Nekromanti Gigantisk karaktär

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
well, genomsnittslängden i olika kulturer är inte bara kopplat till näring, utan också i hög grad till genetik. Vi har många exempel på folk med snarlika näringsintag men enormt stora skillnader i medellängd, jämför tex de antika romarna med samtida invånare i nuv. Belgien, det var en skillnad i medellängd på över 20 cm där om jag minns rätt. Det finns många stamfolk, då som nu, som utmärks av hög medellängd utan att ha radikalt annorlunda näringsintag än sina grannar.

Historien visar också att evolutionen premierar långa individer eftersom längd anses attraktivt, generellt.

Det senare skulle kunna ha gett utslag under Mundanas enormt långa historia, i synnerhet som man haft jordbruk hela tiden, och av allt att döma -dessutom- god tillgång på megafauna och högproduktiva grödor.

in short, det är inte tvunget det minsta orimligt att Mundanas folk har högre genomsnittslängd än folken i många av de medeltida kulturerna i vår värld. Däremot väger alla orimligt mycket, dock (undantaget tex tauperna som istället väger orimligt lite).

Med allt detta sagt bör det påpekas att näringsbrist tycks leda till längdminskning relativt fort, kvinnor över hela världen håller tex på att ta igen mycket av längdskillnaden gentemot män, vilket kan misstänkas vara ett resultat av tidigare systematisk undernäring av kvinnor, något som understöds av jämförelser mellan flickor på Kinas landsbygd och i städerna (medellängden för flickor i städerna har ökat med över tio centimeter på 20 år, typ).

Men givet hur enorma outnyttjade jordbruksarealer och bra grödor Mundana tycks ha, borde undernäring generellt vara ett relativt litet problem ((missväxt, fattigdom, katastrofer och krig leder självfallet ibland till svält även i Mundana dock, sådan är den förindustriella jordbrukarens lott).
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
vilket gör att takhöjden blir ganska väsentlig :gremtongue:

spelaren får ju ständigt göra val som "ska jag försöka följa med in eller väntar jag utanför" och ibland kanske han inte ens klarar av att gå in. Gäller ju dörrar också, en kraggbarbar på 2,60 är knappast smal som en lyktstolpe :gremtongue:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Poseur said:
Men intressant att karolinerna hade längdkrav, får mig att tänka på SS som hade det med..
Tror att det låg praktiskt skäl bakom, är man för kort så får man problem att ladda de långa musköterna effektivt.

Men nu är vi sjukt off topic märker jag...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Om längder OT

Medhåll - vanarernas längd tycker jag inte att det är något fel på. Men att kraggbarbarer i snitt skulle ligga på cirka 210 cm känns liksom lite väl. 190 cm i snitt är ju redan fett mycket, lägg till att gemene spelare ger sin kragg högt i STY och TÅL och kraggerna hamnar ju ändå oftast över 2 meter.

Precis som att det känns underligt att thism skulle vara huvudet längre än andra alver. För att förklara det skulle man lägga in en extremt stark rastanke hos alverna som gör det väldigt tabubelagt att blanda stammarna... Vilket iofs kan vara en intressant kulturell grej. Men jag tycker det blir ett problem för spelarna när man vill spela alvkrigare som inte är 2 meter långa, om man inte vill spela léaram.

En åtgärd, förutom att hyfsa till vissa längder, är att låta spelarna välja att lägga till 2T6, 3T6 (som ju är det normala nu) eller 4T6.

Vikterna, som du säger, är ett kapitel för sig. Men vafan.

/Hjalle, hej Nordkorea.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Om längder OT

Medhåll - vanarernas längd tycker jag inte att det är något fel på. Men att kraggbarbarer i snitt skulle ligga på cirka 210 cm känns liksom lite väl. 190 cm i snitt är ju redan fett mycket, lägg till att gemene spelare ger sin kragg högt i STY och TÅL och kraggerna hamnar ju ändå oftast över 2 meter.
Det är ju det som är hela grejjen med kragg ju - de ska vara någon slags vansinnesstora, vikingalika halvjättar! :gremwink: (gärna med matchande svärd/yxor som ingen normal person skulle orka lyfta)

Precis som att det känns underligt att thism skulle vara huvudet längre än andra alver. För att förklara det skulle man lägga in en extremt stark rastanke hos alverna som gör det väldigt tabubelagt att blanda stammarna... Vilket iofs kan vara en intressant kulturell grej. Men jag tycker det blir ett problem för spelarna när man vill spela alvkrigare som inte är 2 meter långa, om man inte vill spela léaram.
Det är väl officiellt att Thism är väldigt rasistiska och anser att blodblandning mellan alvstammar är en styggelse som rent principiellt borde bestraffas med döden...

Sedan har de väl avlat sig för krig också, och har ju hela Kiriya-stammen som förser dem med mat, så de har ju anledningar att vara långa. Det säger ju inte att en rollperson kan vara ett undantag, dock... (eller för den delen pyar eller sanari - Liljans garde, någon?)

En åtgärd, förutom att hyfsa till vissa längder, är att låta spelarna välja att lägga till 2T6, 3T6 (som ju är det normala nu) eller 4T6.
Själv låter jag helt enkelt spelarna ändra, om de har invändningar. Men oftast brukar de köra på slumpen och bara frisera om något blir väldigt "fel".
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
PlusS said:
Betänkligt är väl i sådana fall att tänka på att han ju inte ÄR någon vanlig människa (vanar) utan en kragg och deras kroppar är mkt större och har troligen inga men pga storleken alls...
Nog för att Kragg inte är några vanliga människor, men de är fortfarande mänskliga, och en människa som är en halvmeter längre än genomsnittet (en svensk man på ca 230 cm t ex) kommer ha vissa problem en medellång person inte lider av.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nog för att Kragg inte är några vanliga människor, men de är fortfarande mänskliga, och en människa som är en halvmeter längre än genomsnittet (en svensk man på ca 230 cm t ex) kommer ha vissa problem en medellång person inte lider av.
Problemet är ju att Kragg inte är en halvmeter längre än genomsnittet, de är sitt eget genomsnitt. De är en annan Ras än vanarerna, lever avskiljt och har en helt egen kultur. Out of place blir dem bara när de blir rollpersoner som vandrar ut i resten av världen, men då är det riktigt jävla galet out of place.


Men tillbaka till trådstartaren så har jag ett tips. Om ni har två personer i er spelgrupp som är ungefär lika långa(gärna redan runt 180 eller så)? Låt i så fall den ena ställa sig på en stol och beskriv sedan "såhär lång är min karaktär" Och låt de andra spelarna titta förskräckt upp mot ansiktet i takhöjd :gremtongue:




/Poseur
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Poseur said:
Problemet är ju att Kragg inte är en halvmeter längre än genomsnittet, de är sitt eget genomsnitt.
Jo, fast just den här Kraggen var ju en halvmeter längre än deras genomsnitt, då en genomsnittlig Kragg är 210 cm och denna var 260 cm lång. :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ooops, sorry läste inte TS så noga :gremtongue:

Det är dock ett annat problem...
 
Top