Gigantiska gudar slåss i bakgrunden

Vad händer om människorna tar till exempel ett bälte från en fallen gud och knyter det runt fötterna på en av de stridande gudarna? Om de bara kan organisera tillräckligt många personer under sig kan det lätt bli Snurre Sprätt av det hela där de kvicka rollpersonerna spelar spratt på de långsamma jättarna.
Alla gudarnas saker är för tunga för att ens 1000 människor ska kunna rubba dem. Och människornas eventuella attacker mot gudarna har mindre effekt än ett lusbett.

Så skulle jag hantera det.

Jag skulle vara öppen för sådana saker men gudarna är nog väldigt starka och har kanske massor mindre runt sig. Med det kan vara intressant att utforska. Kanske är gudarna med sten och metal än kläder. Kanske.
Eller att gudarna inte interagerar med rollpersonernas verklighet förrän de dör eller någon del av dem eller deras utrustning bryts av och lossnar från dem (eller de spiller blod eller andra kroppsvätskor, och så vidare).

Alla gudarnas saker är för tunga för att ens 1000 människor ska kunna rubba dem. Och människornas eventuella attacker mot gudarna har mindre effekt än ett lusbett.
Jag hade nog 10 000 eller 100 000 människor i åtanke, eller fler, och över lång tid. Ungefär som att bygga pyramiderna. Om människorna ens kan skada gudarna det minsta får det också samma konsekvenser, som att du har tusentals människor som hugger på en hälsena i skift i åratal.

Jag hade nog 10 000 eller 100 000 människor i åtanke, eller fler, och över lång tid. Ungefär som att bygga pyramiderna. Om människorna ens kan skada gudarna det minsta får det också samma konsekvenser, som att du har tusentals människor som hugger på en hälsena i skift i åratal.
Kan vara coolt, och funkar på de största som knapp rör sig. Men de som bara är hundra meter och sega är nog svårare att hindra.

Har en bild av att de även går att hitta gudar som sitter och vilar runt en sjö i veckor, månader eller år för att sedan börja vandra igen.

Jag gillar symbiosen att människorna kan påverka gudarna och att gudarna påverkar människorna. "De små" har sin roll att spela eftersom de agerar så snabbt.

"Prästerskapets" roll blir att styra interaktionen mellan gudar och människor på ett mycket mer påtagligt sätt än när gudarna är i en annan dimension. De läser av gudarnas kamp och försöker förutspå vad som kommer att hända och organiserar människorna i att försöka hjälpa sin gud på alla sätt de kan.

Jag gillar symbiosen att människorna kan påverka gudarna och att gudarna påverkar människorna. "De små" har sin roll att spela eftersom de agerar så snabbt.

"Prästerskapets" roll blir att styra interaktionen mellan gudar och människor på ett mycket mer påtagligt sätt än när gudarna är i en annan dimension. De läser av gudarnas kamp och försöker förutspå vad som kommer att hända och organiserar människorna i att försöka hjälpa sin gud på alla sätt de kan.
Det kan ju också vara en stor del av att försöka lista ut vilka gudar som är allierade med vilka, det kanske är ett komplext mönster med många olika tolkningar. Känns bäst att gudarna inte kan eller vill prata med små människor.

Det hela går att kombinera men en annan idé som jag utforskat i en sagosamling, det är att hela världen är uppgjord av fallna gudar/titaner eller jättar, lager på lager i miljardtals år.

Finns risk att folk tänker för mycket "Attack on Titan" då. Inget fel att göra spel på den, men det är ett annat spel.
Rymd grej? Eller blandar jag bara ihop Titan A.E. med något annat?

EDIT: kollade upp det, inte rymd grej. Manga om jättar som monster. Känner till den men inte lagt namnet på minnet.

Gudarnas metafysik avviker ifrån världen i övrigt, likaså deras tid. Det finns de som jobbar med att studera dessa massiva kroppars rörelser och förutse dem. De rör sig likt himlakroppar, skymmer ibland solen, orsakar skugga, tolkas som horoskop.

Får mig att tänka på Xenoblade Chronicles där hela världen är egentligen två gigantiska gudar/mecha som står frusna i strid och där de båda utgör varsin kontinent som varelser bor på, varur den ena kommer det mekaniska livsformer och från den andra biologiska livsformer. Eller något i den stilen.

En beskrivning av början på en dag för rollpersoner i denna värld skulle kunna vara.

Ni vaknade av höga ljud från tung metall som slår mot metall. Bakom träden vid kanten av gläntan där ni slagit läger, så står sju stycken fem till tio meter höga jättar och sakta bankar på varandra. Ni sätter er vid skogskanten, äter frukost och betraktar det lilla slaget som, av tidigare erfarenheter, kommer pågå i några timmar. Hela kullen som ni befinner er på är en del av knäet av den tre tusen meter höga jätte som bara för några år sedan föll omkull. Vinnaren av den kampen, en annan lika hög jätte syns sakta gå bortåt, ett steg om dagen i riktning mot bergen som även de uppgörs av brottande jättars flera mil stora kroppar.

Back