Nekromanti Gnar Muur

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Är det någon som har spelat något äventyr i Gnar Muur tjuvarnas stad i södra Jargien? Jag har försökt leta igenom de böcker jag äger men ingen av dem nämner den mer än med ett par rader text. Det är ju inte direkt någon större stad i Jargiska mått mätt med 2000 invånare varav hälften är slavar. Den Jargiska armén borde ha återtagit staden för länge sedan eller finns det kanske några politiska argument för att ha en laglös hamn mot omvärlden där saker som inte Daak tillåter lätt kan slinka in i landet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det finns faktiskt en kortare artikel om Gnar-Muur i det numer nedlagda fansinet Drakens Tand. Vilket nummer vet jag dock inte...
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Behövs la inte så mycket fantasi för att komma på en hel del om den staden. Den ligger väldigt avsides, skyddas från landattacker av en stor skog och måhända är sjövägen även den svårnavigerad. Läget är även utmärkt för både smuggling mellan Ziu (droger, slavar etc) och öster. Dessutom är det nog ett bra utgångsläge för piratattacker mot handelsskepp som går till och från Ziu. Måhända har cirefalierna från Melorion större anledning till agg mot staden är den kejserliga armén? Finns ingen hejd på möjligheterna till en härlig smyga-runt-och-sticka-varandra-i-ryggen-med-vassa-föremål-och-elaka-ord-
kampanj i den staden, om man bara lägger ner lite tid på det.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som sagt är det nog ganska enkelt att hitta på något om staden; det är en småromersk tjuvstad styrd av någon tirak (eller var det någon av de andra?), sen är det bara att fantisera på. Att den inte nämns beror förmodligen på att det inte finns någon modul som haft den inom sin relevanssfär (vilket även gäller de två-tre andra sådana städer som finns i Mundana); den borde få ett kortare stycke i Jargien, när den kommer ut.

Att den jargiska armén inte övertagit staden är nog inte så svårt att acceptera; kollar man på kartan ligger den till att börja med en ganska bra bit utanför jargiens gräns, och vägen dit går antingen genom dvärgaberg eller skog/sumpmark, så landvägen är ingen vidare idé. Med tanke på stadens läge skulle jag gissa att den troligen ganska ringa effekten (speciellt sett ur hela imperiets synpunkt) på sjöröveri och illegal handel ett förgörande av staden skulle leda till knappast uppväger kostnaden för anfallet (speciellt då befolkningen borde kunna dra till skogs, och den jargiska flottan inte direkt är anpasssad till att tampas med piratskepp). Den ligger helt enkelt för otillgängligt för att saker ska smugglas in därifrån nämnvärt effektivare än från t.ex. Damarien, Drunok eller Melorion.
 
Top