Nekromanti Gmask-tråden! Woohoo!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hej alla barn! Vet ni vad som är väldans kuligt filibabba? Jo, Gmask.

Gmask är en programvara från dinosauriernas tid, då ljusskygga fettosar satt på BBSer och skickade bitmappad Conan-porr till varandra. Och eftersom man inte ville att ens kompisar eller mammor skulle få se vad det var för bilder man hade på datorn, så ville man gärna kunna kryptera dem.

Gmask är alltså en programvara med vilken man kan mojsa till (såväl som mojsa tillbaka) bilder, så att det i princip kan bli omöjligt att se vad de föreställer. MEN; om Gmask bara hade varit ett gammalt undermåligt krypteringsprogram så hade förstås ingen brytt sig om det idag. Det som gör att Gmask fortfarande har en kultstatus och fortsätter att locka till sig stora skaror med entusiastiska användare är för att dess krypteringsmetod kan vara så dålig (ur säkerhetssynpunkt) att det faktiskt blir *roligt* att låsa upp bilder.

Precis på samma sätt som en gentlemannatjuv kan använda stetoskop och fingertoppskänsla för att låsa upp ett kassaskåp, så kan en Gmaskanvändare liksom använda skicklighet för att dekryptera en gmaskad bild.

Tag den bifogade bilden här, till exempel: Här har jag använt lite olika alternativ för att kryptera bilden. Som ni ser så har var och en av dessa förvrängningar också varsina ganska karaktäristiska utseenden. En skicklig Gmask-användare lär sig känna igen de olika utseendena så att han förstår ungefär vilka knappar han kommer att behöva trycka på innan han kan återställa bilden.

I den här tråden kommer jag att posta ett par olika Gmask-gåtor, och tar gärna och försöker lösa de gåtor som ni andra skickar in. Jag hoppas att ni kommer finna det lika spännande och stimulerande som jag gör.

---

Steg #1 är alltså att ladda ner Gmask. Om ni inte klarar det så är ni nog inte tillräckligt mycket av problemlösare för att uträtta något i den här tråden. Just google it, liksom.

(På andra forum är det i regel porrbilder som man gmaskar, men för att vi skall kunna göra det här utan att bryta mot forumets regler så passar jag på att säga redan nu att vi bör hålla oss till rollspelsmotiv och undvika snusk. (Eller åtminstone snusk som inte är tillåtet enligt forumets regler. Vanlig fantasy-vulgo-smaklöshet tror jag kommer lämpa sig utmärkt för gmaskande))
 

Attachments

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, alla barn: Har ni börjat bekanta er med programmets knappar lite grann? Och löst de olika fälten på min tutorial?

Bra. Då kör vi igång med den första utmaningen!
 

Attachments

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När ni klarat den första utmaningen (det tar nog inte så lång tid) och lekt lite med funktionerna så har ni säkert märkt att ganska många knappar utför distortioner som sedan kan tillbaka-distortioneras i vilken ordning som helst. Att göra bilden Negativ och att flippa bilden uppochner är två uppenbara exempel på det. Om bilden är negativ och uppochner så spelar det ingen roll om vi vänder tillbaka bilden först och sedan inverterar tillbaka den, eller vice versa. Samma sak med Glass Blocks.

När det gäller FL och Win så måste man dock förstå att ett par förvrängningar faktiskt måste tillbaka-förvrängas i en viss ordning. Om man vänder bilden uppochner och sedan snurrar upp den med FL så går det inte att få tillbaka bilden genom att först vända uppochner och sedan trycka på FL. Där måste man gå tillbaka steg för steg precis såsom man förvrängde bilden.

M+ och M- är de två stora bovarna. När man förvrängt med M+ så måste man förvränga tillbaka med M- och vice versa, och dessa två knappar måste verkligen exekveras exakt i rätt turordning i förhållande till andra knappar (well, utom Negativ o.dyl, förstås). Eftersom M+ och M- är de allra mest komplexa knapparna så bör man som gåtmakare vara väldigt försiktig så att man inte överanvänder dessa. En sekvens såsom M+, FL, Upp/ner, M-, M-, FL, Win, M+, Vänster/höger -den ser kanske inte så komplicerad ut på papperet, men den skulle vara i det närmaste omöjlig att lösa utan rent bruteforceande. Och det vore inget kul.

Nå. Nog jiddrat. Sugna på att ge er i kast med en lite mer utmanande bildgåta? Okej; här kommer en till. Mycket nöje!
 

Attachments

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sådärja. När ni kommit så här långt så har det blivit dags att börja lära sig ett par fula trix, som kan gäcka de bästa av gmaskare. Det finns nämligen ett par dekrypteringstrix som vanliga gmaskare helt enkelt inte kommer på att de kan använda sig av.

De flesta gmaskare tar liksom för givet att krypteraren bara har markerat ett enda stort rektangulärt fält på bilden, och sedan tryckt en massa på de olika knapparna. Så de kastar sig bara hejdlöst in i gmask och testar olika knappkombinationer på måfå i hopp om att hitta rätt knappsekvens. Om de har lärt sig att känna igen FL-virvelmönster och Win-streck (såsom ni har lärt er vid det här laget) så är deras jobb lättare, men det finns fortfarande en del krypteringstrix som de aldrig kan knäcka med den metoden.

Ni förstår; det går utmärkt att kryptera en bild i omgångar, genom att markera flera olika rektangulära fält och förvränga dessa med varsina metoder. I min tutorial-bild så förvrängde jag flera olika partier på en och samma bild, men där gjorde jag det ändå enkelt för er, eftersom de olika förvrängningsområdena låg separerade från varandra. Men är man riktigt ful så låter man olika områden ligga precis intill varandra så att det ser ut som ett enda stort rektangulärt område, eller (ännu värre) så kan man låta ett område överlappa ett annat; så att man även måste dekryptera de olika fälten i rätt ordning för att återställa bilden!

I den här utmaningen så kan jag avslöja att jag använt just det trixet. Men om ni har ögonen på spänn så kanske ni ändå kan urskilja var gränserna egentligen går för de olika förvrängningarna?

Ett par andra småfula/praktiska trick kan jag passa på att tipsa om (som ni kommer att få användning av i denna utmaning):

#1. Ramar kan förflyttas pixel-för-pixel. Detta fyller väl egentligen en rent praktisk funktion, om man skulle vilja dekryptera ett särskilt, begränsat område på bilden; eller om bilden beskurits efter att den krypterats; men det kan också användas som lurigt trix för att göra det svårare att återställa bilden. Var noga med att ramen verkligen ligger exakt där den skall, med andra ord!

(Erfarna gmaskare kan snabbt se när ramen inte ligger rädd så fort som de trycker på någon förvrängningsknapp, då det bildas små hack och streck i rutorna om ramen ligger fel.)

#2: Högerklicka på bilden, så kan du ställa in hur stora rutor du vill använda för Glass Block-förvrängningar. Glass Block är inte en särskilt stark kryptering, men den räcker för att göra små, fina detaljer otydbara, såsom om man vill göra skriven text oläsbar. Då kan det vara finurligt att använda en annan Glass Block-storlek än defaultinställningen, eftersom newfags inte fattar vad de skall göra när de fått en glasblockig bild och inte kan komma vidare.

---

Lycka till!
 

Attachments

Top