Nekromanti Goblin Akademin

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Ja , jag har nu skrivit ett eget humorrollspel. Det är dock för dom lite yngre , som klarar lite kass humor.
Det här är en liten persentation av mitt rollspel , som för övrigt kallas GOBLINS!!

"Välkommen till Goblin världen , en värld fylld av seriösa och allv...AJ! Vem fan kastade den där?!? I alla fall , var var jag? Just det ja , Goblin världen. Jag vill välkomna dig till Moggwarts Interdimensionella Goblin Akademi. Det är en värld full av Goblins , och bara det är ju en nackdel. Som sagt välkom...AJ! Jag såg dig ditt lilla gröna missfo......"

Det var en liten presentation /images/icons/laugh.gif
Om du/ni mot all förmodan skulle vilja testa/kolla igenom rollspelet , säg då inte direkt att det suger , för det är mitt första humorrollspel som jag gjort som ett sidoprojekt under en tid nu. Det mesta improviseras av Spelledaren (Yrken , Monster och roliga händelser) eftersom att det , som sagt , är ett sidoprojekt. Det kan utspela sig i valfri tidsålder , och man kan lätt bygga på egna regler , jag har egentligen bara skrivit grunderna. Grunderna som jag skickar med här består utav 3 A4 med information samt ett karaktärspapper.

Kommentera gärna positivt , men vräk helst inte ur er en massa förbannelser mot mig om hur dåligt det är. Ge mig istället en chans till att förbättra det.

Sammanfattningsvis: Jag har skrivit ett humorrollspel som baseras på små gröna och fula Goblins. Ladda ner det om ni vill , men säg inte för mycket dumt om det.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Lite tunt i leden...

Hmm..
Jaa,du Det var lite väl tunt i sidorna. Idéen är väl inte fel men jag gillar inte det där med att tabellerna hela tiden verkar avgöra vad man gör nä man skall tänka.
Vidare borde du nog fylla ut världen lite...
Seda, tja, ett system för strid, magier, monster färdigheter..
Ärligt talat så var det där nog mer en knippe lustiga tabeller, sådana som man kan ladda ned och skriva ut mensom man ofta bara läser igenom och sedan fimpar..
Om du däremot MÅSTE ha en massa tabeller så gör fler altrnativ, ifall var tionde goblin är galen pyroman så... ja..

INGEN blir bättre av snäll och kringsniffande kritik. Som ditt spel ser ut nu så är det inte mycket mer än lösa ideér som onödigtvis placerats i en sepparat fil!
Hittills blir det enl. skolkriterier om materialets djup och nedlagda arbete ett nattsvart IG.

David Kamali
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Förklaring

Det huvudsakliga med att jag skickade det här var att jag ville veta om det var en bra idé. Om det är det skulle jag gärna skriva system för strid , monster , magi och så vidare , det var just därför jag inte bevöde så gigantisk kritik på det lilla jag hittills skrivit.

Men kommentera gärna om det är en bra idé! Eller om det är en värdelös idé , välj själv.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Född litteraturkritiker? [kort, OT]

"INGEN blir bättre av snäll och kringsniffande kritik."

- Kanske inte, men nog fan blir man gladare av det, än att bli sågad jämns med knäna.
Det är faktiskt skillnad på aggressiv, negativ, fjäskande och positiv kritik, men gemensamt för alla är att de kan vara både konstruktiva och okontruktiva. Därför torde det väl vara trevligast att ge konstruktiv kritik på ett positivt sätt?
De flesta av oss föddes inte som rollspelsskapare av 11:e graden, många har knappt språklig kraft nog att skriva "korrekt" överhuvudtaget - men ingen har rätt att vara jävlig mot folk för att de har en dröm och kreativitet, oavsett hur långsökt målet är.

[color:red]- §.</font color=red>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lite mer Uppmuntrande Kritik...

Jag gillar inte när folk bara klagar och sedan säger att de minsann har varit ärliga, uppriktiga och gett bra konstruktiv kritik, som om de förtjänade en medalj eller något bara för att de råkat hitta ett kryphål genom vilket de kan vara odrägliga och kontraproduktiva.

Med den inställningen blir inga underverk gjorda!

Nå, ska man vara krass så kan man erkänna att det heller inte blir några lyckade rollspelssessioner om man spelar Goblinakademin så som det ser ut idag. Men bara lugn, du behöver inte dränkas i tjära och fjädrar och springa gatlopp, inte!

Nej, däremot så bör du börja på ny kula och radera det du skrivit hittils. Du ska tänka på ett annat sätt när du skriver humorrollspel; en tabell med tio roliga resultat är ju bara rolig de första gångerna man slår på den. Efter ett tag kommer man bli galen på att alla skriker "mot Sherwoodskogen" hela tiden.

En knäpptabell är ganska rolig ett tag, men då måste den vara mycket större och användas sparsamt för att den inte skall bli frusterande. När det gäller skapandet av rollpersonen är det nog roligare om spelaren själv får mer att säga till om.

Jag föreslår en lista på "problem" (en idé snodd av spelet Svindlande Höjder) där en massa dumma saker står som spelarna får välja bland när de skapar sina rollpersoner. Typ:

Pyroman
Anskrämligt Ful
Kärlekstörstande
Matvrak
Girig
Kort Stubin
Töntig
Snobbig
Tror att han är Jätterolig
Misstänksam
Butter

osv. Försök att inte balla ut och göra konstiga problem, såsom: "Går omkring med en sköldpadda på huvudet" eller "Äter Bajs" eller liknande. Försök tänka att du spelar med en spelgrupp där alla spelare har valt samma problem. Kan de fortfarande spela sina karaktärer på olika sätt? Så länge de kan det så har du valt rätt. Tre snubbar som allihopa ropar "mot sherwoodskogen!" är inte roliga, men tre stycken töntar kan vara töntiga på mycket olika sätt. Om en är snobbig, en annan är ruggigt ful och den tredje är ett matvrak dessutom, så förstår man ju att det här kan bli hur kul som helst. Varje rollperson får välja 3 problem eller nåt. När en goblin blir skadad eller utmattad (eller bara förvirrad) så lever han ut sina problem ännu mer än vanligt, utöver gränsen för vad som är sunt och kanske till och med möjligt. Matvraket blir så manisk att han börjar tugga på stolsbenet, den misstänksamme börjar anklaga sina vänner för påhittade lagöverträdelser och den som är kärlekstörstande börjar plötsligt stöta på allt han ser; sina kompisar, lärarna, hans hund...

Försök att inte göra reglerna roliga i sig. Då blir det bara roligt för spelledaren när han läser igenom papprena, nä, det viktiga är att du ger bra förutsättningar för att det ska kunna bli kul när man väl spelar det. Så håll dig lite lågmäld när du utformar tabellerna, när man väl är uppe i ångan och lirar så kan det bli skitkul i alla fall. Tänk på alla gånger man slagit på fummeltabellen och fått resultatet "träffar en kompis". Det är ju inte roligt i sig, men jösses vad tokigt det kan bli när man väl spelar!

Nå, vad du VERKLIGEN skall ta vara på, vad du har som är riktigt bra, det är grundidén om själva Goblinakademien. (vilket ska vara ett enda ord, förresten) Här borde du rita lite kartor på hur den skall se ut och var den ligger i staden. Jag vet att du vill att det ska vara upp till varje spelledare att hitta på själv, men du har fel. Det här är din idés styrka. Din värld blir otroligt mycket häftigare (och roligare) om du faktiskt skriver ned hur livet på Moggwarts faktiskt skall vara.

Jag föreslår faktiskt att du gör hela världen till en missbildad replika av Harry Potters galna äventyr. Låt alla rollpersoner få vara barn som går i en och samma klass i själva akademien. I reglerna kan du skriva upp scheman för deras undervisning och låta eleverna få gå som vanligt i deras skola (med undervisning i galna ämnen som Bärsärkagång, Tortyr och Inbrott eller nåt) och springa ut på äventyr på rasterna eller helgerna. Om du dessutom har skrivit ner vad lärarna heter och hur de beter sig så har du goda förutsättningar för ett rätt komiskt rollspel. Lärarna premierar dåligt uppförande från sina elever, så mobbing och skadegörelse är något som uppmuntras, men man får absolut inte trotsa lärarna eller ertappas med att förstöra deras personliga saker. Kanske. Du borde hitta på vilka regler som gäller och skriva ner dem i reglerna också.

På så vis får du en struktur i spelet. Det kommer göra allt roligare, för spelarna tycker att det är roligare att manipulera med en färdig värld som finns "på riktigt" i dina regler, än att bara leva vind för våg efter de nycker som uppstår i spelledarens huvud.

Jag skulle tycka det vore roligt om man koncentrerade spelet på vanligt skol-liv. Tänk om man slog fram vilka ens klasskamrater var, och sen hela klassen fick en hemuppgift som de var tvungna att arbeta med parvis? Att då slumpa fram par skulle kunna bli världens grej, skall du få arbeta ihop med Galne Grimtugg, söta flickan Rödvårta eller den stinkande fjanten Buffalo Flodkossa? Kanske hamnar du i samma grupp som någon kompis? Och vad sa lärarna? "De tre sämsta grupperna kommer malas i en köttkvarn och serveras i matsalen på Torsdag?" Hupp! Här krävs det att vi saboterar för de andra eleverna om inte vi ska stryka med!

Vad var uppgiften? Att bygga en egen hembränningsaparat? Hmm, är det inte enklare om vi bara snor en från puben i stan? Eller förresten; vår lärare Magister Köttkrok, han är inte direkt världens smartaste lirare. Vi kan säkert bygga om en motordriven gräsklippare med lite provrör från kemisalen och fylla den med spolarvätska utan att han fattar att vi fuskat...

Hoppas det här gav lite inspiration. Inspirerande kritik är bättre än så kallad "konstruktiv kritik" som bara går ut på att man gnäller.

/Racing
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: Lite mer Uppmuntrande Kritik...

Jag behövde verkligen höra att det kan bli något av det.
Det förra jag skrev var ett dåligt försökt till att göra ett snabbt och roligt spel , men jag antar att det inte blir så lätt.

Jag hade faktiskt en grundidé på att göra om hela Harry Potter till Goblinakademin. Jag kan faktiskt skriva lite om dom mest populära sakerna (enligt diverse spelare) som finns i akademin:

Sjukhuset:
Eftersom att inga läkare kan något som helst om läkekonst förutsätter dom att alla som kommer in på sjukhus ska avlivas. Goblins är därför livrädda för sjukhus.

Bågskyttarna:
När man är ute på torget är det livsfarligt att träffa på dom här. Bågskyttarna på stadsmurarna är stenhårda , och inte alls lätta att övertyga. Dom skjuter på alla hot dom ser , men ingen berättade vart dom skulle kolla. Därför kollar dom in i själva akademin , istället för att söka efter hot utifrån. Dom skjuter rättare sagt ner alla icke-bågskjutande Goblins dom ser.

Kamikaze Klubben:
Dom få medlemmar i Kamikaze Klubben förlorar jämt på sista testet , som är att kasta sig med en brinnande kruttunna utför ett vakttorn. Överlever man , är man en äkta Kamikaze Goblin.
Ingen har lyckats hittills , förutom en lärare , som sägs ha överlevt 40 kamikaze attacker.

Rodeo:
Är det ställe som alla Goblins avskyr. En gång om året är det nämligen Rodeo tävling på Goblinakademin. Det som är problemet är vad som ska spela TJUREN. "Tjuren" är nämligen inlåst på källarvåningen , med fyrdubbla lås och tre olika dörrar på vägen dit. Den är fem meter hög , och väger ett antal hundra kilo. It is a goddamned Giant Lion.

Om dom här ingredienserna verkar vara bra till det nya förbättrade GOBLINS!!! som kommer ut senare , har ni mer att vänta er /images/icons/smile.gif

Hoppas det finns någon som väntar på det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skojsigt! (Redigerad)

Det låter ju rätt mysigt, men det låter också lite tjatigt att man inte kan gå ett steg utan att utsätta sig för livsfara.. Fast det kanske är så du vill ha det? Personligen så hade jag gillat att man goblinsarna levde i ett, om inte funktionellt, så åtminstone dysfunkionellt samhälle.. /images/icons/wink.gif

Eller ja, det är väl bara bågskyttarna jag stör mig på egentligen.
Iallafall.. Kom ihåg att man kan göra så mycket med goblins.. Goblins kan vara dumma, klantiga, feta, perversa, ja till och med SMARTA! /images/icons/smile.gif

Smarta goblins förresten, finns det i din värld? Kanske en någorlunda smart goblin som är The Supreme Leader? Skulle vara tufft, en riktigt smart och livsfarlig jävel.. (Upps, efter att ha läst ordentligt så ser jag ju att det är så.. typ.) Eller en enda smart goblin som ingen orkar lyssna på.. /images/icons/wink.gif Eller så kanske smarta goblins TROR att dom är smarta, och andra goblins gör det också.. Men egentligen.. nja.. /images/icons/wink.gif

Förresten, istället för att låta SL bestämma världen, varför inte slänga in lite av allt? Dom där franska goblinsarna får väl plats i en fantasy-värld t. ex? Trots allt: Dom är ju goblins! /images/icons/wink.gif

Kör hårt, och presentera gärna mer, det är kul att spåna på det här..
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Född litteraturkritiker? [kort, OT]

Hmm. skall jag ta detta som om min kritik var obefogad, onödigt elak eller helt enkelt bara en komentar på mitt utlåtande?

Jag har själv sysslat lite med rollspelsknåpande och fått mig några skeppor med ovett så jag försöker inte stampa någon på tårna men vara ärlig. Ifall de sakerna kan blandas ihop så kan det bero på att man vandrar på en smal linje och ibland sker övertramp.

Trevlig kritik får dock sällan samma verkan som en mer neutral kritik. Att säga du BORDE göra si och så får sällan samma effekt som ett rakare svar. Och rent utalat elak kritik får ibland rentav motsatta efekter.
Dessutom så startar kritik debatter vilket driver utvecklingen frammåt. Ifall ingen kritiserade kungaväldet eller sa att "vi borde nog avskaffa adeln ifall dom själva vill det " så skulle jag inte sitta här framför datorn utan vara ute o harva på åkern!

Huruvida man blir gald eller ej så skall väl glädje vara en belöning för väl genomfört arbete. Inte för att man BÖRJAT arbeta.

Det är I.a.f. MINA högst personliga åsikter, ifall någon annan har något annat att säga i frågan så...

MVH David Kamali
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Förklaring

Hmm, Jag har visst blivit lite av en elak orchktrigare här på tråden..
Om du nu upfattade min kritik som så gigantisk så har jag egentligen sagt saker som folk efter mig sagt.
Ta exemplet med tabeller, eller att du borde börja på en ny kula.

För att rentvå mitt namn (vilket egentligen är onödigt, jag ÄR en elak orchhövding) så skall jag försöka ge lite snälla förlag, dett är ingen barmhärtighetshandling utan jag har helt enkelt tagit åt mig av den kritik som riktades mot mig:

1)Idéen är intressant, för oss icke Potterälskare (Potterhatare för er vars ögon inte brunnit upp ännu, nä nu skojjade jag..) så är idéen att flänga runt på goblinakademin och försöka undvika läraren i Starka Drycker, Suverän Snaps. ganska kul.

2) Släng in ett stort elakt troll i skogshuggarkojjan o en trehövdad gris som vaktar rektor DummDåres garderob eller nåt som intressanta SLP.

3)En fråga bara.. Goblinerna verkar vara otäckt duktiga på att dö, iallafall i krut tunnor. hur fasen blir det fler gobliner?

4)Alternativa vapen såsom spottkulor, högläsning ur lärobok om avancerad kvantfysik, eller goblinmagi som NÄSPETNING, OLJAD BLIXT, eller BLUDDERFINGERS ÅSKATTRAHERANDE KOPPARMÖSSA.

Såja..
Vidare kritik mot min kritik kan ni skicka till mig skrivet på baksidan av en hudrakronors sedel/images/icons/grin.gif
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: Skojsigt! (Redigerad)

Presentera mer? Javisst , jag har skrivit ganska ordentligt nu på senare tid /images/icons/smile.gif
Jag följde Rising's tips om att ha scheman och gå på lektioner , få hemläxor som i en helt vanlig skola.
Jag har nu skrivit upp diverse ämnen , och ska börja jobba på själva staden.
Möjliga ämnen:

Tortyr
Lag&Rätt (väldigt tråkiga lektioner)
Etikett (lära sig hälsa osv...)
Idrott (Strid)
Teknik (Göra redskap och mindre uppfinningar)
Fysik (Lära sig lite om hur farligt det är med gravitation)
Lästimmar (Lära sig läsa & skriva)
Bomber (Namnet säger väl allt)
Sprit (Hur man gör den , och dricker den)
Magi (Fullt kaos i salarna)
Hemkunskap (Laga mat)
Berserkargång (GIAAAAAH!!)

Man har dessutom gratis medlemskap i en klubb (av ett antal) som man får gå till då och då.

Men min personliga favorit bland ämnena är BILD. Här är en beskrivning av hur man målar där /images/icons/laugh.gif :

"Bild består egentligen av att splatta upp Färgtroll på ett papper. Färgtrollen förvaras i burar , och deras blod är färgat med samma färg som deras päls. Diverse magiker har fött upp Färgtroll i olika färger , så om någon säger "Ge mig lite gult" slungas ett gulligt gult litet troll över rummet till den som kallade , och smetas med en "Målarhammare" ut på ett papper."

Kommentarer?
PS: Jag ska ha kvar regeln om att ju dummare man är , desto mer tål man , för det passar Goblins så jävla bra. Dom är för dum för att dö /images/icons/wink.gif.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du lyssnar på Doktor Kosmos, va? [OT, förstås]

Dessutom så startar kritik debatter vilket driver utvecklingen frammåt. Ifall ingen kritiserade kungaväldet eller sa att "vi borde nog avskaffa adeln ifall dom själva vill det " så skulle jag inte sitta här framför datorn utan vara ute o harva på åkern!

Det låter rätt mycket som försnacket på "ang. hat". Jag älskar iofs det bandet och deras musik (och i mångt och mycket håller jag också med dem om deras budskap) men på den här punkten tycker jag att du har fel.

Goblinakademien är ju inte ett välde likt monarkin som förstör för en massa människor. Det är en idé som en snubbe utvecklar på sin fritid för att få han tycker det är roligt och hoppas att fler ska få nöje av projektet. Visst behövs kritik för att projektet ska bli så bra som möjligt, men du har fel när du tror att det är ärlighet som är det viktigaste när man ger kritik. Folk vill inte i första hand ha en ärlig bedömning på sina grejer, de vill ha hjälp för att bli bättre. Så om din kritik inte entusiasmerar, sporrar och vägleder, då är den inte värd ett piss.

SEDAN, när det är klart att personen ifråga har kommit en bra bit på vägen och inte längre behöver någon uppmuntran utan vill veta vad han/hon skall tänka på inför NÄSTA projekt, då han redan har tagit de första svåra stegen, DÅ kan det vara på sin plats med den obarmhärtiga sanningen, som du är redo att ge.

Tänk dig att du är förälder och ser ditt barn spela en roll o en mellanstadiepjäs. Säger du "din scennärvaro är obefintlig, du tolkar rollen med sällsynt avsaknad på lyhördhet och verkar skamlöst omedveten om hur man skall gå tillväga för att uttala en replik med adekvat betoning eller tempo. Hela uppsättningen har ett löjeväckande skimmer av amatörmässighet vilande över sig och ensemblen ger en ny innebörd åt begreppet "tragedi"..."?

Nej, inte ens om det är sant säger man det. Jag menar inte att det här skulle vara en fråga om ålder, det är det inte. Det handlar om att folk vid ett visst skede inte är hjälpt av krass ärlighet. Man ska förstås inte ljuga, men man kan väl nöja sig med att lyfta fram det som ÄR bra, och ge förslag på vad som behöver ändras?

Goblin bad inte om en "belöning för väl genomfört arbete" eller för att ens hade börjat arbeta, han ville ha hjälp och nyttig respons med sin idé. (antar jag. Hoppas jag inte lägger ord i din mun, nu) Man kan ju inte påstå att man direkt får en massa inspiration av din sorts kritik...

--- --- ---
Ärs, det här ovan skrev jag innan jag läste ditt inlägg under, där du ju ger jättebra kritik precis efter mina önskemål. Dumstrut på för mig, alltså. Låter det här stå kvar för andras skull, då det här är en principiell fråga. Och så kan det fungera som en liten varning till alla andra korkhuvuden som är som jag: Ta reda på all fakta innan du spyr galla i onödan.
--- --- ---

Tänk på det till nästa gång.

/RIsing
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Nej, tyvär.

SMÄRTAN!
SMÄRTAN!

Nä skojade bara, du har rätt i dethär fallet så det är nog jag som får bära dumstruten.

MVH David Kamali
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Fler Goblins

Jag vet på ett ungefär hur det kommer fler Goblins.
Jag har en idé:

I källarvåningarna finns det ett stort antal "återfödningskammare" som Moggwart själv skapat. Om en Goblin dör återföds han som bebis i sin egen kammare. Dom förlorar sitt minne , men behåller sin egentliga själ.

Anledningen att jag tar det här alternativet är att då kanske man får uppdrag som "förstör lärare Trasselhår's återfödelsekammare , och lönnmörda honom därefter".

Andra förslag?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Najs!

Trevligt!

Har alltid ansett att goblins är underskattade och förlöjligade av rollspelare i allmänhet. De ses som något man flöjer igeom i jakt på nästa level.
Men tänk bara, när spelarna öppnar en dörr och där ser en goblin. Med keso!
*skrattar galet*

Keso... goblins... /images/icons/crazy.gif
Muahahahaha...


Storuggla, fläskar fett med keso
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Re: Fler Goblins

Idén om en parodi på Harry Potter är hur bra som helst!!!!!! Om du, TheGoblin, inte gör spelet tänker jag göra det. Någon måste helt enkelt få spelet gjort! Jag hjälper gärna till. Jag älskar att rita goblins och troll så jag kan nog bidra med lite illustrationer./images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif
 
Top