Nekromanti Goa Gubbar...

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
...inte från götet men väl från spelmötet.

I mitt tycke så blir de rollpersoner man genererar lätt lite för bra. Även om just "för bra" är väldigt subjektivt så tror jag nog att många kan skriva under på att en RP har en tendens att kunna placera ut väldigt många enheter på div färdigheter. Jag har, i all min välmening, funderat _lite_ på detta och hastigt och lustigt kommit uppå med några förslag som begränsar antalet enheter som en RP får. Jag skulle gärna få lite synpunkter på dessa, ganska ogenomtänkta, förslag och även lite respons på om och hur Ni har hanterat saken ifråga.

Ålder på RP:
<17: Två framgångsslag
<21: Tre framgångsslag, vara ett (slumpmässigt) en nivå svårare

Valfria färdigheter:
Max ett FV på 13 såvida inte spelare kan komma upp med lämplig förklaring.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Fnord!

Men är inte vitsen med de figurer man skapar i Eon att de skall vara mer än bara 'vanliga' personer? Så har i alla fall jag tolkat de allra flesta rollspel som jag har spelat. Rollpersonerna är ju hjältar, exceptionella individer som står ut från mängden, är bättre, starkare, slugare och så vidare än medelsvensson.

Jag tycker i alla fall att det är bra mycket roligare att få spela Hero McCracken än att få spela Innocent Bystander#3.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Fnord!

". Rollpersonerna är ju hjältar, exceptionella individer som står ut från mängden..."

Inte nödvändigtvis, det blir väldigt tråkigt i längden tycker jag. Men visst, systemet är gjort för att få intressanta karaktärer det är sant. Men intressant är inte det samma som bra.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag funderar på att köra med Vikings enhetssystem, d.v.s.:

10-15 år: Max FC 10.
16-22 år: Max FC 12.
23+ år: Max FC 15.

Man kan förstås höja "in-game", förslagsvis blir det då en nivå svårare om man inte klarar "kraven". Men då måste man sätta in en till gräns:

23-35 år: Max FC 15.
36+ år: Max FC [color:black]<</font color=black>obegränsat[color:black]></font color=black>.

Så om en 10-åring försöker höja från 10 till 11 så blir förbättringsslaget en nivå lägre, en 10-åring som försöker höja från 14 till 15 får två nivåer sämre förbättringsslag.

Nu har jag tänkt igenom ovanstående ungefär fyra sekunder, men det ser ganska bra ut vid första anblicken.

För övrigt har Viking ett par väldigt vettiga regler som passar bra in i Eons system...
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Fnord!

Det behöver dom nödvändigtvis inte vara. Kan ju vara vanliga farmare /images/icons/oink.gif
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Fnord!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

". Rollpersonerna är ju hjältar, exceptionella individer som står ut från mängden..."

Inte nödvändigtvis, det blir väldigt tråkigt i längden tycker jag.

<hr></blockquote>


Menar du på allvar att du tycker att det är tråkigt att spela personer som skiljer sig från mängden?! Att det skulle vara roligare att spela en total medelsvensson utan några speciella färdigheter, förmågor, egenskaper. En som har medelvärde i alla grundegenskaper och är precis likadan som de övriga rollpersonerna och alla SLPer?

Ärligt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Svensson?

"Menar du på allvar att du tycker att det är tråkigt att spela personer som skiljer sig från mängden?! Att det skulle vara roligare att spela en total medelsvensson utan några speciella färdigheter, förmågor, egenskaper. En som har medelvärde i alla grundegenskaper och är precis likadan som de övriga rollpersonerna och alla SLPer?

Ärligt?"


Jag visste inte att alla människor var exakt likadana. Innebär det att alla svenska familjer faktiskt har 1.8 barn./images/icons/wink.gif Nä du. Medelsvensson finns inte. Och inte hjältar heller.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Fnord!

"Menar du på allvar att du tycker att det är tråkigt att spela personer som skiljer sig från mängden?!"

Näe, verkligen inte. Men jag tycker att det är roligare att spela Halte Loffe från Dunkärre by med sin sletna vedyxa och grötiga dialekt än Sir Kill 'em All med 18 i STY svingandes ett Storsvärd. Att vara annorlunda är inte att vara superb.

Se svaret "Svensson?" nedan också.
 

Nordix

Veteran
Joined
26 Feb 2002
Messages
46
Location
Linköping
Jag tycker att man tar grundchanserna gånger 2. Så på färdigheter som har grundchans (Psy+Syn)/4 så är "taket" (Psy+Syn)/2. Men man kan träna upp dem över det men får då -Ob1T6 på förbättringsslaget
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Allvarligt talat så har jag aldrig haft några problem med för bra rollpersoner till Eon. Har man en bra SL och någerlunda seriösa spelare så brukar det gå hur bra som helst. Dessutom handlar det väldigt mycket om hur gruppen ser ut. Alla behöver ju inte ha exakt samma bakgrund och vara bra på precis samma saker. Uppstår problem så brukar vi lösa dem med att prata och eventuellt en viss mild styrning ifrån SL.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
"Man kan förstås höja "in-game", förslagsvis blir det då en nivå svårare om man inte klarar "kraven". Men då måste man sätta in en till gräns:

23-35 år: Max FC 15.
36+ år: Max FC <obegränsat>."


Om jag förstått detta rätt så blir förbättringsslaget på Ob2T6 för en 27 åring som ska höja från 16 till 17. Det anser jag bli en smula fel. För det första så är du oftast som bäst i många fysiska färdigheter före du fyllt 35 och dessutom så skulle det bli ruggigt svårt att höja.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Mjo, i och för sig. Men en fördel är att en 40-årig veteran blir bättre än en 18-årig lärling - i nuläget får de lika många enheter (40-åringen får 10 extra, men skillnaden är minimal) att dela ut.

Då måste man i och för sig sätta sig ned (eller stå upp, om man vill) och räkna om hur många enheter man ska få vid vilka åldrar, vilket kan vara både tidsödande och onödigt, eftersom att reglerna egentligen är adekvata i sitt nuvarande tillstånd - förutom för oss regel/realismbögar då /images/icons/wink.gif.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Man skulle ju kunna införa systemet du pratade om för karaktärer när de skapas, men jag tycker ej att det ska användas under själva spelet, d.v.s. när man väl gjort karaktären så skiter man i systemet. Men om man vill att de äldre ska bli bättre så kan det ju vara bra att använda.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
En bättre metod är förstås att ge äldre mer enheter... eftersom att det i mina ögon inte finns en enda anledning, så långt ögat når, till att äldre skulle ha lättare att lära sig. Snarare tvärtom.

Jag har för mig att jag har skrivit ett inlägg om införandet av en dylik husregel (fler enheter med åldern, fler än man får nu alltså), om någon har något intresse.
 
Top