Nekromanti gisslandrama i kult

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Fishin' for kult
Jag blir så imponerad av allas schyssta kommentarer och vidareutveckling av folks äventyrsidéer så jag tänkte testa om det fungerar att få någon respons själv här. Jag kastar helt spontant ut en metkrok och ser om jag får något napp ;)

Jag hade tänkt spela lite rollspel efter en längre tids uppehåll och snackade med några polare om kult. Jag fick en idé alldeles nyss om ett äventyr som kretsar kring ett gisslandrama, tidigt åttiotal någonstans i Sverige.
Stämningen är väl något åt hållet tidiga Beck/Hamilton filmer med amatörpsykologisk kulthorror.

En grupp miljö/politiska/religiösa aktivister stormar ett laboratorie där man håller på med någon etiskt tveksam forskning. Rollpersonerna är ett gäng arga unga män och kvinnor utan egentlig erfarenhet av något liknande som mer eller mindre handlöst kastar sig in i någon slags sabotagesituation. Det hela urartar rätt rejält och blir ett gisslandrama.
Hade tänkt sätta in spelarna direkt i handlingen och låta bakgrunden och karaktärernas förberedelser spelas insprängda i handlingen som tillbakablickar.

Antagligen är dom bara offer för någon stor elak konspiration, som dom kommer bli varse om genom tillbakablickarna, brickor i ett större spel och allt sånt där klichéartat kultaktigt.

Även om det finns tillfällen för action kommer antagligen tyngdpunkten snarare ligga på själva dynamiken i gruppen, etiska problem de ställs in för och rädslan för konfrontation med dom skitsura poliserna och "det andra" om det ska finnas något sånt...
Är det någon som känner att dom kommer på någon schysst twist eller något annat läskigt så skulle det vara kul att höra. Dom skulle ju kunna storma något helt annat också, gisslandramat är det centrala.

Tips på hur jag får in ockultism och något kultmonster i det där skulle också uppskattas. ;D
Även om det känns närmare till hands med lite sci-fi forskning gone wrong så är ockultistiska fuckups roligare, tror jag både jag och mina spelare tycker.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Hmmm... låter ganska bekant... jag gjorde ett konventsskräckfriformsäventyr (pust!) för några år sedan som var liknande det du beskriver... fast dessa "vetenskapsmän" experimenterade med lycantropi... men kör hårt på det temat...
Lycka till!
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Låter som en bra idé, men risken finns väl att det skulle passa bäst som ett konventsäventyr. Detta i och med att när de väl lyckats eller misslyckats med gisslandramat, vad händer då ?
Det kan vara svårt att bygga en lite störra kampanj på det, eftersom det som sagt var är ett lite bergänsat område.....
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Det handlar väl inte riktigt om att lyckas eller inte lyckas utan snarare vad som händer under "belägringen", förhandlingar med utsidan, försök att hålla samman gruppen och att övertyga sig själv om att det man gör faktiskt är rätt. Lite Killing Zoe i Sverige med Kult-kulisser kanske? Albino Aligator kanske...
Svart September?

Nu hade jag iochförsig inte tänkt göra kampanj av det, spelar så sällan så att det är oftast inte alls någon idé.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Vad var det för rollpersoner till det, hur fungerade gisslansituationen och hur slutade kalaset? /images/icons/smile.gif
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Synd att du inte tänker göra kampanj av det. Det vore jävligt intressant att spela uppföljningen på ett gisslandrama - när rp:na ska hämnas på de som manipulerade dem (eller bara fly och hålla sig undan). Ett introduktionsscenario med planläggning och genomförande som sedan leder till en härva av intrigerande och flykt från myndigheter och monster.

Inspiration till själva gisslandramat kan man ju plocka från verkliga attentat - rekommenderar "Terrorismens historia" av Björn Kumm som en god källa för både grundläggande idéer och tips om vidareläsning.

Och vad det gäller ockult inblandning i medicinska experiment är det väl inte så krångligt. "De fördömdas legioner" innehåller väl en hel rad kulter som skulle tänkas hålla på med skumma saker. Verkligheten kan väl även inspirera genom fanastiska prylar som rasbiologiska institutet osv. Jag byggde faktiskt en kampanj på temat maffiga Arkiv X-konspirationer kring institutet som tyvärr aldrig blev spelad. Poängen var att kartläggning och registrering av genetiska anlag pågått oavbrutet sedan 30-talet och att en hemlig organisation av naziockultister styrde landet i hemlighet (aningen fånigt, jag vet). I Kult skulle väl Malkuth mycket väl kunna hålla på med något sådant? vad sägs om ett projekt för att generera en hel "nations" uppvaknande? Genteknik och magi hand i hand. Blodproven från alla spädbarn - vad är de EGENTLIGEN till för? Om både forskarna och rollpersonerna tror att de håller på med något annat (kanske något verkligt gott i vissa lurade forskares synvinkel, något nazistiskt ur ett fåtal insatta forskares synvinkel och - tja, kanske omoraliska experiment på djur (eller kanske människor - vad sägs om försvunna flyktingbarn?) ur "terroristernas" synvinkel") så finns det fint utrymme för att rycka bort illusioner och visa verkligheten som något betydligt värre än vad ALLA trott.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Jo, visst skulle det kunna spelas som kampanj, men det kommer nog inte vi göra, vi är inte tillräckligt regelbundna rollspelare, jag har ingen aning hur det går till, det brukar bli rätt spontant, väldigt sällan, men det fungerar ju också.

Just nu är jag faktiskt inne lite på det där med genetiska experiment från Malkûth, lite Natchtstaahl-institutet light. Rollpersonerna och spelarna är ju fullt medvetna om att något obehagligt och fuffens pågår bakom väggarna på institutet, men jag vill också att dom ska bli överraskade av att det var lågt mycket läskigare än vad de först förfasade sig över. Problemet är att jag inte har någon direkt aning om varken om vad jag ska låta dom tro och vad som egentligen försegår, något med försök att skapa relativt uppvaknade människor tror jag, men om det är droger eller "konstgjorda" människor eller något annat läskigt vet jag inte.

Appropå "en hemlig organisation av naziockultister styrde landet i hemlighet" Det hände ju i tyskland! ;P
Jag läste en lite småtråkig bok just nu av någon Peter Cornell där han i ett kapitel skriver om Nazism och ockultism, en koppling något som de flesta kultspelare misstänkt länge antar jag :)
Det går ju att sno lite namn och organisationer från dom suspekta grupperna för att ge äventyr en känsla av historisk korrekthet. Thulesällskapet och germanerorden, fan och hans moster...

Jag skrev faktiskt nästan ett äventyr till splatter som skulle utspela sig på sextiotalet. Det handlade om Thulesällskapets misslyckade försök att skapa en övermänniska för att påskynda de ariska jättarnas (som ligger nedfrusna under nordpolsisen) uppvaknande. Det hela urartade i att dom vann evigt liv som zombier och låste in sig i en bunker i Alperna. Ett isolerat kloster ligger i närheten och munkarna har ingen aning om att världskriget tagit slut. De är helt övertygade om att jorden har gått under och att de är de sista levande människorna, i källaren (som givetvis är kopplad till nazistbunkern) smyger zombier omkring i nazistiska prästkåpor, med gyllene swastika-emblem ;P

Givetvis har ett vägbygge i närheten råkat öppna upp bunkern och den lilla staden en bit därifrån har råkat hemskt illa ut... Lite Silent Hill med urflippade nazi-ordnar och verklighetsfrånkopplade munkar :gremwink:
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Peter Levenda har väl skrivit ett antal hela böcker om naziockultism. rekommenderar som vanligt www.dagobertsrevenge.com för allmänna råd gällande den typen av ockultism. Där finns mycket annat också. Naziockultism kan vara skräckigt på riktigt. Det kan iofs vara riktigt humoristiskt, men om man kopplar hela idén mer direkt till vad nazisterna pysslade med blir det direkt mer kult-igt. Och Malkuths annars halvmysiga image so,m människornas förkämpe får sig en rejäl spark i magen om Mengele visar sig vara en av hennes inkarnater...
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Naziockultism

Mitt splatteräventyr var nog rätt seriöst menat egentligen, men nu när jag läste det själv så låg "Troma" lite nära till hands.

Det känns som om det borde finnas rätt många äventyr ändå, att få tag på i genren, inte minst till CoC. Man skulle säkert kunna göra ett väldigt intressant plagiering av Faderland ur kultperspektiv.
Ja, herrejösses, det är ingen som har några äventyr på temat liggandes där hemma?
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Det vill säga... äh jag tar det från början...

RP: ett gäng ungdomar, deras polare(SLP) blir kniv huggen av neonassar, åker in på sjukan, RP ska besöka polarn, men finns inte nånstans i registret.
RP blir fundersamma och snokar runt, träffar på lite suspekta personer och hamnar såsmåningom längst ner och längst in på sjukhuset, nämligen BÅRHUSET.

Där ser de sin polare ligga på bår, med magen uppfläkt tarmar hänger i krokar, ja hela det kittet. Rp är ouppmärksamma och känner en pistolsmynning i nacken.

RP blir nerslagna och utforslade till en lada ute i skogen, där det händer massa otäcka saker( som jag inte kommer ihåg för att det var närmare 5 år sen jag ledde detta äventyr).

hoppas att du fått ut nåt av min lilla text.. /images/icons/wink.gif
 
Top