Nekromanti GO

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Skriver ett kort inlägg bara och frågar om det finns någe folk som lirar GO (det kinesiska brädspelet).

Om så är fallet, om någon ska ner och köra SM i Malmö?

// John "Darki" Mattsson (mannen som knäcker sig själv i brädspel)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Luffarschack?

"Skriver ett kort inlägg bara och frågar om det finns någe folk som lirar GO"

Är inte det vanligt luffarschack? (fast med begränsad spelplan)

Eller tänker jag på något annat?

/Rising
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Re: Luffarschack?

Är inte det vanligt luffarschack? (fast med begränsad spelplan)

Eller tänker jag på något annat?
Du tänker på något annat, men jag har hört att japanerna (eller var det kineserna) spelade luffarschack på brädena när de ville slappna av efter ett go-parti.

Jag spelar spelet ibland, men har aldrig fått det att bli spännande. Antingen möter jag någon som är nybörjare och mosar honom, eller så möter jag någon som vet vad han gör och då är det jag som blir mosad.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, Go Moku tänkte jag på

"Go Moku" är luffarschack.

"Go" handlar om att omringa motståndarens pjäser.

/Rising
som trodde det var otello ett tag också. Jag blandar alltid ihop de där gamla svart- och vit-spelen.</ i>
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Ulfgeir: Vad har du för ranking?

Själv är man gansak ny, men jag skulle nog säga att jag är runt 25kyo kanske lite högre.


// John "Darki" Mattsson (mannen som kämpar för fullt)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har runt 15 kyu i ranking.

Har lyckasts slå 2Dan med hjälp av 13 stenar i handikapp.
Brukar om jag spelar mot nybörjare på 19x19 bräde ge dem 13 stenar. Visst jag får kämpa, men oftast lyckas jag slå dem.
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Uhm 13 stenar är nog lite väl saftigt. 9 brukar räcka :gremsmile:

// John "Darki" Mattsson (mannen som tror att det inte är svårt att slå folk om man har 13 handicap stenar)

PS! Till och med jag har en chans på en 2 Dan om jag har det iaf :gremwink:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Inte om det är så stor skillnad mellan spelarna. Visst vitt får problem i början, men det räcker att svart gör 1 eller 2 lite större misstag så åker han/hon dit.

Jag lyckades slå den 2dan 1 gång, och då satt han och pimplade Guiness under tiden också. Normalt sett brukade jag åka på rejält med pisk.

Och som sagt jag brukar vinna mot nybörjare även när jag ger 13 stenar. De 4 extra stenarna ligger då på 3x3-punkterna. Vet att de på Irland snackade om att man kunde köra med ännu fler men då hamnar de inåt på diagonalerna och jag vet inte exakt var.

En annan rolig sak är ju att en kompis som jag brukar få 4-6 stenar i handikapp mot (och jag förlorar oftast), vi körde på ett BSK ett blixt-parti utan handikapp, då förlorade jag med bara 16 poäng. Hela partiet på ett 19x19-bräde tog 7 minuter... Man kan ju säga som så att de övriga personerna vid bordet stirrade en del. =^_^=
 
Top