Nekromanti Give me help on the CoC!

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag har i min nyckfullhet bestämt mig för att införskaffa Call of Cthulhu (eller hur det nu stavas... :gremwink:), men problemet är att jag inte riktigt vet vad som skiljer de olika böckerna åt (m.a.o. så vet jag inte vilka böcker jag bör köpa respektive undvika). Om jag har fattat det rätt så finns det också olika regelsystem till CoC, stämmer detta och vilket är det "bästa" anser ni som är mer levlade än mig inom området?

Alltså, vad tycker i luttrade att en newbie som jag ska köpa för att komma igång skapligt snabbt och ha kul ?

- Danne, har plötsligt insett Lovecrafts kufiskhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Om jag har fattat det rätt så finns det också olika regelsystem till CoC, stämmer detta och vilket är det "bästa" anser ni som är mer levlade än mig inom området?
Det finns två system för det. Det bästa är det som har texten BRP på omslaget och funkar bäst för skräckspel. Det andra har texten d20 på omslaget och är dungeonbashing i 20-talsmiljö.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Men vilka böcker är kompitabla med vilka? Vilka är bäst tycker du?

Jag vill ju såklart undvika dungeonbashing och powergaming (som redan genomsyrar spelgruppen...) och fokusera så mycket som det går på skräcken. Jag har svurit på att någon gång få mina spelare att bli skitskraja av rollspel och detta kommer ske under en omgång CoC!

- Danne, redo att bli martyr för skräckrollspelandets sak.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Men vilka böcker är kompitabla med vilka?
Nästan allt är för BRP-varianten och jag tror inte att du ska räkna med att det ändras.

Vilka är bäst tycker du?
Jag köper sällan tilläggsböcker, jag föredrar att skapa min egen värld från grundboken, så den frågan är jag inte rätt person att svara på.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Här beror det lite på om du vill köra nutid eller 1920-tal. Merparten av materialet är för 1920-talet.

För nutid så är det ju delta green du skall ha. Men då är det tydligen mer arkiv-x känsla över det. (Fanns tidigare ett suppement som hette Cthulhu Now).

För 1920-tal så är det framför allt grundboken du behöver. Sedan är Investigators companion bra vad jag vet för mer info.

Finns en modul som handlar om den fiktiva staden Arkham som ger en kampanjbakgrund. Men du har även stora långa kampanjer som "Horror on the orient express" och "Masks of Nyarhlatothep"

Är bara spelare i en CoC-kampanj så jag är osäker om det föreligger några kompatibilitetsprobelm (bortsett då från D20-versionen som jag vägrar acceptera att den finns och de övriga böckerna).

/Ulfgeir
 
G

Guest

Guest
Alltså, vad tycker i luttrade att en newbie som jag ska köpa för att komma igång skapligt snabbt och ha kul ?
Du måste nästan köpa åtminstone någon tillägsbok till CoC, själva grundboken ger en knappt någonting användbart förutom regelsystemet. Monsterbeskrivningarna i grundboken är så jävla dåligt utförda att papperna krullar sig, jag har i.o.f.s. hört att det skulle vara bättre i d20 varianten. Men jag har aldrig spelat eller kollat i den själv.

När det gäller tilläggsböcker finns det en hel skatt av bra grejer. Jag gillar själv deras stadsböcker, speciellt New Orleans. Förutom dem finns det ju mastodontkampanjerna som lite är CoCs signum. "Beyond the Mountains of Madness" och "Masks of Nyarhlatohep" är väl de mest kända.
"Masks of Nyarhlatohep" brukar emellanåt kallas världens genom tiderna bästa skräckkampanj.
Jag skulle själv skjuta dessa på framtiden om jag var du, de är väl mest givande om man har tröttnat på det gamla vanliga och vill ta sitt CoC-spelande ett steg längre.

Sen så finns det lite småtips, "Arkham Sanitarium" är ett rätt schysst häfte med handouts som är lätta att snabbt improvisera. Det är tomma receptblock, tomma tvångsingskrivningsprotokoll, förhörsprotokoll o.s.v. Dessutom innehåller de världens mest givande Rorschach-tester.
En annan sak som jag drar mig till minnes är "Creatures of Darkness", ett rätt schysst äventyrshäfte med fyra-fem helt okej äventyr.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Naturligtvis ska du välja orginalet - dvs. BRP-systemet.

Sen beror det ju på i vilken tidsperiod ni ska spela. 1920-talet har ju sin charm men kräver samtidigt att man gör lite forskning i historia. Framför allt amerikansk historia. 1920s Investigators Companion är då ett bra tillskott i bokhyllan.

Som SL kan det ju även vara kul att ha Keepers Companion 1 & 2 men du klarar dig ett bra tag utan dessa.
Vad gäller äventyr så finns det en hel del fria på Chaosiums hemsida att ladda ner. Vill du dra igång en STOR kampanj så försök hitta Beyond Mountain of Madness som utspelar sig under 1930-talet. Kampanjen tar vid där Lovecrafts berättelse slutar.

Slutligen så kan du ju även besöka följande länkar om du inte redan känner till dem.

http://www.worldsofcthulhu.com/

http://www.theblackseal.org/
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Om jag får ge min egna åsikt så tycker jag inte att du ska börja med The Complete Masks of Nyarlathothep. utan mer något i stil med dunwitch horror. eller liknande dessa ger en lättare insikt för spelarna i CoC världen. sen så har Masks en tendens att aldrig köras klart, eller att spelarna dör redan vid första äventyret. jag har själv lyckats med båda. ehrm. ja. men senare om man vill ge sig på något maffigt så tror jag att mountains of madness är bra, men inte om man har läst boken innan, då kan det bli en stor besvikelse. boken är bra. kapanjen är bra. men har man vetenskapen från boken så blir det lätt väldigt skumt att köra kampanjen. helt enkelt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
CoC d20 ej dungeonbashing

Du måste väga in Trobergs hat mot d20 i hans svar om CoC d20. Det är inte dungeonbashing i CoC-miljö, det är något annat. CoC d20 är också dödligt, och det går åt helvete om man slåss. Det finns lite konstigheter i och med hur de implementerade erfarenhet, men inget som gör spelet lämpat för powergaming i någon störra utsträcking. Faktum är att man inte ens har grundegenskaper för gudarna till CoC d20, som man har i CoC BRP, för att man i CoC d20 inte vill uppmuntra till en spelstil där man tror sig kunna nedlägga gudar. (man har dock grundegenskaper för gudarna för dem som vill använda dem i D&D, men det är en annan sak). Det är mer en fråga om huruvida man överlever 1 runda i BRP och kanske 2 rundor i d20 som är skillnaden. Typ.

Med det sagt tycker jag ändå att du ska välja orginalet, i dag version 6. Du behöver bara grundboken, och sedan kan du köpa ett äventyr som är lite tjockare, vilket som helst funkar säkert bra.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Klargörande (igen)

Du måste väga in Trobergs hat mot d20 i hans svar om CoC d20.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag hatar inte d20. Jag föraktar det. Stor skillnad.

CoC d20 är också dödligt, och det går åt helvete om man slåss.
Det var inte dödligheten jag syftade på. Det var d20-systemets fokus på fighting kontra Cthulhu BRP's fokus på karaktärsbeskrivning och detektivande jag syftade på.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
intro äventyret som heter typ the edge of darkness och är med i brp-grundboken är en strålande bra början. annars så rekomenderar jag Arkham Sanatorium ett kul tillägg om du ska skriva grejer själv och vill kunna slänga fram tandrads kort, brevpapper från arkham, bläckplumpstester och annt kul. Volymerna med blandade småäventyr är också ganska bra. Jag har kört igenom nästn hela "Adventures in arkham country" och det mest var ganska bra. Mastodontkampanjerna tar vekligen år att spela..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Min högst ignorervänliga åsikt

Skaffa grundreglerna och Arkham Unveiled. Med dessa två kommer du klara dig ett bra tag.

/Anders
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Klargörande (igen)

Då tycker jag att du skall ta och läsa igenom d20 CoC så du kan få en reviderad bild. Den boken är fokuserad på samma sak som normala vaniljCoC är.

Oavsett vilket system du har, om du tror att du skall kunna ta dig an monstren i en strid så tror du oerhört mycket fel. Systemen är lika dödliga, magin fungerar bra i d20 CoC och på det stora hela en bra bok.

Dock är hela d20 CoC nedlagt och det kommer inga mer produkter till det så om man vill spela CoC mer kontinuerligt skall man införskaffa originalet som nu är i version 6 som Magnus Seter redan påpekat.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Allright

"Oavsett vilket system du har, om du tror att du skall kunna ta dig an monstren i en strid så tror du oerhört mycket fel."

That I already knew...
Jag vill försöka få merparten av mina spelare att inse tjusningen att rollspela personer som drivs av högre ambitioner än att döda så många som möjligt innan äventyret är slut, uppvakta unga damer bara genom att låta tärningsslagen avgöra utgången, hela tiden utnyttja sina magiska och/eller udda egenskaper/färdigheter och i största allmänhet vara oseriösa.
Det, plus att jag vill spelleda (och rollspela) det spel som så många talar väl om och som är lagom kufiskt och udda för att tilltala min perverterade hjärna. Känslan av att leda de intet ont anande(?) RP till vad som antingen kan sluta med ett permanent boende på ett bårhus, ett psykhem eller andra fruktansvärt balla och elaka äventyr där de slutgiltigen eventuellt kan titulera sig själva som bl.a. Professionella Upprätthållare av Den Mänskliga Kulturen eller Tentakelmonstermums Light måste upplevas, helt enkelt :gremtongue:.

And, of course, because i Love the Craft in declining HP.

Tack för hjälpen allihop, btw. Så snart min för närvarande svältande plånbok blir mättad så ämnar jag att bli ett par Cthulhuböcker rikare...

- Danne, sugen på CoC (vem kom på den förkortningen egentligen???).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Klargörande (igen)

Det var d20-systemets fokus på fighting kontra Cthulhu BRP's fokus på karaktärsbeskrivning och detektivande jag syftade på.
Jag är lite på Yyrkoons linje, faktiskt. Okej, d20-regelboken koncentrerar sig rätt mycket på strid, men det gör inte att spelarna blir blodtörstiga, på samma sätt som man inte blir hungrig av att läsa en massa recept i en kokbok för kannibaler.

(woo! typisk Risingsk liknelse!)

Alltså, det är mycket hackande i d20-kokboken, men som spelare begriper man rätt snabbt att ens rollperson befinner sig på fel ände av hackandet. Om något så är nog d20 rentutav lite elakare än BRP. En rollperson som lär sig magi far nog (vad jag kan se, iaf) mer illa i d20 än vad hon gör i BRP, så någon möjlighet att bli en superrollperson existerar inte. Däremot så finns det en möjlighet att levla, och så vitt jag kan bedöma så är det mer ett grymt skämt mot spelarna än någon egentlig överlevnadsbonus.

Jag tycker faktiskt att CoC d20 på många sätt är orättvist behandlat. Det är en onödig produkt i mina ögon, fullständigt onödig, men absolut inte en dålig produkt.

"Detektivandet" i BRP-regelboken är mer eller mindre obefintligt. Likaså karaktärsbeskrivningarna. CoC BRP är ju faktiskt en rätt dålig regelbok, när man tittar på allt utom reglerna i sig, vilket många tycks förbise bara för att de gillar expansionerna eller äventyren.

Jag tycker fortfarande att CoC är ett dåligt nybörjarskräckrollspel tills det har kommit en någorlunda vettig grundbok att utgå ifrån. CoC d20 lyckas med konststycket att vara precis lika meningslös som förlagan (vilket iofs är helt djävla otroligt, hur kan någon i modern tid vara så talanglös som rollspelsskribent att de skriver ett helt monsterkapitel fullt med varelser, utan att man inspireras till att använda en enda av dem i ett äventyr?), och är därför i mina ögon onödig. Men "dålig"? Det har jag svårt att se. Friformar man utifrån CoC d20 så har man ju typ samma sak som i CoC BRP, så någon skillnad mellan "detektivandet" eller "karaktärsbeskrivningarna" i de båda böckerna, det kan jag faktiskt inte se. Var god peka ut exempel på missförhållanden om du inte håller med, för annars tror jag att ditt d20-förakt faktiskt har övergått i ett rent förnuftslöst hat i slutändan ändå.

Inget ont med det. Mitt förakt för akademiker övergick i ett förnuftslöst hat för flera år sedan, och lika glad för det är jag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Klargörande (igen)

Okej, d20-regelboken koncentrerar sig rätt mycket på strid, men det gör inte att spelarna blir blodtörstiga, på samma sätt som man inte blir hungrig av att läsa en massa recept i en kokbok för kannibaler.
(snip)
Alltså, det är mycket hackande i d20-kokboken, men som spelare begriper man rätt snabbt att ens rollperson befinner sig på fel ände av hackandet.
Min poäng är att om man inte förväntas slåss för att det inte är meningsfullt, varför baserar man på ett regelsystem som är helt byggt kring strid? Det är som att ha med sig en stor jäkla verktygslåda proppfull med olika skruvmejslar till en spikislagartävling.

annars tror jag att ditt d20-förakt faktiskt har övergått i ett rent förnuftslöst hat i slutändan ändå.
Nope, inte en chans. Hatar man något så har man samtidigt gett det så pass mycket engagemang att man också känner en viss respekt inför det, om än bara respekten man känner inför en motståndare. Förakt drar inte med sig det bagaget.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Klargörande (igen)

varför baserar man på ett regelsystem som är helt byggt kring strid? Det är som att ha med sig en stor jäkla verktygslåda proppfull med olika skruvmejslar till en spikislagartävling.
Det är som att säga att Chock är meningslöst för att en så stor del av spelet handlar om skräckslag och sänkande av viljestyrka.

Det ÄR viktigt i spelet, men det är viktigt för monster och för spelledarpersoner, inte för rollpersonerna.

Våld är en skitdum konfliktlösning, och CoC d20 använder en extrem stor del av regelboken för att tala om exakt hur dumt det är. I ett godtyckligt system kan man alltid hopas på tur/snäll spelledare/specialfall, men CoC d20 är så exakt, så precist, så opartiskt, att det blir extra rått och elakt på sätt och vis.

Spelledaren har alltså stor nytta av reglerna. Spelarna har det inte.

Hatar man något så har man samtidigt gett det så pass mycket engagemang att man också känner en viss respekt inför det
Okej, min definition av orden är:

Hat = känslomässigt ogillande.
Förakt = cerebralt ogillande.

...och ur den synvinkeln så vill jag nog mena att ditt förakt har övergått till ett känslomässigt hat. För du har slutat vara resonlig och förnuftig.

Men okej, om du vill mena att du inte ens har respekt för DoD så använder du väl rätt term. Fast jag tycker du har fel, då med, för som jag minns det så har du varit rätt duktig på att bidra i mina spelmekanik-inlägg, och säga vad man vill om d20, men rätt duktigt på just det spelmekaniska, det är det. Inför ett möte med en Beholder så finns det en djäkla massa strategi och klurighet att tänka på, men allt är mycket mer godtyckligt om man pratar om ett möte med en nefarit eller en gug. Då vet man inte riktigt vad man ska göra, eller vad som kan vara vettigt att göra, för det är inte problemlösningsutmaningar på samma sätt som Beholdern.

Som jag ser din d20-kritik så är du ofta sur för att inte d20 är som GURPS, vilket i min mening är som att klaga på en korkskruv för att den är dålig att hamra in spikar med. Kanske borde du skaffa mer respekt för d20, för att på så vis erhålla mer kunskap om spelsystemet och därför kunna rikta mer skarpladdad kritik mot det?
 

magister76se

Veteran
Joined
25 Nov 2004
Messages
5
Location
Göteborg
Till att börja med -- kör med de ordinarie reglerna, dvs. BRP-systemet. Reglerna till CoC 6.0 finns än så länge bara i inbunden form, men om du kan vänta till februari/mars någon gång så kommer de i mjukpärm.

CoC har släppts som d20 också men det är ingen idé att köpa de reglerna eftersom Chaosium tydligen har bestämt sig för att inte satsa på d20. D20-reglerna kommer inte att nytryckas heller.

Därefter skulle jag rekommendera Investigator's Companion. Massor av yrken, samt bra information om 1920-talet -- kända personer, hur en rättsmedicinsk undersökning gick till, stämningsgrejor, m. m.

Dessutom Keeper's Companion Vol. 1 & 2 -- mer information om otäcka böcker och sekter, otäcka varelser, och mer vapen.

The Creature Companion, med fler monster, kan vara bra, men inte nödvändig.

Böckerna om Lovecrafts fiktiva städer -- för närvarande tror jag samtliga (Arkham, Kingsport, Innsmouth, Dunwich) finns att få tag på -- är ett måste.

Dreamlands-boken -- om du vill få lite omväxling och köra lite mer fantasy i dina kampanjer.

När det gäller äventyr: The Complete Masks of Nyarlathotep är trevlig, men kräver en viss erfarenhet. Beyond the Mountains of Madness är en maffig heffaklump till kampanj som kräver mycket erfarenhet, men jösses vad cool den är.

Och Delta Green ("X Files meets Lovecraft", ungefär, fast bättre) är bra om du vill spela i nutid. Den är dock ur tryck för närvarande och kan vara svår att få tag i (det skall dock nytryckas "snart", men det har varit "snart" i flera år nu). Systersupplementet Delta Green: Countdown finns fortfarande att få tag i.

Miskatonic University-boken, som ska komma i år (peppar, peppar...), kommer att bli något man bör ha.
 
Top