Nekromanti Giljotin i Mundana

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Finns den? Vart sånafall? och när kom den.

Om den inte finns så ska jag nog ta och introducera den till Mundana.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad jag vet så dök giljotinen upp i vår värld först på 1700-talet, för att göra halshuggningarna mer humana (det är inte alltid en kille med svärd eller yxa träffar rent på första hugget... med lite oflyt dör du inte förräns på tredje eller fjärde försöket... :p). Om man bortser från några pinsamma illustrationer i S&P så verkar Mundana befinna något före denna tid. Nu är ju inte giljotinen en vansinnigt avancerad uppfinning, utan vad som krävs snarare en teknik är väl tankegångarna att avrättningarna ska vara snabba, smärtfria och att det är värt att konstruera en maskin för detta ändamål.
Damarien blir ju ganska lätt första tanken om man pratar om avrättningsmetoder, men då bör man tänka på att giljotinen är till för att den dömdes hädanfärd ska bli så snabb, smärtfri och effektiv som möjligt. Knappast de kriterier som Thamas Vitfjäder verkar ställa.
Jargierna är igenom sin kyrka också antagligen mer inställda på att den dödsdömde gärna får lida en stund innan han dör, så de är nog inte så troligt att den dykt upp där heller.

Mest troligt är nog Thalamur eller Cirefaliska samväldet. Jag kan mycket väl tänka mig att Cirefalierna skulle tilltalas av fördelarna en giljotin innebär.

/Joel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Cirefaliska samväldet

Om jag inte helt missuppfattat mig själv så förekommer inte dödsstraff inom Samväldet. Att döda någon är att slösa bort en resurs som kan utföra balla saker som att hugga sönder berg. ,-)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Cirefaliska samväldet

Åh fan? Det låter väldigt rätt, men jag har för mig det står nånstans att de har dödsstraff. Nåja... alla kan väl ändra på sig.
Eller står det bara specifikt att de inte har fängelsestraff, vilket jag har tolkat som att de fortfarande hade dödsstraff i liten utsträckning. Alla duger ju knappast till arbete. Vissa är ju helt enkelt inte produktiva nog för att det ska vara värt mödan att skeppa iväg dem någonstans.

Sen kan man ju diskutera vad en livstidsdom till Gordrions gruvor faktiskt bör klassas som...

Förresten... nån aning om huruvida Cirefalier faktiskt kommer ut i februari som planerat?

/Joel - som därmed petar över giljotinen till Thalamur.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Skulle man kunna ta in det

i Soldarn?
Consaber?
Thalamur?
Ebhron?
Jargien skulle kunna ha det i vissa delar där dom är lite humana.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Cirefaliska samväldet

Förresten... nån aning om huruvida Cirefalier faktiskt kommer ut i februari som planerat?
Kolla på releaseplanen. Den uppdateras ibland.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
chopp chopp...

Giljotinen uppfans för att vara human men togs i bruk för sin effektivitet. Vill inte vara petig men det spelar ju roll för hurvida Thamas med flera vill ha den eller inte.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Skulle man kunna ta in det

De första giljotinerna (kanske va en föregångare, jag är inte speciellt insatt i giljotinens historia) var inte särskilt humana då lade man bilan på nacken tog en stor klubba och slog på den så huvet skiljdes från kroppen. Jag tror Asharien, Drunok och Soldarn kan tänkas använda den.

Silvervarg som tycker det ska gör så ont att bli avrättad att man inte gör om det...
 
Top