God man för funktionshindrad - tips, råd, diskussion.

70talarn

Veteran
En bekant håller just på med att ansöka om God man för ett funktionshindrat barn, och det har varit en lång och krånglig byråkratisk process. Jag och frun kommer snart att behöva ta ställning till detta för vår son, och jag undrar om det är någon som vet vad man ska tänka på eller bara vill dela med sig av sina erfarenheter inom ämnet.
T.ex. hur är det att vara God man? Finns det några alternativa lösningar? Problem, fördelar...?
(Inte rollspelsrelaterat, men detta är ett av få forum jag besöker och det verkar finnas en hel del föräldrar här, så jag testar i alla fall).

Jag sköter farsans (81 basst) räkningar och det som behöver ske digitalt i hans liv. Han är mer eller mindre teknologiskt eftersatt och har aldrig lärt sig saker som att starta en dator eller förstå sig på mobilens samtalslista. Jag sköter det som en enskild firma mer eller mindre. Allt sätts in i pärmar eller läggs i stora kuvert som senare läggs på hög hemma hos honom när vi besöker honom. Hemtjänsten sköter beställning av matvaror, detta för att avlasta mig. Det som har varit mest betungande är kontakten med vården och då vårdcentral eller andra instanser kopplade till sjukvården. Utöver de dagliga samtalen där han ringer mig ringer han för att få veta hu mycket pengar han har på sina konton och i fonder.

Jag tänker att beroende på hur relationen ser ut till den man ska vara God man för är det ju en fin grej att ställa upp på. Är det ens eget barn tänker jag rent spontant att det är ingen större skillnad mot vad man redan gjort. Är ungarna under 13 så sköter man ju allt. Det är efter 13 som vi föräldrar/vårdnadshavare tappar en del insyn, jag tänker på 1177.se bland annat. Det finns en massa lagar och regler för just God man-rollen och så länge man följer dem så bör allt vara lugnt. Ha koll på kvitton och se till att alltid kunna redovisa vilka händelser som rör er sons ekonomi.

Jag har arbetat inom lss sedan mitten på 90-talet och arbetar nu mest administrativt men ännu mera med delaktighet och kontakt med företrädare om transporter och beslut om resor mellan daglig verksamhet och hemmet. Jag svarar gärna lite allmänt på saker här men kan också svara på dm om mer specifika saker och för att skydda er integritet.

Min lite obekväma åsikt är att man som förälder behöver ha en bra plan för sitt barn, därför är det bra att ha en en god man utanför familjen. Tyvärr förutsätter det att man har en bra god man så att du kan känna ett förtroende för. Det är bra att tänka ett par år framåt och på hur man vill ha en relation med sitt barn som nu är en vuxen med ett funktionshinder. Med en extern god man och en fungerande situation runt personen blir det lättare få en relation där man träffas och har trevligt än en mer omvårdande situation. Allt är så individuellt här men det är mina väldigt generella råd.

Jag har både personer i min närhet som har funktionsnedsättningar och andra som är godemän.

Vad gäller godemän så tror jag att det hjälper mycket om man är lite inställd på att det kommer bli fajter med kommuner och myndigheter, och gärna att man är lite av en rättshaverist. Min personliga åsikt är också att beroende på vilka utmaningar som finns så kanske man inte ska vara god man åt en närstående. Alltså om det finns risk för att man blir osams antingen om godmansskapet eller relationen i övrigt, så finns det en poäng med att det är en utomstående. I andra fall kan det vara viktigare att den gode mannen är nån man verkligen litar på,

Godmanskapet är dessutom indelat i tre delar. Bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Beroende på behovet kan gode mannen få i uppdrag att ta en enskild del eller två, eller samtliga tre. Om samarbetet fungerar bra och man bor i en vettig kommun är det en rimlig arbetsbörda för den gode mannen och det besvärligaste brukar vara när man ska redovisa ekonomin. Särskilt om man är god man åt fler personer samtidigt.

Man ska också vara medveten om att godmansskapet är frivilligt och personen kan när som helst avsäga sig det. I allvarliga fall där det finns stora utmaningar och en risk att det inte blir nått fungerande samarbete så kan man istället yrka på ett förmyndarskap. Det är dock ett betydligt större integritetsintrång och (överförmyndar) nämnden är betydligt mindre benägen att bevilja förmyndarskap. Jag har dock sett ett fall där jag från början tyckte det var uppenbart att det behövdes en förmyndare och där man sen ägnade flera år åt att missköta funktionsnedsättningen, helt fördärva ekonomin för den behövande, och bränna igenom flera olika godemän på raken utan att få det att fungera. För att slutligen ändå utse en förmyndare. Det är frustrerande.

Det är väl mina viktigaste tankar och tips om området. Lycka till!

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Last edited:
Kontakta Överförmyndaren i din kommun. De borde kunna svara på alla frågor ni kan tänkas ha. Deras mailadress är bara en googling bort.

Tack för alla svar!
Jag är dränkt i jobb för tillfället men återkommer när det lugnar sig.

Back