Nekromanti Gladiator arenan

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej!
Så, Magic: The Gathering spelarna i den lilla spelfreningen i Eskilstuna ska konverteras till den enda sanna hobbyn: Rollspel. Jag har en plan. Tajmad och klar in i minsta detalj. Eller ja, i det stora hela i allafall.

Basically, Dom gillar att kunna använda sina sinnen for att manipulera regler på ett sånt sätt att de kan visa sig ha strre kontroll over spelet än sin motståndare, eller att de hat otur.
Jag tänkte forsoka skriva en rollspelskampanj som låter dessa spelare gra just detta, I form av en gladiator arena.

Det är typ så långt jag kommit.

Så var har folk fr tips? Det jag letar efter är ett regeltungt spel där spelaren har så mycket frihet att formatera sin karaktär som mojligt. Forslag?

Sen vill jag veta vad ni rekomenderar angående själva skrivandet av en kampanj där spelarna pittas mot varandra i en gladiator arena. Hur spelar man en PVP kampanj med så lite frustration som mojligt? Och jag vill ju gärna att det ska finnas en story, men i sammanhanget, är det viktigt att ha frutplanerat, eller borde jag bara låta spelarna muppa på, och om jag ser en oppning kan jag slänga in typ... Dodshot från den lokala maffian eller uppkomsten av en frbjuden romans eller så? Hur ska jag formatera kampanjen i sin helhet?

EDIT: konstaterade att min tagent med o med två prickar är trasig. Därav att texten ser lite lustig ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Det finns ett speciellt tillägg till Pathfinder som heter Conflict som är till för att man skall kunna använda Pathfinder för arena strider och större slag i PvP. Du kan få reda på mer om det här: Länk

Eller på tillverkarnas hemsida: Länk

Och eftersom Pathfinder är både gratis ( finns här Länk ) och super regel tungt är det perfekt för dina syften. Gillar dina spelare att min/maxa i magic kommer de dregla över Pathfinder.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Att spela en PVP-kampanj är normalläget i många indiespel. Du bör nog inte titta på dem för regeltunga speliga stridssystem, men kolla in ett par för att se hur man enkelt bygger upp drama i konflikter mellan rollpersoner. Några tips:

In a Wicked Age
Contenders (här spelar man boxare som möter varandra i ringen)
Svart av kval och Utpost (du kan få PDF:er av mig om du vill)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
Genesis said:
Att spela en PVP-kampanj är normalläget i många indiespel. Du bör nog inte titta på dem för regeltunga speliga stridssystem, men kolla in ett par för att se hur man enkelt bygger upp drama i konflikter mellan rollpersoner. Några tips:

In a Wicked Age
Contenders (här spelar man boxare som möter varandra i ringen)
Svart av kval och Utpost (du kan få PDF:er av mig om du vill)
...men de spelen mår väl kanske inte superbra av att deltagarna har ett väldigt tävlingsinriktat mindset?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ta en titt på TV-serien Spartacus: Gods of the Arena och dess spinoffs. Där får du mycket uppslag till vad som kan hända och hur de i ena sekunden måste samarbeta, i nästa sekund försöka döda varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
RasmusL said:
...men de spelen mår väl kanske inte superbra av att deltagarna har ett väldigt tävlingsinriktat mindset?
Nä, det är sant. Men jag tror att man kan plocka ut situationsgenereringen och ha som grund för att bygga upp en startsituation där rollpersoner positioneras mot varandra. Så länge man håller rollpersonerna som arenaslavar kan de ju inte mörda varandra utanför arenan, i alla fall. Man behöver inte plocka teknikerna, men jag tror inte att setupbiten hänger på en kooperativ inställning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
Du tror inte att du kan få dem att gå med på att spela mot spelet och spelledaren snarare än mot varandra? Jag känner spontant att brädspel som typ Descent, Return to Castle Ravenloft eller liknande är bra grejer om du vill ha en rättvis tävling.

Spontant tror jag att Call of Cthulhu kan tilltala dem; mysterier som ska lösas med player skill och sedan försöka lista ut hur man bäst ska besegra fasorna. Det kommer aldrig att bli rättvist (bara att det finns en spelledare för IMO att all rättvisa åker ut genom fönstret direkt) men det blir i alla fall utmanande.

Jag föreslår The Edge of Darkness (återfinns i de senaste utgåvornas regelbok) kombinerat med lite coola hanouts:

Coola handouts (ctrl+f på "Edge of Darkness" så hittar du dem)

Spela lågmält med endast ett levande ljus. Ge dem tid att tänka och analysera handouts. Gör slutstriden svårare, släng in en extra zombie i källaren och två till som anfaller genom fönstren. Ha en eller två extra karaktärer med i partyt så att du kan ha ihjäl ett gäng utan att deltagarna blir sysslolösa. Spela ärligt med tärningsslagen. Be dem inte att skådespela galenskapen utan beskriv istället hur de känner sig vid failade SAN-rolls. Räkna med ca 5 h speltid exklusive karaktärsgenerering (som du redan gjort på förhand, ta exempelrollerna ur regelboken och låt spelarna lägga till de extra procentenheterna enligt instruktion).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
God45 said:
Och eftersom Pathfinder är både gratis ( finns här Länk ) och super regel tungt är det perfekt för dina syften. Gillar dina spelare att min/maxa i magic kommer de dregla över Pathfinder.
Ja alltså, man kan ju tycka vad man vill om Pathfinderreglerna (jag älskar dem, andra tycker att de är bloatade bortom all rim och reson) men de känns närmast identiska med vad trådstarten efterlyser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Vitulv said:
God45 said:
Och eftersom Pathfinder är både gratis ( finns här Länk ) och super regel tungt är det perfekt för dina syften. Gillar dina spelare att min/maxa i magic kommer de dregla över Pathfinder.
Ja alltså, man kan ju tycka vad man vill om Pathfinderreglerna (jag älskar dem, andra tycker att de är bloatade bortom all rim och reson) men de känns närmast identiska med vad trådstarten efterlyser.
Håller helt med.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
God45 said:
Vitulv said:
God45 said:
Och eftersom Pathfinder är både gratis ( finns här Länk ) och super regel tungt är det perfekt för dina syften. Gillar dina spelare att min/maxa i magic kommer de dregla över Pathfinder.
Ja alltså, man kan ju tycka vad man vill om Pathfinderreglerna (jag älskar dem, andra tycker att de är bloatade bortom all rim och reson) men de känns närmast identiska med vad trådstarten efterlyser.
Håller helt med.
Äh ni har såklart fel, det är Gladiators of Legend som trådstartarn vill ha.
/vilse i frågan
 
Top