Nekromanti God45 recenserar alla äventyren till Monster och Magi

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Monster och Magi är Sveriges nyaste retroklon som precis kom ut med en pay what you want version av grundreglerna på Drivethrurpg. M&M, som är skrivet av Simon Lindfors, är den mest trogna av de svenska retroklonerna. Fantasy! gör sin egen grej med reglerna och Svärd och Svartkonst är betydligt mer gonzo till exempel. M&M är däremot precis vad du väntar dig med inga överraskningar. Det är en blandning av Mentzer och AD&D fast på ordentlig svenska och med en ordentlig pedagogisk ådra. Jag gillar det skarpt. Vad jag gillar ännu mer är att M&M:s huvudfokus verkar vara att skriva bra äventyr och lägga upp på sin hemsida gratis! Där finns också väldigt bra skrivna översättningar av klassiska äventyr till D&D så sol Ravenloft! Check it out!: https://monsterochmagi.se/aventyr/


Men jag bryr mig mest om de nya äventyren! Allihop utspelar sig i kampanjvärlden Galanthus värld som är M&M:s egna setting. Det finns 6 stycken av dem och i den här tråden tänkte jag recensera dem.



Äventyr: Expedition till Gnomernas gruva

Till: M&M

Av: Simon Lindfors

År: 2017


Så det här är ett introäventyr till OSR som faktiskt är en introduktion och inte väntar sig att läsaren egentligen är en aningen rostig gammal räv eller åtminstone har läst 1000 blogposter. Här finns fiender som varnar eller hämtar hjälp från andra rum i dungeonen, här finns sektionen där man letar rykten i staden för extra fördelar, här finns gåtor och använding av språk och här finns en läxa i att använda motbakhåll eller bli mördad av vättar. Det är väldigt bra och det är väldigt pedagogiskt.


Handlingen är enkel och standar men det är många detaljer som läggs till som är lätta för spelledaren att göra levande vid bordet. Den här killen ser ut så här, den här grejen är lastad så här och så vidare. Det spiller emellanåt över i lite onödiga bakgrunder men det är lätt värt priset och blir aldrig överdrivet.


Äventyret använder boxtext, alltså små färdiga stycken text man ska läsa upp när äventyrarna kommer in i ett rum. Texten förutsätter inte, som dålig boxtext gör, att spelarna gör saker. Det är verkligen bara beskrivningar. Det känns som om något tagit en grej från 80-talet men gjort den bra. Äventyret lutar sig sedan väldigt lite på spelmekaniska termer utan beskriver mer direkt vad som behöver rullas eller göras. Den kombon gör att det här är väldigt lätt att spelleda. Rutorna för HP man kan kryssa av rakt i boken när fiender blir skadade är inspirerad design och jag är imponerad.


Äventyret är en bra blandning av grottkrälande, desperat våld och potentiell diplomati. Jag gillar det skarpt! Ja, det är väldigt enkelt och tydligt gjort för nybörjare men trots det vill jag faktiskt spelleda det.


5 av 5. Det bästa intro scenariot för en ny spelledare till någon D&D version jag läst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Äventyr: Skatter och Skelett

Till: M&M

Av: Simon Lindfors

År: 2017


Så i Expedition till Gnomernas gruva kan karaktärerna hitta en skattkarta. Den leder dem direkt vidare till det här äventyret. Det här äventyret leder i sig vidare till nästa scenario och med det har vi etablerat det här som en sammanhängande kampanj vilket är coolt. Med det sagt är det här äventyret fullt fungerande fristående.


Det här är mer eller mindre en sandlåda i form av en stad (och lite små dungeons) där det finns ett mysterium som pågår. Spelarkaraktärerna dyker upp på jakt efter skattkartans skatt men istället hittar de tecken på nekromani i tunnlarna någon byggt under staden. Därifrån har de sedan hela staden att utforska, många NPC:er att förhöra, många ledtrådar att hitta och en ond plan att stoppa. Vad de snubblat över är nämligen en av de där ”ond nekromantiker tänker erövra världen och har tagit över en stad som bas för sitt mörka rike av de odöda” planerna… Men istället för att den onda planen är i full sving och de odöda har en arme så är skurken bara precis i början av att utföra den. Han är fortfarande på stället där han mer eller mindre har onda studielån (pengar från att ha mördat sin mästare) och försöker få igång sitt onda företag. Spelarkaraktärerna har alltså utmärkta chanser att rulla in och förstöra allting innan han är beredd och han fattar det och agerar som om det är fallet.


Så det här är ett nästan helt öppet scenario primärt om att göra detektivarbete och snoka runt genom att prata med folk. Det borde inte kännas OSR… Men det gör det. Jag vet inte varför jag inte sett ett så här socialt OSR scenario innan men det är väldigt kul. Problemet äventyret har är att det är lite för enkelt och jag tror att spelare kommer gå betydligt mer drastiskt betydligt snabbare än författaren tänker sig. Men det beror nog väldigt mycket på spelstil.


4 av 5. Ett kul äventyr utanför mittfåran för spelstilen men skickligt konstruerat för vad det vill vara.
 
Top