Glömda ord

Andra ord för fylla som jag minns från ungdomen är
Karatefylla för någon som är tillräckligt i gasen för att typ dansa på borden i flaxig okoordinerad wire-fu
och
Boxningsfylla för någon som slutat gå och prata och nu bara står på stället och vaggar lite med armarna indragna mot kroppen i en sorts defekt gard
Karatefylla minns jag att det var ett ord man använde sig av men boxningsfylla har jag aldrig hört däremot kallades vodka/brännvin/hembrännt för boxarsoda/boxarvatten där jag växte upp.

Halvböj= en kvarting.

detta var ord som användes där jag växte upp som gick i arv från våra föräldrar.

Jag kan minnas att farsan kunde säga - skall du till bolaget sen kan du väl köpa med en halvböj whisky till mig

Hör aldrig nån kalla en kvarting för halvböj numera.

Ecklesiastik och den gamle hedelige ecklesiastikministern är typ bortglömda. Om man inte spelar 40k.

Nejdå, inte när det gäller byggnader. Min förra fastiget var jag tvungen att göra bygglov för ändrad användning för att få bo i den (och för att lånen skulle få räntan för bostadslån, inte blancolån...), då den tidigare var ecklesiastikbyggnad.

Jag tror det var 00-tal senaste gången någon levande sa "dra en Tarzan" om manlig självbefläckelse. Och tur är ju det.

Den hör man ofta, bland annat från mig.

Har bä verkligen existerat för sig självt? Varje gång jag försökt forska i etymologin så har jag landat i att varken bä eller bu i "varken bu eller bä" egentligen betyder något eller är positiva eller negativa, att det bara är liksom ett fast uttryck. Att det också är "varken det ena eller det andra" snarare än "varken positivt eller negativt" som uttrycket som helhet betyder…

Nja, det är inte "varken positivt eller negativt" i formen att "bu" och "bä" skulle representera dessa ytterligheter. Det är mer "meh eller meh", ett "det är inte viktigt nog för att bry sig".

Halvböj= en kvarting.

detta var ord som användes där jag växte upp som gick i arv från våra föräldrar.

Jag kan minnas att farsan kunde säga - skall du till bolaget sen kan du väl köpa med en halvböj whisky till mig

Hör aldrig nån kalla en kvarting för halvböj numera.
Nej, inte en kvarting i allmänhet, utan en kvarting Explorer. Det var för att innan systemet hade självbetjäning, så var Explorer billigaste vodkan, så den köptes mycket av alkoholister. Eftersom den såldes mycket, så förvarades den under disken vid expediten för att de skulle slippa springa. Att plocka den var då en "halv böj".

Nej, inte en kvarting i allmänhet, utan en kvarting Explorer. Det var för att innan systemet hade självbetjäning, så var Explorer billigaste vodkan, så den köptes mycket av alkoholister. Eftersom den såldes mycket, så förvarades den under disken vid expediten för att de skulle slippa springa. Att plocka den var då en "halv böj".
Ok. Jag har alltid förstått det som att halvböj var namnet på en kvarting rent generellt och det var så det användes där jag växte upp.

Det där med att böja sig ned under disken och göra en halvböj för att plocka upp flaskan hade jag ingen aning om.

Jag vill minnas att jag fick det förklarat som så här av farsgubben att en stor flaska var ett helrör/helböj och en liten flaska som var hälften av ett helrör/helböj var således en halvböj (halvflaska) nu säger jag på inget vis att min far hade rätt i det hen sa utan endast att det var så hen förklarade det för mig.

Jag vill däremot minnas att just explorer hade smeknamnet lägenhetsbråk där jag växte upp.

Jag skall köpa en kvarting lägenhetsbråk(explorer)

När det gäller slangord är det ju rätt vanligt att betydelsen förskjuts och förändras med tiden, så det är ju inte alls omöjligt att "halv böj" kom att betyda kvarting i allmänhet på vissa håll, även om det började som en term för specifikt Explorer.

"Kvarting" i sig kanske är på väg att hamna där också? Det är ju en spännande term såtillvida att den utgör en av få kvarlevor från tiden innan metersystemet – ursprungligen syftar den på ett kvarts stop.

Back