Gissa källan till bilden

Som ledtråd kan jag säga att det var detta rollspels variant av Big Rubble, dvs en stor ruinstad. Kampanjbalgrunden skrevs av Robin D Laws.
Härligt med stora ruinstäder, djävlar vad mycket rasmassor man måste gräva bort från de helt fyllda rummen för att komma åt att sålla golvlagret. :p

Nånting med teckningsstilen får mig att tänka RIFTS, men det är ju inte tillräckligt gonzo.

Vad hade vi mer för udda spel på 90-talet? Och att det är en Robin Laws joint? Fanken, varför känner jag inte till detta?

Ooo, Earthdawn, ja det mejkar sense.
Men det är ett spel som haft 4 upplagor, med en massa böcker i varje, och jag har inte koll mer än på 4e som jag backade kickstartern för.
Så efter att ha kikat på mina PDFer kan jag konstatera att det här måste vara från någon av de 3 tidigare utgåvorna. :cool:

Hmm. Där verkar jag ha valt något för svårt. Earthdawn slogs om platsen som näst största rollspel efter AD&D 2nd edition under 90-talet. Men det blev kanske aldrig stort i Sverige? 🤷‍♂️

Rätt svar svar: Parlainth: The Forgotten City.

Eftersom @Khan nämnde Earthdawn först så får han ta pucken (vi älskar våra sportmetaforer) och lägga ut nästa bild.

MODERERING

Det blev några poster om Earthdaw och det kan vara intressant att gräva i, så jag gjorde en ny tråd av det. Finns på rollspels-underforumet.

/M

Vi kör en vända tills @Khan kommer hem från jobbet!

Lite rollspelshistoria. Denna bild kommer från en rollspelsprodukt som skapade stor skandal på sin tid. Produkten blev återkallad och destruerad, och är idag ett åtråvärt samlarobjekt.

Vilken produkt är det, och hur omnämns den i samlarkretsar?

tumblr_n196axeokt1ro2bqto1_1280-2.jpg

Back