editionen av En Garde men den här versionen är till tredje versionen. Så det är ett moderniserat äventyr skrivit 1987.

Det är ett bra scenario. Det har många rörliga delar. Och det är exakt vad du väntar dig från spelet medan det samtidigt är ett befästande av standardspelstilen. Det är Frankrike på 1700-talet, det är spioner, flera olika faktioner, fäktning, smygande och intriger. Det är solit, det är lätt att spelleda och det håller spelledaren men inte spelarn i handen.

Det finns inte mycket mer att säga och jag känner mig som en dålig recensent. Men du spelar det här om du vill spela de tre musketörerna. Och det var väll därför du köpte spelet?

Nödvändigt som intro äventyr, men av någon med talang som bryr sig. 3 av 5.




Scenario: Madame Brasillachs Hemlighet
Till: En Garde!
Författare: Jörgen Karlsson


Det här äventyret är jättekonstigt. Är det bra skrivet? Ja. Är det tydligt och användbart? Ja. Gör det kul grejer uppläggsmässigt? Ja (samma som i Guld och gröna skogar! Älskar den grejen!). Har det massa grindhouse snusk som jag hade älskat i Lamentations of the Flame Princess eller Vampire? Ja. Men perspektivet är helt fucked.

I konflikten mellan rövhål adelsman som vill kasta ut sin svägerska att dö på gatan med hennes barn och hämndlysten femme fatale som prostituerat sig för att finansiera sin hämnd borde jag vara på hennes sida. Den prostituerade som har ett helt satans kyrkorum uppbyggt för kinky sex år 1700 borde inte framställas som ett offer det är synd om. Och att bankiren framställs på ett... olyckligt sätt är inte kul för mig. Hela kvinnosynen är olustig ärligt talat.

Det är bra skrivet, mycket innehåll är bra, men det är framställt på det tråkigaste sättet och känns... regressivt. Det är inte så illa att detta blir en 1:a och det finns bra grejer här så... 2 av 5. Men det är en svag 2:a och jag hade velat tala med spelledaren som körde det här med mig i gruppen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Skuggspel (Finns i grundboken)
Av: Jag är inte säker. Det här scenariot är i grundboken och medan den har en enda författare, Tina Engström, så har den bidrag från flera andra författare.

Det här är en full psykedeliskt orgie av ett rollspelsscenario. Det får mig att tänka på The Ninth Gate, Lucifer Rising och Le Jardin des supplices. Äventyret själv beskriver sig som rälsat men jag vet faktiskt inte om det stämmer. Det är ett mysterium så det finns bara en lösning och folk jagar en fram och tillbaka genom Paris om man inte lyckas lista ut saker… Men det är inte så mycket rälsat som lite manusförfattat på det där ”När spelarna anländer händer X!” sättet. Spelarna får ändå springa runt och utreda, prata med folk och lista ut saker. Scenariot är till för nybörjare och har säkerthetsventiler av typen ”Om spelarna inte listar ut vad som hänt kommer tillslut X och berättar för dem” och också extra muskler som kan komma till deras undsättning om striderna börjar gå mot dem (vilket nog mest kan hända om ingens karaktär är en stridis).

Men fuck allt det där tekniska. Vad handlar scenariot om? Jo… En adelsdam går för att bikta sig hos en ny präst, han är i hemlighet en satanisk kultmedlem som försöker våldta henne under bikten men råkar slå henne medvetslös, han får panik och får hjälp från kulten som bestämmer sig för att ta tillfället i akt att offra henne i en svart sexmagi ritual. Vad som följer är en jakt på den försvunna adelsdamen. På vägen skjuts präster, maskerade lönnmördare med värjor anfaller karaktärerna, svärdsvingande operasångerskor lägger sig i, snuten har sina egna agendor, karaktärerna får chansen att bli efterlysta för mord och allting slutar i en satanisk orgie. Jag vet att jag inte lyckas förmedla det ordentligt, men på sidan dryper alltihop med en fantastiskt dekadent känsla av att författaren åtminstone lite är på Satans sida. Åtminstone estetiskt. Absolut estetiskt. Det ges två exempel på hur den sataniska offerritualer kan gå till, en mildare och en grövre. Det känns som att författaren protesterar lite för mycket när det hävdas att båda är lika bra. Det är tydligt du bör gå hardcore och välja en grupp som klarar det.

Jag tycker allt det här är fantastiskt. Det är scenariot du hade fått om en av de franska dekadenterna hade skrivit ett rollspelsscenario! Det är fullt med sex, våld, orättvisa, dekadens och Satan. Det är inte för dig om du inte vill ha de grejerna i ditt rollspel. Men vill du ha dem så görs det riktigt bra här. Samtidigt är det ett ganska lätt intro scenario för nya spelare.

4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n343236 said:
Scenario: Skuggspel (Finns i grundboken)
Av: Jag är inte säker. Det här scenariot är i grundboken och medan den har en enda författare, Tina Engström, så har den bidrag från flera andra författare.

4 av 5
Jag måste snart sluta läsa dina recensioner - nu fick du mig att klicka hem det här spelet också :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Barnarov
Av: Robert Jonsson

Så här gick det att läsa det här äventyret:

Steg 1: Åh nej, det finns ett dumt troll på framsidan. Jag vill inte ha troll i mitt 1700-tals fäktar äventyr. Jag är omedelbart tveksam :(

Steg 2: Det är 1676 i Småland? Det är en cool setting ändå. Men det är fortfarande troll och grejer. Jag vet inte… :|

Steg 3: Det är en sandlåda med flera olika faktioner där spelarna har ett tydligt mål att uppnå och på vägen dras in de olika gruppernas problem? :)

Steg 4: Det är egentligen en sandlåda om propaganda, politisk kamp och terrorism?! Med en grupp super extremister som inte tycker Snapphanarna är brutala nog som försöker pressa både dem och kronan till en blodigare konflikt? Och trollen dras in i politik orelaterad till dem men har då egen agens och agendor?! :D

Det finns väldigt mycket bra saker i det här äventyret, men att prata om ständigt relevanta politisk tematiker mot en bakgrund av konflikten mellan vad som idag är södra Sverige och en brutal centralmakt är den bästa delen. Spelarna kan komma in från flera olika håll och vara allting från Snapphanar till agenter från kronan till skattletare. Trollen går att använda som verktyg av de olika politiska grupperna (vilket är vad som extremistgruppen redan försöker göra) och fungerar som någon sorts asymmetrisk maktfaktor på det sättet.

Att lösa det centrala mysteriet, Vem har kidnappat barnen?, löser inte den egentliga situationen alls och det är inte säkert att spelarkaraktärerna ens gör det. Det finns också en risk att karaktärerna, om de spelar Snapphanar, blir förförda av de brutala metoderna extremisterna använder. De verkar fan få resultat ändå! Samtidigt framställs inte kronan som särskilt sympatisk alls heller. Äventyret säger på riktigt komplexa saker om användandet av våld, propaganda och att påverka folket i politiska konflikter. Det är inte dåligt i ett äventyr med ett troll på framsidan!

Så du får här en kul sandlåda med utforskande, mysterium och politik. Du får samtidigt ett äventyr som säger saker och har riktiga saker det vill tala om utan att det blir predikande. Det du får lite lite av är kanske de blixtrande värjorna och stämningen av högt äventyrande. Småland är smutsigare än Paris och våldet är mer tragiskt.

5 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n343339 said:
Scenario: Barnarov
Av: Robert Jonsson

Så här gick det att läsa det här äventyret:

5 av 5
Så här gick det med att inte köpa fler rollspelsprylar just nu:
Ja ja, *klick* mylingspel.se *klick* köp *klick* paypal *klick* #köpt (eller kanske främst #såld på recensionen)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Henke;n343408 said:
Så här gick det med att inte köpa fler rollspelsprylar just nu:
Ja ja, *klick* mylingspel.se *klick* köp *klick* paypal *klick* #köpt (eller kanske främst #såld på recensionen)
Jag känner mig nästan skyldig! Spendera inte hyrespengarna bara!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n343426 said:
Jag känner mig nästan skyldig! Spendera inte hyrespengarna bara!
Det märker du när jag knackar på och behöver någonstans att bo :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Henke;n343408 said:
Så här gick det med att inte köpa fler rollspelsprylar just nu:
Ja ja, *klick* mylingspel.se *klick* köp *klick* paypal *klick* #köpt (eller kanske främst #såld på recensionen)
Förra äventyret så gick det 2 timmar efter god45 postat innan du köpte det, denna gång gick det iaf ungefär 9 timmar, så om en 4-5 äventyr klarar du säkert att vänta en vecka på varje äventyr innan du köper det. Borde räcka för att klara hyran iaf, även om det nog blir tight nu i mars.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Lancea Longini
Av: Robert Jonsson

Så scenariot är modellerat efter den Gudomliga komedin med tre akter: helvetet, skärselden och himmelen. Jag hade en massa saker att säga om Satan och han roll i skuggspel men trodde att det var en stand-out i äventyrs linjen till En Garde! III. Jag hade fel. Lancea Longini är kätterskt anti-katolsk historia i exakt samma stil som The Monk, The Castle Otranto eller andra anti-katolska texter från mitten av 1700- till början av 1800-talet. Har katolikerna rätt hamnar kanske Robert Jonsson i helvetet över att ha skrivit den här grejen.

Scenariot börjar i ett mardrömslikt fattighus baserat på verklig förlaga. Det är ett absolut helvete på jorden och för att ta sig ut måste man få antingen den Mengele liknande läkaren att lita på en eller göra det samma med en knappt mänsklig kvinna som levt hela sitt liv i mörkret under fattighuset. Därifrån ger man sig av för att jaga ner Ödets spjut innan den katolska kyrkans Jesuit hejdukar ledda av den Svarta Påven kan få tag på det. Vägen går genom Notredams katakomber, genom rejält obekvämt religiöst territorium och över kropparna tillhörande onda munkar.

Jesuiterna framställs som en malign kraft som drar fram och lämnar ödeläggelse i sina spår. Deras ledare är groteskt fet, piskar sig själv i en illustration, triumferar med spjutet i en annan och de använder taktiker som att kidnappa karaktärernas familjer eller få deras vänner exkommunicerad utan att blinka. Katarerna, eller resterna av dem, framställs mer positivt. Men mer utifrån deras ödmjukhet än för att de skulle ha objektivt rätt om det spirituella. Ingen religion är riktigt bra här, även om den är verklig.

Spjutet i sig är liiiiite tråkigt. Det är mest en magisk pryl i stil med Härskarringen och det vore kanske bättre om karaktärerna aldrig lade händerna på den. Men ända upp till slutet skulle det lika bra kunna vara en väldigt kätersk version av portföljen från Pulp fiction.

Så… Spelled Inte det här om du inte vill ha kätteri, 1700-tals propaganda mot katolska kyrkan, fasansfulla porträtt av vad utslagning och förtryck gör med samhällets mest sårbara eller chansen att dina spelare knivhugger en kardinal. För alla andra:

5 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
.113;n343431 said:
Förra äventyret så gick det 2 timmar efter god45 postat innan du köpte det, denna gång gick det iaf ungefär 9 timmar, så om en 4-5 äventyr klarar du säkert att vänta en vecka på varje äventyr innan du köper det. Borde räcka för att klara hyran iaf, även om det nog blir tight nu i mars.
Upplevelsen är att det var klart billigare för mig när God45 recensserade alexandria.dk ... :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Henke;n343500 said:
Upplevelsen är att det var klart billigare för mig när God45 recensserade alexandria.dk ... :)
Iofs synd för det hade varit halvkul att se dig och God45 i lyxfällan

??????... Riktigt bra recensioner iaf, som vanligt
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Henke;n343242 said:
Jag måste snart sluta läsa dina recensioner - nu fick du mig att klicka hem det här spelet också :)
Heh, samma här. PDF-en var billig och "Skuggspel" ser ut att ha knyckbara element till min muterade The Enemy Within-kampanj...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
God45;n343236 said:
Scenario: Skuggspel (Finns i grundboken)
Av: Jag är inte säker. Det här scenariot är i grundboken och medan den har en enda författare, Tina Engström, så har den bidrag från flera andra författare.
Jag dubbelkollade med Tina och hon svarade att författaren till Skuggspel är August Undin. Tina gjorde kartorna till Skuggspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Robert Jonsson;n343602 said:
Jag dubbelkollade med Tina och hon svarade att författaren till Skuggspel är August Undin. Tina gjorde kartorna till Skuggspel.
Nice! Jag kan inte ändra recensions posten längre men jättebra att han får credden han förtjänar :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Ad majorem dei gloriam Dei
Av: Jörgen Åkerklint
Till: En Garde III/Pirater
När: 2013

Direkt uppföljare till äventyret Guld och Gröna skogar som slutar med att karaktärerna släpper loss en demon i Sydamerika. “Demonen” kanske är en Maya gud men det är inget som äventyrarna i det här äventyret bryr sig om eller ser någon skillnad mellan. Spelarkaraktärerna är nämligen en Jesuitisk hitsquad utskickade för den Svarte Påvens räkning med uppdraget att tysta alla inblandade i händelserna skildrade i Guld och Gröna skogar och stoppa djävulstyget de släppt loss.

Scenariot är upplagt som en reverse getting the band back together handling vilket precis som reverse cowgirl är liknande men bättre. Jesuiterna jagar ner en piratkapten först för att få reda på var resten av dennes gamla vapendragare håller hus. Jakten på dem leder sedan gruppen till en märklig plantage, djupt in i en gammal pyramid och i direkt till en konfrontation med demonen. Det hela är maximalt Le Pacte des loups.

Det här är det bästa En Garde/Pirater äventyret. Man är coola hemliga agenter i ett historiskt sammanhang som rör sig genom flera olika miljöer för att stoppa ett genuint problem som ingen annan kan få reda på med karaktärer som är skrivna för att orsaka max drama utan att de inte kan jobba ihop. Det blir bättre av att spela Guld och Gröna skogar först men man kan också absolut spela detta som ett fristående äventyr. Om en Hertiginnas liv och lustar är den sociala delen av spelet är det här den blodiga actionfyllda delen.

5 av 5
 
Top