Nekromanti Gnome?

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Vad är en Gnome för något????

Är det kul med sport rollspel(rollspel där du är en fotbolls spelare)/images/icons/clown.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,494
Location
Helsingborg
I vilket sammanhang menar du? [NT]

~Nytt rollspel, elementarvarelse, varelser med fallenhet för teknik.. Ja, det finns en del som [color:448800]Han</font color=448800> kan sammankoppla med "gnome"
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Vet inte om det här är samma sak faktiskt men har endast sätt stavningen gnom (om jagm ins rätt) men har på känn att det nog är samma sak.
I sådana fall kan man nog säga att det är en elementarvarelse, av elementet jord.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Vet inte om det här är samma sak faktiskt men har endast sätt stavningen gnom (om jag mins rätt) men har på känn att det nog är samma sak.
I sådana fall kan man nog säga att det är en elementarvarelse, av elementet jord.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Barcelona
Sport i rollspel

Är det kul med sport rollspel(rollspel där du är en fotbolls spelare)

Har du inte blivit avskräckt från dylika äventyr efter Senegal?

Nåja, jag har själv vid tillfällen planerat en kampanj där rollpersonerna är idrottsstjärnor, dock inte fotbollsspelare utan proffesionella brottare. Jag tror att det passar bättre av två anledningar. Dels blir själva matcherna intressantare eftersom man faktiskt kan spela dem med hjälp av systemets stridsregler. Den främsta anledningen är dock att en rollspelskampanj som kretsar kring sport onekligen måste innefatta något mer än bara själva matcherna för att vara intressanta, och det finns mer utrymme för dylikt i wrestling, med uppgjorda resultat, vadslående gangsters och dylikt. Med lite vilja ska man nog kunna hitta på sådana för en fotbollskampanj också. Om inte annat (och om man har spelare som lämpar sig för sådant) så kan man ju spela en kampanj som fokuserar på social interaktion, där relationerna mellan spelarna i laget blir det centrala.

Vad gäller gnomer så är de mycket riktigt jordelementarer, åtminstone enligt Paracelsus system. I vidare bemärkelse kan man nog säga att det är någon form av jordvarelse, typ dvärg eller vätte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,771
Location
Göteborg
Go Senegal! Hahaha! [ot]

Har du inte blivit avskräckt från dylika äventyr efter Senegal?

Hehe. Vad kul det var att Sverige förlorade. Alla blir så ledsna. Då blir jag glad /images/icons/devil.gif.
Ett av mina mest glada minnen var när jag och min kompis gjorde high five när vi fick reda på att Sverige förlorade mot Vitryssland. Vi var i en stor matsal med massor av folk och blev utjagade hals över huvud...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,771
Location
Göteborg
Tja, det beror på vilket rollspel eller vilken bok. De brukar vara små, hårlösa varelser med gulaktigt skinn som ibland är ganska tekniska av sig. Ellert tror att de är det. I Dragonlance bygger de ständigt sina infernaliska och opålitliga maskiner som håller på att ta död på dem. I Shannara är gnomerna onda, eller tvingade till ondska av Trollkarlarnas herre. Alla utom några, som är helare och kallas nåt som jag inte minns. Ofta bor de under jorden (i Forgotten Realms tex) och kommer lätt i konflikt med dvärgarna eftersom de vill åt samma saker. De kan vara snälla och trevliga eller riktigt illvilliga. I DoD och en del andra rollspel/böcker kallas de vättar (jag tror att det är samma sak)..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fotbollsrollspel

"Är det kul med sport rollspel(rollspel där du är en fotbolls spelare)"

Till nintendo 8-bitars fanns det faktiskt ett fotbolls-rpg. Jag har inte spelat det, men det inspirerade mig så mycket att jag gjorde fotbollsrollspel på både compisdatorn i högstadiet, till AMOS på min Amiga och på min miniräknare i gymnasiet, kommer jag ihåg.

Det till AMOS var häftigast. Det var alltså ingen action och det krävdes inga reflexer, utan allt var textbaserat och det gällde att välja mellan "dribbla", "passa" och "skjuta på mål" osv. Det roliga var att allt var så oseriöst. Jag influerades mycket av någon rolig serie i Buster som jag råkade läsa av misstag. Där fanns det en tjock kille med glasögon som hette "Bullen" och han var helt grym på orealistiska bananskruvar och festliga brassetrix. Tillsammans med något muskelberg som jag tror kallades "Kanonen" så spelade de vansinniga matcher mot alla möjliga sorters knasiga lag.

Det var kul. Det roliga med sport är att man kan förlora utan att man blir game over. I en strid så är man ju död om man inte vinner. Det ger en häftig känsla.

Oklart dock om det skulle funka som bordsrollspel. Det roliga med mitt datorspel var ju att man ville se alla filmsekvenser och få veta vad som skulle vänta en i nästa liga.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag slog upp det i någon ordbok för ett tag sedan. Förutom tomte och andra saker som låter rätt normalt så stog det finansguru och ekonomiskt geni.
 
G

Guest

Guest
Vad är en Gnome för något????

I mina ögon är gnomer små gråa dvärgliknande saker med lite till inget hår.
De påminner om dvärgar och har samma hobbies (gräva) men är mera lagda åt det mekaniska hållet och bygger stora och konstiga maskiner som fungerar sporadiskt...
Jag antar att de har en mytoligisk inspirations källa. Antagligen var de lite busiga och ittade gärna på hyss... Ungefär som alla mytologiska varelser.... I.a.f. de som inte är grekiska eller romerska....

Är det kul med sport rollspel(rollspel där du är en fotbolls spelare)

Jag har aldrig spelat/spellett något sådant men jag tycker det låter grymt bedövande tråkigt... Min åsikt bara.....
 
G

Guest

Guest
Vad är en Gnome för något????

I mina ögon är gnomer små gråa dvärgliknande saker med lite till inget hår.
De påminner om dvärgar och har samma hobbies (gräva) men är mera lagda åt det mekaniska hållet och bygger stora och konstiga maskiner som fungerar sporadiskt...
Jag antar att de har en mytoligisk inspirations källa. Antagligen var de lite busiga och ittade gärna på hyss... Ungefär som alla mytologiska varelser.... I.a.f. de som inte är grekiska eller romerska....

Är det kul med sport rollspel(rollspel där du är en fotbolls spelare)

Jag har aldrig spelat/spellett något sådant men jag tycker det låter grymt bedövande tråkigt... Min åsikt bara.....
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Barcelona
Re: Vättar

Samma sak och samma sak.. Goblins är väl främst engelska påhitt, medan vättar är typiskt svenska. Jag är mkt osäker på om man kan dra någon direkt parallell dem emellan. Man kan då sannerligen inte jämföra FANTASY-goblins med FOLKLORE-vättar, då är de tidigare allt för gröna och snoriga.
 
Top