Nekromanti Glaspilar

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
RasmusL;n49689 said:
"Kan inte" :p

Ingenjören inom mig blir plötsligt otroligt intresserad av alvglas :)

Lider ofta av samma åkomma.. Gäller att hålla ingenjören stången när det gäller spel, film osv :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n49689 said:
"Kan inte" :p

Ingenjören inom mig blir plötsligt otroligt intresserad av alvglas :)
När jag skrev om alvglas så resonerade jag som att det var ett kompositmaterial av fibrer och harts som hade svårt att hålla en skarp egg, eftersom fibrerna inte kunde bli tillräckligt små för att forma en egg och hartset var för ömtåligt och en egg inte hålla att tas ut ur formen. Om du trots alla svårigheter kunde få en egg så blev du av med den vid första användningen.

Därför har lyfalisvärden en siluna-egg, i vilken alvglas-kärnan byggs fram för stadga och styvhet.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Åsket;n49684 said:
Ok. Förtydligande behövs tydligen.
1. Det är PILSPETSEN och inte skaftet som är i glas (RasmusL)
2. Zagukken är en pilspets av ihåligt trä med ler- eler jordspets för att hålla gift på plats.
3. Spetsen kommer inte ha en penetrerande faktor utan enbart vara för leverering av innehållet. (Obak)

Så har vi några konkreta förslag på kostnaden då?

Så, för att faktiskt försöka svara på frågan...
En glasflaska för parfym (1 dl volym och 0,1 kg vikt) kostar 15 silver i nya regelboken (utrustning, sida 242) medan en glasflaska av samma storlek och vikt kostar 5 silver.

Så jag skulle säga att en glaspil torde kosta 6 silver: 5 silver för flaskan och 1 silver för pilskaftet.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Åsket;n49684 said:
Ok. Förtydligande behövs tydligen.
1. Det är PILSPETSEN och inte skaftet som är i glas (RasmusL)
2. Xagukken är en pilspets av ihåligt trä med ler- eler jordspets för att hålla gift på plats.
3. Spetsen kommer inte ha en penetrerande faktor utan enbart vara för leverering av innehållet. (Obak)

Så har vi några konkreta förslag på kostnaden då?
Jag hade gjort så här, jämfört vanliga pilar med Xagukk i vapenmästaren, vilka är 5 gånger dyrare än vanliga. Sedan ökat lite till för att det ska vara glas istället för en träspets. Så typ x8 eller nåt.

Pilar (ett dussin) kostar 8 Silver. Så 8x8=64s för ett dussin pilar (typ 5,3 silver per pil).

Edit: Är det till Eon 3 eller 4?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Toman;n49742 said:
Lider ofta av samma åkomma.. Gäller att hålla ingenjören stången när det gäller spel, film osv :)
Inte i eon väl? Släpp fram ingenjören bara. :)
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag sitter bara och väntar på att diskussionen skall urarta i hurvida kogret med glaspilarna bör bäras på ryggen eller inte...
 

Åsket

Veteran
Joined
10 Nov 2014
Messages
6
Cieylor;n49808 said:
Jag sitter bara och väntar på att diskussionen skall urarta i hurvida kogret med glaspilarna bör bäras på ryggen eller inte...

Pilspetsarna kommer självklart att förvaras i en vadderad trälåda för att de INTE ska gå sönder och orsaka kaos, beroende på innehållet.
 

Åsket

Veteran
Joined
10 Nov 2014
Messages
6
AnVili;n49797 said:
Jag hade gjort så här, jämfört vanliga pilar med Xagukk i vapenmästaren, vilka är 5 gånger dyrare än vanliga. Sedan ökat lite till för att det ska vara glas istället för en träspets. Så typ x8 eller nåt.

Pilar (ett dussin) kostar 8 Silver. Så 8x8=64s för ett dussin pilar (typ 5,3 silver per pil).

Edit: Är det till Eon 3 eller 4?
AnVili - Menar du att 12 pilspetsar (ett dussin) kostar 8 silver eller att om man köper 1-2 st så kostar de 8 silver och sedan får mängdrabatt vilket gör att priset blir 5,3 silver/pil?

Det är till Eon 3
 

Åsket

Veteran
Joined
10 Nov 2014
Messages
6
Siljestam;n49779 said:
Så, för att faktiskt försöka svara på frågan...
En glasflaska för parfym (1 dl volym och 0,1 kg vikt) kostar 15 silver i nya regelboken (utrustning, sida 242) medan en glasflaska av samma storlek och vikt kostar 5 silver.

Så jag skulle säga att en glaspil torde kosta 6 silver: 5 silver för flaskan och 1 silver för pilskaftet.
Ditt svar fick mig att tänka på storleken på pilarna, hur stora/små kan jag göra dem... Men ditt och AnVilis svar är precis vad jag behövde. Kommer använda dem som grund från och med nu
Tack!
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Åsket;n49814 said:
AnVili - Menar du att 12 pilspetsar (ett dussin) kostar 8 silver eller att om man köper 1-2 st så kostar de 8 silver och sedan får mängdrabatt vilket gör att priset blir 5,3 silver/pil?

Det är till Eon 3
Ett dussin (12) vanliga pilar kostar 8 Silver. 0,66 silver/st.
Ett dussin (12) glaspilar kostar 64 Silver. 5,3 silver/st.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Åsket;n49815 said:
Ditt svar fick mig att tänka på storleken på pilarna, hur stora/små kan jag göra dem... Men ditt och AnVilis svar är precis vad jag behövde. Kommer använda dem som grund från och med nu
Tack!

Varför skulle du vilja göra pilarna mindre? :) Gör du dem större för att få plats med mer än en dos gift eller vad du nu ska ha i dom så får du nog räkna med att det blir svårare att skjuta iväg pilarna.
 

Åsket

Veteran
Joined
10 Nov 2014
Messages
6
AnVili;n49829 said:
Varför skulle du vilja göra pilarna mindre? :) Gör du dem större för att få plats med mer än en dos gift eller vad du nu ska ha i dom så får du nog räkna med att det blir svårare att skjuta iväg pilarna.
Har två former på pilspetsarna, för två olika syften :) Priset blir en utgångspunkt för den minsta storleken av båda modellerna och ökar då för storlek. Osäkert om svårigheten då måste öka, men då tror jag att jag kommer använda träningspilar som utgångspunkt, iaf för den ena modellen.
Tack för feedbacken :)
 
Top