Nekromanti Glas?

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Hur vanligt är det med vanliga dryckesglas i Mundana? Jag antar att det inte används som det gör idag.

Ett värdshus lär ju inte ha vanliga dryckesglas då många utav gästerna blir väldigt redlösa och saker börjar gå sönder?

Jag antar att det bara är adeln som har vanliga dryckesglas?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Glas är ytterligare en såndär grej jag kan tänka mig att de har i Mûhad, men det förekommer nog över hela Mundana. Lär vara mycket dyrt, dock - dryckeskärl av trä, horn, keramik, tenn, koppar och liknande är mycket vanligare. Undrar snarare om de har porslin någonstans, då...?

På rak arm ser jag cirefalierna och mûhadinerna som de främsta glasblåsarna. Cirefalierna för att det är så...rätt, mûhadinerna för att de har det naturliga habitatet för att uppfinna glas från första början.

I mina kampanjer har fönsterglas förekommit i en något orimlig utsträckning emellertid, särskilt i Caserion, Consaber och Mûhad (och hos sanari). Folk i Mundana har väl helt enkelt varit mer måna om att isolera sina borgar lite än att få nya, fina dricksglas, eller nåt...

- Ymir, letar nödförklaring
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
mûhadinerna för att de har det naturliga habitatet för att uppfinna glas från första början

Är det inte i momolan/mûhad-öknen som det finns en draksort som skapar gångar i sanden i glasliknandematerial? Då borde väl människan ha hittat det och klurat lite på hur det kom till. Till slut kom de väl på det....
Och cirefalierna har väl haft plundringståg i västerled? De har ju handlat flitigt också så kanske är glasets ursprung i Västlanden.



Silvervarg tänker sig faktiskt Cirefalierna med glas i handen och inte metal,horn eller annat skräp :p
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Tror du inte att dom blåser en hel del glas i Asharien också. Jag menar, det finns ju en hel massa sand där.

Asharien är ju även känt för lite speciell sand som i sin tur kanske blir speciellt glas.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Silvervarg tänker sig faktiskt Cirefalierna med glas i handen och inte metal,horn eller annat skräp"

Oh really?! Vad är det för fel på guldbägare och kristallglas nu då? Skulle kunna föreställa mig Tzar Balozin sitta där på sin gyllene tron, drickandes svindyrt rödvin ur en glänsande diamantbägare...

- Danne, tycker att glas är fint men överskattat.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Nu är jag ute på tunn is här, så rätta mig om jag har fel, för det var länge sedan jag läste det här.

Men glas har funnits jättelänge (enligt Plinius d ä "upptäckte" fenicierna glaset kring år 5000 f vt). Grejen är ju den att glas förekommer naturligt, och att det är ganska sannolikt att man råkar värma upp rätt sorts sand med typ en lägereld om man bor i en öken.

Intressant för oss är väl dock snarare när glas egentligen började bli något sånär utbrett. Det skulle ju dröja tills man blev bättre på att bearbeta det, utvecklat tekniker för glasblåsning och så vidare. Några hundra år före Jesus har jag för mig att riktigt glasblåseri började se dagens ljus i medelhavsområdet. Och när romarna fick koll på det där med glasblåseri kunde deras enorma produktionsmöjligheter se till att glaset faktiskt nådde ut ganska mycket till vanligt folk och dessutom gick att använda till något vettigt.

Sedan började ju Europa implodera, och glasblåsningen tappade mark här, och skulle inte få ett ordentligt uppsving förrän in på 1300-talet med den Venetianska glasblåsningen. Men det är en annan historia.

Min poäng var alltså, oavsett Venedig, att en kultur av romersk dignitet inte nödvändigtvis måste betrakta glas som sådär överdrivet dyrbart. Givetvis är det inte något som alla har i sina fönster eller som alla dricker ur, men det hade samtidigt inte varit helt omöjligt att motivera relativt stora mängder glas i en fantasykultur, om man nu vill det.

- Lycan
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Angående porslin.

"Undrar snarare om de har porslin någonstans, då...? "

Porslin kan ju mycket väl uppstå i relativt primitiva kulturer, betänk att det "riktiga" porslinet fick sin första blomstring under Song. Vad som gjorde det kinesiska porslinet överlägset annan keramik var inte tekniken utan innehållet, någon särskild sorts fältspat som bara finns i Kina.

Hrm, hur som helst borde väl de flesta av Mundanas mer avancerade kulturer fixa till riktigt bra porslin om de bara har tillgång till rätt råmaterial.

Ta er tid och besök Kulturen i Lund någon dag och kika lite närmare på deras porslinsutställning; den är jättespännande :gremsmile:

- Lycan
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nästan

Jo, kristallglas är gjort av glas med högt brytningsindex. Egentligen är termen "kristallglas" rätt dum, alltså, eftersom det inte alls är kristall det är fråga om.
 
Top