Nekromanti GNS-teorin är död, länge leve...

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Okej, inte död direkt, men det är en så bra titel att jag inte kunde låta bli. Så här är det.

Ron Edwards postade precis inlägget Graduation i GNS-forumet på The Forge. Där säger han att forumet från och med nu är stängt, eftersom GNS-diskussionerna numera mest går i cirklar. Eller rättare sagt, Ron Edwards och gamlingarna är förhållandevis överens om vad de menar med GNS och ägnar den mesta tiden åt att rätta folk som har konstiga idéer.

GNS-forumet kommer att ersättas med ett forum på temat "Fråga Ron", där nybörjare kan ställa frågor direkt till honom om GNS och få svar. Det ska alltså inte vara till för att whomever ska diskutera GNS hit och dit, det får man göra på andra ställen. Ron länkar själv till ett antal bloggar där man kan diskutera saken vidare.

Om jag förstått det hela rätt så kommer "RPG Theory"-forumet att finnas kvar, och där kan man diskutera rollspelsteori i största allmänhet precis som vanligt.

Det här kommer inte som en överraskning för regelbundna Forge-läsare, eftersom det pratats om i några månader, men det kan vara intressant för Rollspel.nu-läsare att veta vad som händer på andra rollspelsforum.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
RPG Theory också stängt

Jahopp, så länge stämde min teori. Nu stängde precis Ron Edwards forumet RPG Theory på The Forge också. Syftet är att alla teoridiskussioner ska utgå från faktiska spelmöten, och ska hållas i forumet Actual Play.

Dock ber han om ett länkarkiv, där man ska kunna hitta relevanta länkar rörande olika frågor. Kanske dyker det upp något som Martin Svahn (Sockerpappan) har nytta av, eftersom frågan om en sådan länksamling dök upp här på forumet i Spelmakarforumet.

Jag applåderar det här, eftersom jag håller med Ron att det alltid är intressantast med diskussioner som grundar sig i observationer man gjort när man spelat. Teori som utgår från observation, leder till konkreta förslag till förändring som i sin tur kan testas i spel.
 
Top