WRNU God jul

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fick inget rollspel i julklapp, men nÄgot enligt mig lika bra! En Amiga 500 Mini! Jag Àgde en Amiga 500 nÀr jag var en liten kille och det var typ den bÀsta spelkonsolen/datorn jag nÄgonsin Àgt sÄ detta kommer bli nostalgiskt till tusen!!!

11ABC582-8DED-4D07-9146-320B3F423E45.jpeg
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fick inget rollspel i julklapp, men nÄgot enligt mig lika bra! En Amiga 500 Mini! Jag Àgde en Amiga 500 nÀr jag var en liten kille och det var typ den bÀsta spelkonsolen/datorn jag nÄgonsin Àgt sÄ detta kommer bli nostalgiskt till tusen!!!

View attachment 11039
Åh, en sĂ„n önskade jag mig nĂ€r jag var liten, men fick aldrig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Åh, en sĂ„n önskade jag mig nĂ€r jag var liten, men fick aldrig.
Alla mina vĂ€nner, och jag med innan Amiga, hade bara spelkonsoler, typ NES, SNES och Mega Drive och det var sĂ„ coolt att upptĂ€cka helt nya genrer man inte tidigare visste fanns! Spel som Zack McKracken, War in Middle Earth, Bard’s tale, Eye of the beholder och King’s quest fanns ju inte i drivor till de vanliga spelkonsolerna (vet att det fanns portar av mĂ„nga av spelen med de var inte sĂ€rskilt vanliga). Till den hĂ€r miniversionen jag fick finns bland annat Alien breed, The chaos engine, Simon the sorcerer och Worms!! 😁
 

wilper

Gubevars en rÀtt produktiv mÀnniska.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Alla mina vĂ€nner, och jag med innan Amiga, hade bara spelkonsoler, typ NES, SNES och Mega Drive och det var sĂ„ coolt att upptĂ€cka helt nya genrer man inte tidigare visste fanns! Spel som Zack McKracken, War in Middle Earth, Bard’s tale, Eye of the beholder och King’s quest fanns ju inte i drivor till de vanliga spelkonsolerna (vet att det fanns portar av mĂ„nga av spelen med de var inte sĂ€rskilt vanliga). Till den hĂ€r miniversionen jag fick finns bland annat Alien breed, The chaos engine, Simon the sorcerer och Worms!! 😁
Alien Breed Àr fantastiskt bra. Simon the Sorcerer Àr inte sÄ dumt heller.

Klarar den Speedball 2?
 

wilper

Gubevars en rÀtt produktiv mÀnniska.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
JajamĂ€n, Speedball 2 finns med! Och Another world, Pinball dreams och Stunt car racer, alla gamla barndomsklassiker för mig đŸ˜Šâ€
Jag har en Atari->USB-adapter som skall göra sÄ att jag kan jacka i mina gamla TAC-2 i den tidigare 64-mini-datorn. Om den funkar med mini-Amigan sÄ börjar det ju nÀrma sig köp. (Eller sÄ kan jag dra igÄng nÄgon av de fyra A500 som jag har liggande i förrÄdet, men det kÀnns jobbigare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har en Atari->USB-adapter som skall göra sÄ att jag kan jacka i mina gamla TAC-2 i den tidigare 64-mini-datorn. Om den funkar med mini-Amigan sÄ börjar det ju nÀrma sig köp.
Jag tror det ska funka! Är inte sĂ„ teknisk av mig men det stĂ„r nĂ„t om att ladda in spel via USB 🙂


3198AC09-D0A5-4D26-8D80-ECA3EFB343EA.jpeg
 

EvilSpook

TÀmligen dÄlig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
JajamĂ€n, Speedball 2 finns med! Och Another world, Pinball dreams och Stunt car racer, alla gamla barndomsklassiker för mig đŸ˜Šâ€
Verkar inte som att nĂ„n av mina favoriter Ă€r med? 1942, Wings of Fury och Chase HQ. 😕

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Alla mina vĂ€nner, och jag med innan Amiga, hade bara spelkonsoler, typ NES, SNES och Mega Drive och det var sĂ„ coolt att upptĂ€cka helt nya genrer man inte tidigare visste fanns! Spel som Zack McKracken, War in Middle Earth, Bard’s tale, Eye of the beholder och King’s quest fanns ju inte i drivor till de vanliga spelkonsolerna (vet att det fanns portar av mĂ„nga av spelen med de var inte sĂ€rskilt vanliga). Till den hĂ€r miniversionen jag fick finns bland annat Alien breed, The chaos engine, Simon the sorcerer och Worms!! 😁
Jag hade Maniac Mansion pÄ min C64. Zak McKracken till PC minns jag att jag köpte pÄ Virgin Store i London och att det var vÀldigt lurigt kopieringsskydd med svarta koder pÄ ett mörkbrunt papper (omöjlig att kopiera pÄ dÄtidens kopiatorer). Minns ocksÄ att jag lyckades klara hela spelet utan walkthrough. Kings Quest IV var det första i serien som jag spelade (pÄ min pappas PC) och det Àr nog faktiskt den enda delen i KQ-serien som jag spelade (men dÀremot spelat alla Larry, Colonels Bequest, Quest for Glory 1, Space Quest 1-4 etc etc...

EDIT! Jo jag fattar... OT!! Om nÄgon vill snacka dataspelsnostalgi sÄ Àr jag bara en forumtrÄd bort :)
 

Dr_DĂ€ngrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hadde aldrig amiga och Commodore nĂ€r jag vĂ€xte upp 😭 ..

jag vÀxte upp med sinclair zx spectrum och senare olika konsoler och pc . Min första egna pc var en pentium 90 megahertz .
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi körde mycket Wizards of Wor(sic), Impossible Mission och Decathalon pÄ vÄr C64. Det sistnÀmnda slet ut X antal joysticks :D NÀr en kompis fick en Amiga spelade vi Ports of Call och Dallas(!) pÄ den.
 
Top