Gissa källan till bilden

Okej, ett svenskt skräckrollspel.

Det är inte:
  • Kult
  • Bortom
  • Leviathan
  • Utan frid
  • Rotsystem
  • Skuggornas mästare
  • Neotech
  • Skrömt
  • Chock - åter från graven
  • Skjut dem i huvudet
  • Sagospelet äventyr
Det kan fasen inte vara Call of Cthulhu Sverige, för den stilen på illustrationer känns liksom inte som Call of Cthulhu tänker jag. Det kan inte vara Nordiska väsen, det är helt knas. Och Sagospelet skräck handlar inte om den här typen av skräck.

Det är väl typ bara Kutulu kvar, men det känns verkligen inte som Kutulu.

Men jag gissar på Kutulu så har vi det överstökat.

Okej, ett svenskt skräckrollspel.

Det är inte:
  • Kult
  • Bortom
  • Leviathan
  • Utan frid
  • Rotsystem
  • Skuggornas mästare
  • Neotech
  • Skrömt
  • Chock - åter från graven
  • Skjut dem i huvudet
  • Sagospelet äventyr
Det kan fasen inte vara Call of Cthulhu Sverige, för den stilen på illustrationer känns liksom inte som Call of Cthulhu tänker jag. Det kan inte vara Nordiska väsen, det är helt knas. Och Sagospelet skräck handlar inte om den här typen av skräck.

Det är väl typ bara Kutulu kvar, men det känns verkligen inte som Kutulu.

Men jag gissar på Kutulu så har vi det överstökat.
Fel!

Då säger väl jag Call of Cthulhu så vi får gå igenom listan på alla svenska skräckspel.

Aldrig hört talas om. Är det här någon sorts tävling i vem som kan droppa mest obskyra spel?
Vi har haft bilder från Drakar och Demoner (flera utgåvor), Dungeons & Dragons (flera utgåvor), World of Darkness (Vampire och Hunter), Ars Magica, TMNT, Over the Edge, Judge Dredd, Traveller 2300, Space 1889 och så vidare.

Sååååå himla okända är väl inte de spelen?

Den här känner jag faktiskt igen. Det är inte Mercenaries, Spies & Private Eyes. Ej heller Twilight 2000.

Om vi tänker lite omskyrt Arthur rollspel, ursprungligen franskt, men utgivet på engelska genom samarbete med brittisk utgivare

Bra ledtrådar! Ger lite att fundera på utan att avslöja för mycket.

Då tror jag att utgivaren är Cubicle 7. Men jag har för dålig koll på deras tidigare utgivning, innan WFRP, så jag vet inte om de gett ut något sådant här spel.

Bra ledtrådar! Ger lite att fundera på utan att avslöja för mycket.

Då tror jag att utgivaren är Cubicle 7. Men jag har för dålig koll på deras tidigare utgivning, innan WFRP, så jag vet inte om de gett ut något sådant här spel.
Jag trodde nog att du skulle pricka in Cubicle7 som brittisk utgivare! 😀

Nått konstigt
Det ser ut att vara ett omslag. Och jag tycker det ser ut som något som utspelar sig under vatten, får vibbar av bläckfisk och sjöanemoner eller vad de nu heter. Blommor under vattnet.

Kan vara ett Cthulhu-inspirerat rollspel. Fast jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.

Det ser ut att vara ett omslag. Och jag tycker det ser ut som något som utspelar sig under vatten, får vibbar av bläckfisk och sjöanemoner eller vad de nu heter. Blommor under vattnet.

Kan vara ett Cthulhu-inspirerat rollspel. Fast jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.
Det är inte ett omslag. Det är från en modul.

Det är inte ett omslag. Det är från en modul.
Det känns OSR. Det känns bekant. Det känns runt 2005 till 2009.

Jag kastar ur mig typ den enda OSR-modul jag känner till förutom Death, Frost, Doom och det är ... Anomalous Subsurface Environment.

Det känns OSR. Det känns bekant. Det känns runt 2005 till 2009.

Jag kastar ur mig typ den enda OSR-modul jag känner till förutom Death, Frost, Doom och det är ... Anomalous Subsurface Environment.
Det ät tyvärr fel, men det är mycket riktigt från en OSR-modul. Publicerad första gången 2010 …

Häftig bild
Jag börjar med mina spekulationer igen ...

Det känns som en OSR-bild, som ska ge en blinkning till gamla tider, men fortfarande ha ett modernt snitt. Det är väldigt kompetent tecknad och har en bra komposition, vilket indikerar att det finns ambitioner och kanske finansiella muskler hos beställaren (kan ju vara att någon känner nån som känner nån, men jag måste ju välja en linje :) ).

Så en produkt med OSR-känsla som vill flörta med den tidiga eran. Monstret som kommer genom dörren kan ju vara en homage till statyn på Player's Handbook till AD&D.

Jag gissar att spelet är Dungeon Crawl Classics. Vilken modul det skulle vara har jag ingen aning om.

Ok, blir den här för jag sitter på jobbet och preppar... Det är från ett scenario men det räcker om man säger spelet.

1000030496.jpg

Bilden stämmer väl överens med hur Lovecraft beskriver sina ghouls. Men rollspelen som bygger på hans historier är så djävla många. Jag gissar på Delta Green utifrån måleriet. Dennis Detwiller?

Hm. Ser rätt modernt ut. Men inte gonzo nog att vara modern DnD. Någon grej till Pathfinder?

Vad tror ni om den här?
Klassiskt skelett, klassisk äventyrargrupp. Kontemporär stil. Pekar mot D&D, Pathfinder eller någon av de mer nyligen publicerade "klonerna".

Stilen känns bekant. Jag har visserligen aldrig bläddrat i Shadowdark, men jag gissar ändå att det kommer från Shadowdark.

Håller med Khan om att det ser modernt ut, men inte den typiska D&D. Den kommer nog inte från någon nyare OSR grej (bara en vibe och känsla). Utan känns mer som något som kom runt "OGL-Gate" Så jag gissar Fantasy World?

Fåglarna i bakgrunden gör att jag gissar på en förhandsbild till MCDM:s kommande spel Crows.

Fast @mrund verkar inte vara någon som spelar med pbta regler.

Någon annan kan få den här om de kan spelet för jag minns inte namnet.

Jag gissar på det där fantasy spelet med Gumshoe regler.

Fast @mrund verkar inte vara någon som spelar med pbta regler.

Jag gissar på det där fantasy spelet med Gumshoe regler.
Majk har rätt i att det är fantasyspelet med Gumshoe-regler, Swords of the Serpentine! Grundregelboken, sid. 67.

Däremot har Majk fel i hur mycket PbtA jag har spelat. Jag har lett 13 sittningar i Brindlewood Bay.

Din tur, Majk!

Okej, jag kör då!

Attachments

• Screenshot_20260326_180611_Drive.jpg
    Screenshot_20260326_180611_Drive.jpg
    756.9 KB · Views: 31
Back