Nekromanti God dag.

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Hej Rollspelare.

Jag heter André, går under onlinenamnet Arazand, ni finner mig lite överallt. Född 1987 och har spelat rollspel sedan min store bror lånade mig Drakar och Demoner Chronopia för drygt 20 år sedan. Förälskad i friheten och hur jag kan låta kreativiteten flöda har gjort att jag mer eller mindre alltid aktivt spelat rollspel med de jag kunnat 'lura' in i hobbyn. Senare upptäckte jag den japanska populärkulturen med Manga och Anime. Något som definitivt lever starkt i mig. Jag använder ofta och gärna japanska berättar metoder istället för västerländska. Jag anser mig vara en hobby tecknare som både målar och ritar, dock är det ett intresse som allt mer in i vuxenlivet fått hamna i skymundan. Jag målar och ritar helst digitalt med photoshop och andra program.

Andra intressen är datorspel ifrån FPS till Simulering, ljudteknik, design och matlagning.

Jag som spelledare:
Mina första spel har alltid varit baserade på drakar och demoner, men eftersom jag sällan fick låna min brors böcker så fick jag improvisera och skapa spelet ifrån grunden. Det gör att jag är improvisationens mästare(iallafall i de spelgrupper jag spelat). Jag kommer till spelmötet med en karta på en värld, ett namn på världen, ett ord som beskriver temat för spelet och lite inspirations text. Allt annat brukar skapas på plats och jag brukar behandla mina spel mer som upptäcksresor och ett sätt för spelarna att leda deras egen historia framåt. För mig är det mycket viktigare att låta spelarna växa med sina roller och karaktärer än det är för mig som spelledare att leda dem genom ett äventyr jag försöker tvinga på karaktärerna. Jag har aldrig tyckt om 'all vägar leder till rom' metoden där oavsett vad som händer kommer det spelledaren skrivit i sina papper att hända inte heller tycker jag om spel där det går ut mer på att för söka 'min-maxa' sin karaktär och fokusera på en episk 'build' för att låna termer ifrån datorspel. Det näst viktiga för mig som spelledare är att bygga upp den här levande världen och dess atmosfär. Om världen lever och dess invånare har ambitioner och motivationer så kan världen bara besvara spelarnas mål på ett naturligt sätt.

Jag som spelare:
Som spelare är det viktigt att få fram min karaktärs personlighet och ambitioner. Vad är det karaktären vill? När jag känner att jag närmast inte har någon kontroll längre över karaktären då är hon färdig. Jag ska kunna sitta i spelsoffan med ansiktet i knäet irriterad och åmande för att jag vet att det som kommer hända härnäst är exakt vad min karaktär kommer göra men absolut inte det jag vill att hon ska göra. Karaktären blir mer levande och det blir intressantare att både spela henne och följa hennes resa. Om spelet vi spelar är mer fokuserat på builds, som säg Dungeons and dragons 3rd edition. Så brukar jag se till att jag bygger karaktärer som är varierade och låter egenskaperna hon försitter reflektera hennes personlighet, sakerna man kan som person är trots allt saker man lärt sig själv av någon anledning.

Pågående kampanjer och projekt:
Eftersom jag skapat spelen jag spelat väldigt ofta så är där alltid något spel i mina tankar som inte finns. Jag sysslar just nu och gjort i ett par år ett sci-fi spel, fokuser i detta spel är att försöka se till att spelets värld så levande som möjligt och spelets regler och mekanik stärker världen snarare än är ett lager som ligger ovanpå.

Just nu spelar jag en kampanj som är baserat på Burning Wheel's regler i en helt unik värld som heter Novo. Nedan finner ni en karta ifrån den kampanjen. (Fun fact, kartan är den lågupplösta versionen, photoshop filen för denna kartan är 655Mb)
http://i.imgur.com/Okgzzop.jpg
 
Top