Glömda ord

clarence redd

FrostByte Books
Jag sitter i vårsolen och tänker på bortglömda ord. Gaffelpärm till exempel. Den här veckan har jag gjort research om kontor på 1970-talet, som förhoppningsvis leder till en ny bild. Trälhavet dök också upp i en artikel om nymodigheten kontorslandskap. Min 90-åriga mamma bidrog med stencileringsapparat.

Fyll gärna på med ord som du hade glömt eller som används för sällan.

IMG_2808.jpeg

Jag sitter i vårsolen och tänker på bortglömda ord. Gaffelpärm till exempel. Den här veckan har jag gjort research om kontor på 1970-talet, som förhoppningsvis leder till en ny bild. Trälhavet dök också upp i en artikel om nymodigheten kontorslandskap. Min 90-åriga mamma bidrog med stencileringsapparat.

Fyll gärna på med ord som du hade glömt eller som används för sällan.

View attachment 28748
Min mormor lärde mig att det vi idag kallar suddigummi heter kautschuck.

I låg- och mellanstadiet blev vi rättade om vi sa suddigummi, eller ännu värre "sudd".
Trots detta vet jag än idag inte om det ska vara kautschuck eller kautruck.
Edit: "Frukostrast" har jag inte hört sen mellanstadiet heller.
Jag är för visso bara 45 men jag har fått slag på fingrarna av lärare när jag var yngre. Gick i sjuan och hade en lärare som kallades Tuffe-Uffe, han gick runt med tofflor och höll du dig inte i skinnet under hans lektioner så slog han sin ena toffla allt han kunde i bänken och helst över ens händer. Jäkla galning.

Lite i kanten av trådens ämne: Jag halkade in på ett sidospår och började prata om Al Capone och förbudstiden på ett jobbmöte igår. Det visade sig då att de två avsevärt yngre kollegorna jag hade möte med aldrig hört talas om Al Capone.

Och mer tydligt kopplat till trådens ämne: Karbonpapper hör jag sällan nämnas nuförtiden.

Lite i kanten av trådens ämne: Jag halkade in på ett sidospår och började prata om Al Capone och förbudstiden på ett jobbmöte igår. Det visade sig då att de två avsevärt yngre kollegorna jag hade möte med aldrig hört talas om Al Capone.

Och mer tydligt kopplat till trådens ämne: Karbonpapper hör jag sällan nämnas nuförtiden.
Vet kidsen vad Tipp-ex är? Såhär i den skrivmaskinsfria eran.

Back