Nekromanti Glömda vapen att införa

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*harkel* *harkel*
Vapen som fanns långt tillbacka som folk OFTA glömer bort..
Handgranat fanns redan hos de gamla grekerna i form av brandbomber med stubin i lerkärl fast redan 1000F.kr så hade kineserna en version med krut.
Sen fanns det Giftgas ( kina hade 100 F.kr en i handgranat form av någon anledning så blandade de skit i det bränbara ) genom att bränna massor av farliga giftiga ämnen kunde de i Kina och andra länder frankrike under medeltiden bland annat röka ut inte bara ohyra ( =fiender ) utan insekter även..
Araberna har alltid haft mycket att tacka sina olje källor tack vara naturliga källor fanns korsridare att de hade mystiska rör som kunde spruta eld som dödade en riddare utan problem..

Sen hade Kina annat roligt som bäst kan beskrivas som Eldrör som packade med krut oljor och liknande sprutade ut en lång låga av eld dessa bar folk omkring som en lans som de sen antände och riktade mot fienden.
Dess taktiska område var för att avbryta en kavalerie attack ( ofta så lär de ha exploderat )..
Sen till minor Uj uj uj det är en gammal uppfinning från nedgrävda tunnor med krut som kinserna hade 200 E.kr
Till grekernas nedgrävda olje urnor som antändes och förvandlade ett helt område till ett brinnande inferno *hehehe* av explosiv eld.. Så nog hade de roligt förut...
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
De gamla grekerna hade kanske brandbomber och visst hade kineserna krut.
Men ingen av dessa civilisationer finns i Mundana. Vi vet inte ens om det är fysiskt möjligt att skapa krut. Inte heller vet vi om det finns någon olja att skapa eldrör med.

WHaLe - Som absolut INTE vill skapa ett chronopia i Mundana. (Det är inget fel på svärd, bågar etc).
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
... Men det är inte heller något fel på eldfyllda slagfält, explosioner och kokande olja. Och allt är väl kompatibelt med Mundana, och till på köpet utan att man närmar sig krutvapen eller annat tjafs en enda tum!

Gå och se Gladiator, så fattar du vad jag menar... Eld rockar!

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ingen olja ingen lampolja väldigt många roliga kemiska alkemiska substanser blir omöjliga.
Tänk WHaLe kina och dom grabbarna hade krut i flera TUSEN ÅR innan någon kom på iden att bygga en kanon....
så krut kan införas men OM någon försöker göra en kanon låt dom försöka sen sprängs den i bitar och alla runt dör.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Som jag sagt i någon gång tidigare så har jag inte tillgång till mystik och magi har har därför inte den blekaste aning om alkemin i mundana.
Jag inser detta med kanonen, men det ena leder till deta andra och tillslut sitter spelarna där med vars ett kärnvapen riktat mot varje viktig stad.

WHaLe - Som är trött
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag förstår väl att eld kan vara kul, men risken är att man går för långt. Och i min spelgrupp skulle det inte förvåna mig om spelarna tog död på varandra om de fick sådana här idéer (lice se till att inte fredrik läser detta).

WHaLe - Som vill se Gladiator (men först vill han sova)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Glöm bort vapnen!

"Vapen som fanns långt tillbacka som folk OFTA glömer bort.."

Snarare, "renläriga fantasy-idioter" gör sitt bästa för att glömma bort dem, trots att Tolkien har med sprängeld i "Sagan om de Två Tornen". "Det förtar känslan" brukar de hävda.

Motsvarigheten till grekisk eld finns redan i Mundana (vildeld), men resten är det dessvärre bara att glömma. De ska förbi Marcos döda kropp först, och han har mycket kropp... /images/icons/wink.gif

Så jag måste göra dig besviken: större delen av dina pyrotekniska/pyromaniska idéer är det bara att glömma under några sekler.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Katapulter

Men tuffast av allt var när de kastade in pestsmittade lik i belägrade städer med hjälp av katapulter! /images/icons/smile.gif

Willie
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: Glöm bort vapnen!

Kanske kan olika nya krigsmaskiner och roligt kan skrivas av samma personer som ska skriva krögarens handbok.
Dessa personer får då hjälte status i rollspelsföreningen Katapult (om någon bryr sig :)).
 

lice

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
19
Re: Katapulter

nej det trevligaste är att kasta in en brinnande ko in i en borg med hjälp av en trebouchét(favorit vapnet)

Defy physical laws /LiQuiD Ice\
 

lice

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
19
herman håller sig till lite mindre okommplicerade grejer som hans kraggsvärd och båge

Defy physical laws /LiQuiD Ice\
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Herman ja.. Men man vet inte med hans nya rollpersoner.. Skulle inte förvåna mig om Malderiam slängde sig över närmsta skjutvapen, oavsett om han riskerade att dö eller ej..

WHaLe - Som inte tycker om stora starka rollpersoner med minimal intelligens..
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Glöm bort vapnen!

Det känns bra att någon på Neogames kämpar för detta..

WHaLe - Som tyckar att man kan spela Neotech om man vill ha sprängkraft...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Glöm bort vapnen!

Kämpar och kämpar...vi bestämmer ju :)

*tycker också att man ska spela Neotech...oavsett om man vill ha sprängkraft*

/RipperDoc
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Glöm bort vapnen!

=)

Angående EON vs Neotech så får jag se när vi skaffat n2.. Eon slår iaf n1 (detta är nog inget officiell förkortning, men alla förstår nog att jag menar första versionen av neotech)

WHaLe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Eon vs NT

Mer eller mindre officiella förkortningar:
N1: Neotech 1
N2: Neotech 2
NT: Neotech (rent allmänt)
NG: Neogames

Jag tycker inte att man ska jämföra ex. Eon och NT...möjligtvis regelsystemen, men det är inte heller riktigt rätt. Det är ju inte alls samma genre, och mycket annat är olikt. Gillar man ex. cyberpunk så spelar man NT, gillar man fantasy spelar man Eon; de står inte i nåt motsatsförhållande.

/RipperDoc
 
Top