Nekromanti Glasögon, kontaktlinser och dålig syn i rollspel

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Hej, jag funderar lite på hur jag kan låta en spelarkaraktärs dåliga syn spela in i spelet. Hade karaktären haft glasögon hade det varit lättare med spöregn som täcker glassen och imma när karaktären kommer in eller att fiender lätt ser glasögonen och kan avlägsna den. Denna karaktär har dock kontaktlinser. Detta fungerar som en Flaw i den Vampire-krönika jag spelleder. Har ni några uppslag kring detta? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag skulle inte godkänna detta som en flaw i dagsläget. Om rollpersonen aldrig har problem med sin dåliga syn så ska spelaren heller inte få några jämra poäng.

Ska hen få poäng så får du väl se till så att... Tja, linser tappas mitt i striden, eller man får in nån liten smuts som inte går att få bort vid precis rätt tillfälle, eller personen använder dagsliner och glömmer ta med sig, eller personen använder månadslinser och tvingas gå mer än en månad innan hen byter (enormt obehagligt, inget jag kan rekommendera).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Spontant känner jag att detta är ungefär lika intressant som telefonkatalogen. Då menar jag inte de första sidorna med samhällsinformation heller. Jag tycker absolut att ni ska prata om att byta ut denna flaw mot något annat. :)

Några uppslag:
* Vampyren får problem med ögonen om han har andra linser än ett speciellt märke. Dessa går bara att få tag på via en enda optiker i staden. Den optikern har en massa problem med spelskulder, droger, motsatta könet, jobbiga grannar, hämndlystna ex etc etc. Ständigt är det en plåga att hjälpa denna optiker med än det ena, än det andra. Bara för att få sina linser.
* När vampyrens ögon lyser gult går linserna sönder efter ett tag. Det är då dags att byta.
* Alla märken av linser får vampyrens ögon att bli extremt blodsprängda.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är lite därför jag föredrar Fate-versionen av nackdelar - i stället för att få poäng när man gör rollpersonen så får man poäng när ens aspekter ställer till problem för en.
krank said:
Så funkar det i nya WoD också, vad jag minns =)
cogitare said:
Jepp, så funkar nya WoD. Mycket bättre emm.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
För att linserna inte skall torka ut måste rollpersonen spender 1 Blodpoäng per scen, för att aktivera mänskliga funktioner (tårar, eventuellt av blod). Om du vill vara sadistisk.
Men ärligt talat, detta är ju en flaw i samma nivå som att rollpersonen inte vet exakt tid om den ej bär klocka. Jag skulle inte godkänna detta. Säg åt spelaren att köpa Auspex 1 (jag är enbart bekant med Maskeraden) och gå vidare i livet.

Hur många poäng fick spelaren för denna flaw?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Något sånthär?

Vampyrer kan inte ha linser, de torkar ut direkt och går sönder, alternativet är att tvinga fram tårar av blod i tid och otid, men det gör att man konstant antingen måste tvätta sig eller (o)leva med att alla ser att du har blod i och runt ögonen.
Torkade linser skaver och fungerar inte, så alternativen med linser är alltså att antingen knappt se något och få negativa modifikationer på det mesta eller konstant gå runt med blodiga ögon, vilket knappast är bra för maskeraden och dessutom kostar ett blodpoäng per 4 timmar man är aktiv om dagen.
Istället kan man ha tjocka glasögon, glasögon som immar igen, slås av, går sönder, blänker till i mörkret etc.
Übereil said:
Om personen inser det här först när hen blivit vampyr så kan det dessutom vara jobbigt att skaffa glasögon. Inte många optiker är öppna efter solnedgången...
chrull said:
Alla optiker i hela sverige är öppna efter solnedgången en tredjedel av året. Såfort du har receptet på vad du behöver för glasögon kan du dessutom beställa dem över internet i oändligt antal :)
En helt nyskapad vampyr med synproblem kan ju ha det svårt, men det borde gå att lösa väldigt snabbt.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Chrull, den lösningen gillar jag :)
chrull said:
Lite mer:
VtM-vampyrer regenererar väl alltid tillbaka till som de var precis vid Embrace-ögonblicket? Det borde ju betyda att laserkirurgi inte funkar på någon som redan blivit vampyr. Däremot kanske det finns någon Tzimisce någonstans som kanske har en lösning...
Chrille83 said:
Ja, nedsatt syn från mänskliga livet bör oftast finnas kvar i olivet, bedömer jag. Eventuell utveckling av Auspex borde väl kompensera synfelet eller ta bort det, tänker jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Om någon är dum nog att ha linser på sig i ett rollspel ber, BER, personen om eld i ansiktet vilket får dem att smälta och göra honom helt blind tills det att någon skär upp hans ögon som ägg för att få bort dem och han kan läka det med blod. Och det är om han överlever vampyr jägarna som kastade molotoven medan han är helt blind.
Übereil said:
Får en vampyr eld i ansiktet så är smälta linser ens minsta problem, tänker jag.
God45 said:
Well, att vara blind OCH i frenzy är en rätt bra combo XD
 
Top