Nekromanti God Jul & Gott nytt år

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tack för den här varulvsspelssäsongen!

Vad minns ni speciellt från varulvsåret som varit?

Jag tar framför allt med mig att jag faktiskt blivit en riktigt habil varulv. Det är kul! Skönt att slippa kissa på sig så fort man öppnar ett PM där det står att man tillhör ulvlaget.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Det här har varit året jag upptäckt varulvsspel, varit både ulv och bybo, och även arrangerat mitt första egna varulvsspel. Jag minns första spelet när jag var så nervig för att "göra fel" att jag lade ner enorm tid och energi, och även hur mycket varulvsspelen verkar ha utvecklats under året.

Så för mig är 2013 för mig Varulvsåret, helt klart!
God jul och gott nytt år på er alla, tack för alla spel och för att jag fått möjligheten att komma in med bägge fötterna först i den här gemenskapen :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,674
Location
Stockholm
Vi har ju hunnit med en del under året. Låt se vad man minns...

Haunted house - Apcoolt upplägg och lurigt spelat av ulvarna.

Ett äventyr - Vävarnas heliga graal. Blev väl i slutänden väldigt likt Thibault; Vi ulvar ljög i onödan och en elitbybo (i det här fallet Emp) klev fram och avgjorde genom att pricka väven. Hm, jag var ulv i båda dessutom.

Klassikern - Spännande omväxling. Visade iirc att byn behöver nerfas på det här stället. Var det här som Paxen var väktar-MVP?

Dr Whowolf - Jag missade det tyvärr, det verkade grymt! KKs storspel i ulvlaget var väl den mest minnesvärda grejen.

IRL-lir med fotbollstema - Hur var det nu... Arvidos var miller, Konrad dyrkade toadörrar, och Vimes och Basses polare vann genom att sitta och flina medan vi andra vevade runt. Kul var det iaf, även om detaljerna är lite dimmiga.

Mellanstadiedisco - Bäst fluff och introducerade inläggstak. Arvidos storspelade.

Varulvsson - Halvmillers och ulv-dreamteam. Termen "skitby" myntas av Trasapa.

Tomteliret - Nyskapande och framförallt apcoolt upplägg, även om de flesta inte fattade nåt förrän det var över. Elitspel av Mukwa.


Nu ser vi fram emot ett gott Ulvens år!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag har svårt att säga något om varulvsåret i stort, eftersom jag känner att varje spel påverkat mig och min spelstel i stora drag. Efter varje spel har jag lärt mig något och försökt ta med mig det till nästa lir.

Jag vet dock vad mitt mål till nästa år är, och det är att skapa ett drev mot en spelare, få den hängd och det faktiskt visar sig vara en varulv. Det kommer kännas skönt i magen. :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
God Jul alla ulvar, bybor och spelskapare!

Ett fint år med fina lir. Allt har varit bra så jag plussar allt och Hastfer.

Skitby!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
IRL-lir med fotbollstema - Hur var det nu... Arvidos var miller, Konrad dyrkade toadörrar, och Vimes och Basses polare vann genom att sitta och flina medan vi andra vevade runt. Kul var det iaf, även om detaljerna är lite dimmiga.
Förtydligande.

Jag var alltså spelskapare här och inte dyngsne.

Att dyrka en toadörr i det här läget är inte vad man tror att det skulle kunna vara. Det innebär inte att jag ser toadörren som något gudalikt och ber till den på mina bara knän utan jag ser den som ett hinder att ta mig förbi för att rädda hela spelupplägget då avsaknad av pm utskick var ett faktum.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det har varit ett rikt varulvsår med en massa nya sätt att spela på. Det har experimenterats vilt och vi tycks fortsätta att söka efter Det Bästa Spelet. Personligen tror jag egentligen att vi redan har det bästa spelet iom Klassikern utan inläggstak, men det har varit väldigt kul att pröva runt och det har uppstått välbehövliga modifikationer vad gäller spelandet. Inläggstaket har egentligen varit den största grejen här tycker jag. I det långa loppet kommer vi se att det har förändrat vårt sätt att se på varulvsspel och scum tells tror jag, men där är vi inte riktigt. Personligen vill jag inte kasta ut Klassikern utan inläggstak, jag är liksom inte redo att släppa de där episka dusterna som varar i en månad med så mycket text att det räcker till fyra doktorsavhandlingar. En annan del av mig ber till Gud av tacksamhet för att jag slipper just de där luntorna av text. Men känslan av att kriga sig igenom ett helt varulvsspel med 16 deltagare, inlägg för inlägg, och till sist fälla den sista ulven på grund av ihärdigt detektivarbete kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat.

Från mitt personliga varulvsspelsår tar jag med mig att löpa linan ut oftare. I Varulvsson sniffade jag rätt på samtliga ulvar, men vågade inte riktigt gå på den känslan. Nästa gång jag får sådana känslor kommer jag komma ihåg bitterheten från Varulvsson och då är ulvarna rökta på riktigt. Min revanch kom i Tomteland då jag vågade löpa linan ut med min plan. Jag tar också med mig att jag måste konstruera minst ett varulvsspel som inte tar slut efter tre rundor. Mina andra spel har varit trasiga (Varulv 2089 och Werewolf: The Masquerade) men Ett Äventyr blev i stort som jag ville ha det, även om det visade sig vara för svårt för ulvarna i alla fall. Jag började i samma ände som jag gjort med mina tidigare spel och kom på en massa coola grejer och en symmetri som kändes cool till respektive upplägg, men sedan gick jag ett steg längre och tog bort allt överflödigt. Det som blev kvar i Ett Äventyr var ramarna, stommen och det var det som gjorde det så snyggt. Designmässigt blir det även här tal om att löpa linan ut. "Vad går spelet ut på... Egentligen?" Det tar jag med mig i kommande uppsättningar.

Vimes har verligen haft ett helpälsat varulvsår. Han uppfann inläggstaket, fluffade till godiset i Mellanstadiediscot och slängde ut alla varulvskonventioner han kunde hitta för att lura och bedra oss i ett av de bästa spelen jag spelat: Tomteland. Det är ett one-shot, nu är det kört. Antingen var man där och knaprade på pepparkakorna, slickade i sig glasyren och mosade i sig marsipangrisen, eller så har man för evigt missat upplevelsen av detta storslagna Vimesska epos. Taktik, strategi och hemlighetsmakeri är en del av alla varulvsspel, men det här spelet gjorde något nytt av dem som jag verkligen gillade.

----

Mer drev (Varulvsson & Falk)...

I varulvsspel
vill jag ha mer
handfasta teori-er
Bybor i hop
varulvsgrävd grop
som framkallar allergi-er
Misstänkliggjord?
Snacka med ord!
Outa hela paket-et
Men finns det en sak
som gör varulven slak
så är det bybosamarbet-et

Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Dömda bybor som ylar
och ulvar så långt jag ser
Av teorier i ständig kyla
vill jag se mer

Jag vill ha inläggstak
Isbjörnsvak
och sötsnacks-fluff i mä-ngder
Nissefraktion
med Twitterfuntktion
eller varulv som man hä-nger
Räkna en röst
kan va' en tröst
Om du inte vill chocke-ras
Om du vill bli kvitt
Spekulera fritt
Om du vet hur det hanter-as

Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Varulvar som minglar
och bybor så långt jag ser
Av byborna som dinglar
vill jag se mer

Jag vill ha hårdare spel
utan konstruktionsfel
och bättre UP-list-a
Bredare motiv
större varulvskliv
Mera klirr i sälspäckskist-an
Så ge mig lägre sanningshalt
bybor överallt
och paranoida upp-lägg
Så sluta fira jul
och anmäl er nu
Skriv ditt första in-lägg

Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Varulvar som minglar
och bybor så långt jag ser
Av byborna som dinglar
vill jag se mer

Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Jag vill ha mer drev
Ge mig mer drev
Dömda bybor som ylar
och ulvar så långt jag ser
Av teorier i ständig kyla
vill jag se mer
----
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Makalösa Mukwa! :gremlaugh:

Jag gillade Ebomn Oaks för bilderna. Så ska spökhus se ut.

Men jag gillade ännu mer Mukwas "Ett äventyr" och hde jag varit en skickligare ulv hade vi kanske fixat det.
Vimes olika spel (i flera bemärkelser) har ändå toppat året och nissefesten på slutet avrundade ett sagolikt varulvspels-år. Tack för det, alla arrangörer och medtävlare!

I framtiden hoppas jag på fler spel med symmetri och utan inläggstak. Det senare är en snygg finess som kräver bättre och mer genomtänkta inlägg. Jag gillar i och för sig de där hundrasidors-spelen som mer liknar nån sorts muuntlig form av varulvsspel. Det är deppigt att uppdatera sidan bara för att se att ingen har skrivit nåt.

Och jag hoppas också på att fler av alla de som provade på vågar sig tillbaka. Ruga, Pix, Dragonborn, RasmusL, Tyr och förstås: OBD – snälla var med i åtminstone ett nytt spel nästa år!

Och ja, jag har planer på ett Ebon Oaks II. En gast från Göteborg har fått tjuvtitta på det nya upplägget och gett ett försiktigt positivt svar.

Mot nya spel och nya skämskuddar!

:gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det här önskar jag mig 2014

Eftersom alla skrivit en massa bra saker (en miljon pluspoäng till Mukwas eminenta "Mer drev" - den borde spelas in, Basse och Brynolf fixar) om den gångna säsongen tänker inte jag orda mer om den. Istället blickar vi framåt!

Vad önskar ni er av varulvsspelssäsongen 2014?

Vimes tre önskningar:

1. Ebon Oaks II - tycker det är helrätt av Basse att göra ett nytt försök med konceptet. Problemet med de här specialspelen vi pysslar med är att det aldrig blir några speltester. Så att försöka vässa ett spännande koncept ytterligare tycker jag lovar gott!

2. Okej! Jag erkänner! Jag vill också ha en rejäl holmgång med 1000-inläggsrundor och galenskap. Inte helt fluff-fritt, men slimmat och välbalanserat. Jag skulle vilja säga att det känns som ett jobb för Mukwa, men jag skulle också vilja ha en omtagning av sista rundan i Ankeborg där han och jag slog varandra i huvudet i en veckas tid.

3. Jag vill arra något brädspeligt "socialt forumspel med dold information". Som Tomtespelet, men den här gången utan att majoriteten av spelarna var helt förda bakom ljuset.

4. NÄR SKA KONRAD KONVALJ ARRANGERA VARULVSSPEL PÅ WRNU!?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Det här önskar jag mig 2014

Vimes said:
Eftersom alla skrivit en massa bra saker (en miljon pluspoäng till Mukwas eminenta "Mer drev" - den borde spelas in, Basse och Brynolf fixar) om den gångna säsongen tänker inte jag orda mer om den. Istället blickar vi framåt!

Vad önskar ni er av varulvsspelssäsongen 2014?

Vimes tre önskningar:

1. Ebon Oaks II - tycker det är helrätt av Basse att göra ett nytt försök med konceptet. Problemet med de här specialspelen vi pysslar med är att det aldrig blir några speltester. Så att försöka vässa ett spännande koncept ytterligare tycker jag lovar gott!

2. Okej! Jag erkänner! Jag vill också ha en rejäl holmgång med 1000-inläggsrundor och galenskap. Inte helt fluff-fritt, men slimmat och välbalanserat. Jag skulle vilja säga att det känns som ett jobb för Mukwa, men jag skulle också vilja ha en omtagning av sista rundan i Ankeborg där han och jag slog varandra i huvudet i en veckas tid.

3. Jag vill arra något brädspeligt "socialt forumspel med dold information". Som Tomtespelet, men den här gången utan att majoriteten av spelarna var helt förda bakom ljuset.

4. NÄR SKA KONRAD KONVALJ ARRANGERA VARULVSSPEL PÅ WRNU!?
Punkt 4.

I år lovar han.

Det kommer bli episkt.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Re: Det här önskar jag mig 2014

Tage Möckling said:
Vimes said:
Eftersom alla skrivit en massa bra saker (en miljon pluspoäng till Mukwas eminenta "Mer drev" - den borde spelas in, Basse och Brynolf fixar) om den gångna säsongen tänker inte jag orda mer om den. Istället blickar vi framåt!

Vad önskar ni er av varulvsspelssäsongen 2014?

Vimes tre önskningar:

1. Ebon Oaks II - tycker det är helrätt av Basse att göra ett nytt försök med konceptet. Problemet med de här specialspelen vi pysslar med är att det aldrig blir några speltester. Så att försöka vässa ett spännande koncept ytterligare tycker jag lovar gott!

2. Okej! Jag erkänner! Jag vill också ha en rejäl holmgång med 1000-inläggsrundor och galenskap. Inte helt fluff-fritt, men slimmat och välbalanserat. Jag skulle vilja säga att det känns som ett jobb för Mukwa, men jag skulle också vilja ha en omtagning av sista rundan i Ankeborg där han och jag slog varandra i huvudet i en veckas tid.

3. Jag vill arra något brädspeligt "socialt forumspel med dold information". Som Tomtespelet, men den här gången utan att majoriteten av spelarna var helt förda bakom ljuset.

4. NÄR SKA KONRAD KONVALJ ARRANGERA VARULVSSPEL PÅ WRNU!?
Punkt 4.

I år lovar han.

Det kommer bli episkt.
I år?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Det här önskar jag mig 2014

Hastfer said:
Tage Möckling said:
Vimes said:
Eftersom alla skrivit en massa bra saker (en miljon pluspoäng till Mukwas eminenta "Mer drev" - den borde spelas in, Basse och Brynolf fixar) om den gångna säsongen tänker inte jag orda mer om den. Istället blickar vi framåt!

Vad önskar ni er av varulvsspelssäsongen 2014?

Vimes tre önskningar:

1. Ebon Oaks II - tycker det är helrätt av Basse att göra ett nytt försök med konceptet. Problemet med de här specialspelen vi pysslar med är att det aldrig blir några speltester. Så att försöka vässa ett spännande koncept ytterligare tycker jag lovar gott!

2. Okej! Jag erkänner! Jag vill också ha en rejäl holmgång med 1000-inläggsrundor och galenskap. Inte helt fluff-fritt, men slimmat och välbalanserat. Jag skulle vilja säga att det känns som ett jobb för Mukwa, men jag skulle också vilja ha en omtagning av sista rundan i Ankeborg där han och jag slog varandra i huvudet i en veckas tid.

3. Jag vill arra något brädspeligt "socialt forumspel med dold information". Som Tomtespelet, men den här gången utan att majoriteten av spelarna var helt förda bakom ljuset.

4. NÄR SKA KONRAD KONVALJ ARRANGERA VARULVSSPEL PÅ WRNU!?
Punkt 4.

I år lovar han.

Det kommer bli episkt.
I år?
.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Det här önskar jag mig 2014

Jag önskar mig:

En klassiker
Vico - släng ihop en klassikernas klassiker. Inget inläggstak, 3- och 4-dagarsrundor. 16 spelare, 4 ulvar, 1 väktare och 1 siare. Nothing more, nothing less. (Vill du slänga upp lite fluff kring det a la Ankeborg så är det förträffligt, annars funkar en vanlig klassiker).

Ett fluffmästerverk
Ett sånt där fluffspel som utmanar konventionerna, men som ändå är ett varulvsspel. Inget obetydligt fluff, men inget obalanserat. Det perfekta fluffspelet önskar jag mig, och ju närmre på vägen desto gladare blir jag.

Men allra helst önskar jag mig

En varulvsfest
Jag vet att Vimes har bjudit upp till dans en gång innan, men nu gör även jag det. Örebro är typ den demografiska mittpunkten och vi är en utspridd skara varulvsspelare. Jag skulle vilja se en ordentlig fest i Örebro där alla kommer och där första varulvsspelet börjar redan innan alla hinner komma fram och det sista varulvsspelet drar ut på tiden så att folk nästan missar sin hemfärd för att det är en så episk tillställning. Varulvsfest 2014!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Re: Det här önskar jag mig 2014

Varulvsfest 2014 i Örebro!

Säg en bra tid bara, så kommer jag!

---

I övrigt håller jag med om allt.
 
Top