Nekromanti GNÄLL

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Efter två stadiga glas whisky är nu mitt majestätiska skägg ett minne blott och jag ser ut som ett barn... Eller som min far, beroende på vem man frågar.
WHY! You ask? Jo taskigt karriärval, i ren desperation fick undertecknad krypa till korset och ge sig på att kränga fisk IGEN! Dock har ägaren till denna fina(?) inrättning en alldeles egen policy för hur man ser ut när man ser ut som folk. Läs: Gubbfan lever på 40-talet.
Any who, min fru gråter, för jag ser ut som hennes svärfar, min dotter gråter, för hon vet inte vem fan jag är, life is grand.
Det är ju diskriminering you say! Jajjamän, i allra högsta grad, MEN fiskbranschen funkar så, små företag som ger fullständigt fan i rättigheter, personlig integritet och vanligt jävla folkvett.

FTW (Nej inte for the win, det arga hoj-åkar-alternativet)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418


Arntsen said:
Precis så! Det var för övrig väldigt många år sedan jag lyssnade på Turbo Negro, vet inte riktigt varför dock.
chrull said:
Turbonegro är en grupp riktiga skithögar så egentligen borde man fortsätta att inte lyssna på dem.
Ond bråd död said:
Varför är de skithögar?
chrull said:
Allmänt svineri och sexuellt utnyttjande.
Tre solar said:
Dessutom äter de bäbisar och mördar katter.
FY!
Reddokk Fheg said:
Hmm Turbonegro är en av mina absoluta favorit grupper. Både musik och stil mässigt.Gör det mig till en skithög då? :)
Vimes said:
Ja. Hitler lyssnar på Turbonegro.
Reddokk Fheg said:
Bevisar inte det bara att Hittler har bra musiksmak? inte att jag är en skithög :)
chrull said:
Reddok: Nä.
Reddokk Fheg said:
Hmmm jaha ok. Vad bra att jag fick det bekräftat. Har nämligen under en längre tid misstänkt jag är en skithög men inte varit säker. Ganska skönt att få bevisat att jag hade rätt
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Skaffa ett lösskägg däuhå! Hur ser du ett om du också rakar dig flintis över hela huvudet? Passar du bra och ser mer vuxen ut då? Eller ser du ut som ett nazistägg eller en förvriden förvuxen bebis? :p:wink:
Arntsen said:
Min kära hustru säger att det mest är åt nazistägghållet :/
Brukar ta huvudet med hyvel, eller brukade, skall kanske låta bli det ett tag framöver...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Aj vad hemskt! Det sagt så skulle jag raka mig på stubben om det betydde jobb.
Arntsen said:
Jag har egentligen samma inställning, mitt problem är egentligen min integritet och att det inte finns någon regel som säger att man måste vara rakad inom det yrket, det är bara han som tycker det. Jag har krängt fisk i 5 år med långt skägg utan problem. Visst det finns regler, men de är de samma som för långt hår, fläta, sätt upp eller hårnät så är det löst.
Han påpekade även mina örhängen, 2 st relativt diskreta, lyckligtvis såg han inte gaddningarna... Blir svettigt med långärmat i sommar men det får jag väl ta...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Allt blir bättre utan skägg! Kul att du har jobb som tvingar dig komma ur skäggmissbruket. Det är många som inte klarar ta sig ur det utan får återfall eller tvingas in i missbruket av kompisar. Det är svårt ibland så jag känner iaf. stolthet över dig. Om abstinensen blir för stor glöm inte att du kan få en sponsor hos Anonyma Skäggmissbrukare som du kan ringa till när det är som värst. Du har tagit första steget in till ett normalt, stabilt liv. Kämpa!


;)
Johan K said:
Jag kan raka mig när jag vill, kan sluta ha skägg när jag vill...
Skall bara.....
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Aj då, inte bra att du lever med någon som stödjer missbruket. Vi får hoppas att det här går bra trots att statistiken talar emot det. Missbrukarhem brukar ju trots allt ha oddsen emot sig. Jag hoppas det går bra för dig. Jag borde gå med i någon kristen sekt så vi alla kan be för dig. ;)
Arntsen said:
Jag har haft kristna sekter som bett för mig förr, det har tyvärr inte hjälpt. Jag vare sig slutade med den där sataniska rockmusiken eller rättade mitt utseende efter deras normer. Inte heller sällade jag mig till flocken och började med symbolisk kannibalism eller att dyrka den Judiska profeten Jebus.
Något allvarligt fel måste det ju vara på mig.
Robert Jonsson said:
Jag hoppas att Jesus älskar dig ändå! ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag kan ärligt talat säga att jag inte förstår hur man kan tycka illa om skägg. Jag menar, det är ju helt oslagbart sätt att uttrycka sig på! Som är bra mycket mindre permanent än tatueringar och piercingar och sånt. Vad man än gör med sitt skägg så kan man liksom ångra sig, och det finns tusen olika saker att göra med det. Det är lite som kläder för ansiktet, eller kanske en sorts för män någorlunda socialt acceptabelt smink.

Jag kan fatta den som inte vill bli kysst av ett vass skägg, och finns risk att skägget hårar av sig i mat eller whatever får man väl ansa det lite eller så, men annars ser jag rakt inga nackdelar.

Det är synd om kvinnor och skägglösa män, dock. De är ju berövade en av de bästa och billigaste uttrycksformer som finns.

(Skäggiga damen for the win!)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Du borde prata med facket eller arbetsmiljöinspektionen eller nåt. Det här kan inte vara lagligt.
Arntsen said:
Poängen är att det är inte lagligt, det är diskriminering på riktigt.

Problemet är att fiskebranschen är en egen liten värld, jag känner inte till en enda firma som har något avtal med något fackförbund, jag tillhör en försvinnande liten minoritet som faktiskt är med i facket. På grund av detta kan de göra i princip hur de vill eftersom det inte finns något som helst hot om strejker eller arbetsvägran.

Visst skulle jag kunna göra en anmälan, men samtidigt bränner jag alla chanser att någonsin få ett jobb i den branschen igen.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Har du provat att faktiskt prata med arbetsgivaren?

Nu är det ju för sent i och med att härligheten redan har rykt, men hur hade det blivit om du förklarat att det här kändes jobbigt, det här känns som diskriminering, på ett lugnt och sakligt sätt?

Eller hade det blivit knas tror du?
Arntsen said:
Jag tog den diskussionen direkt, men förstod på en gång vilken typ av människa det handlar om, en "my way or the high way" personlighet. Så börjar jag bråka om det är det det samma som att bränna mina broar i den branschen, förutom hos en som jag vart polare med i ungefär 20 år, tyvärr har han inte råd att anställa nån just nu och det funkar inte riktigt att betala hyran med ett löfte om att få jobb när han kanske har råd :/
Ape of Wrath said:
Tuff skit hörru!

Jag lider med din förlust av skägget!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag är en så skadad landkrabba att jag har svårt att föreställa mig något som har med båtar att göra, utan skägg inblandat.

Och stora, stickade ylletröjor.
Arntsen said:
Haha! Huvudet på spiken. Jag hade jämt en stor stickig ylletröja de åren jag jobbade i fiskvagn i Göteborg, det hjälper inte ett skit mot kylan....
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag gillar inte mitt skägg själv, men med det sagt, alla (som kan ha skägg) som arbetar med fisk borde ha lag på att ha skägg! Hur kan man lita på en fiskhandlare eller fiskare utan skägg egentligen, de vet ju uppenbarligen inget om fisk.

/Luna Lovegood som kanske inte är helt seriös men lite iallafall
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
En lite uppdatering på skäggfronten.
Eftersom jag är i färd med att lämna landet, troligen för gott, så behöver jag inte längre bekymra mig över att bränna broar i Sverige, så jag kontaktade igår min fackförening.

Där mottogs ärendet med glada tillrop och verbalt gnuggade händer, jag fick även veta att det finns prejudikat på ett liknande ärende där en religiös man hotades med uppsägning om han inte rakade av sig skägget. Han tilldömdes 75.000:- om han jobbar kvar vet jag inte, men jag tvivlar på att man vill vara kvar efter en sådan upplevelse.

Nu är ju jag inte religiös, men skall inte spela någon roll.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
det kan spela roll. Det kan vara just religionsfriheten som gjort att han vunnit.
Arntsen said:
Ja och nej, att han fick en såpass hög summa beror troligen på det, allvarlighetsgraden skall dock vara den samma enligt min fackförening.

Sen när det gäller ersättning är jag mer intresserad av att få gubben att svettas än pengar.

Ja jag är bitter :p
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Lider med dig. De gånger jag rakat mig helt känner jag mig naken och inte ens som mig själv.
Att du fått jobbb är ju en bra sak, jag skulle raka mig om det gälde jobb men det skulle ändå kännas jobbigt
Arntsen said:
Det lustiga är att jobbet i Norge är i princip det samma som jag hade här, så jag frågade om skägg när jag var på intervjun och fick reaktionen "Hæ? Du e ju karl? Selvfølgelig må du ha skjegg"
Reddokk Fheg said:
Haha klockrent
Arntsen said:
Liiiite attitydskillnad :)
Reddokk Fheg said:
Verkligen :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arntsen;n22207 said:
En lite uppdatering på skäggfronten.
Eftersom jag är i färd med att lämna landet, troligen för gott, så behöver jag inte längre bekymra mig över att bränna broar i Sverige, så jag kontaktade igår min fackförening.

Där mottogs ärendet med glada tillrop och verbalt gnuggade händer, jag fick även veta att det finns prejudikat på ett liknande ärende där en religiös man hotades med uppsägning om han inte rakade av sig skägget. Han tilldömdes 75.000:- om han jobbar kvar vet jag inte, men jag tvivlar på att man vill vara kvar efter en sådan upplevelse.

Nu är ju jag inte religiös, men skall inte spela någon roll.
Nej jag tycker inte det ska spela någon roll. Det är ju inte religion detta handlar om.
Att en arbetsgivare tvingar någon att raka sig är helt fel. att de kräver en viss klädsel och att man ska vara ren och fråsh är en sak men att kräva rakning är en helt annan sak.

Skulle dettta gälla mig skulle det bortsett från allt annat vara ett otroligt dåligt affärs beslut av arbetsgivaren eftersom om jag rakar mig skulle mitt ansikte synas bättre och det skulle nog inte vara en fördel om jag hade ett jobb där folk ser mig :)

Arntsen said:
Exakt, vad dom däremot kan hävda är att det är en fråga om hygien, men eftersom jag alltid hade det flätat, m.a.o. uppsatt, sprack det argumentet. Men som sagt jag är mer ute efter att han skall svettas än något annat. Dock hade det inte gjort något att få lite spons inför flytten :p
Reddokk Fheg said:
Ja hygien är en anna sak men jag har sett mer än en man (dock ingen kvinna) med skägg stå i sharken på affärer och hantera livsmedel så jag vet inte om det håller speciellt inte om du har har flätat.
Hur det än går hoppas jag han får svettas lagom mycket pga detta.
Så lycka till
 
Top