Nekromanti Gigantisk karaktär

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Slog precis fram en kraggbarbar i Eon. För er som sett serien "The Wire" så har jag fått inspiration utav karaktären Omar Little som är en afro-american som livnär sig på att råna drugdealers, och utöver detta är homosexuell. Tyckte det lät grymt. Sedan har jag också sedan länge haft svårt att bli riktigt sugen på karaktärer som inte ämnar bli nekromantiker för att få evigt liv.

På huvudtabellen fick jag bland annat utfallen "Förståelse för det magiska" (magifärdigheter är lättlärda, men minus i qadosh), "Storvuxen", "Extraordinärt stark" och utfallet 98 på Förmögenhetstabellen. Slutade med att min karaktär är 260cm lång, och väger 180kg. Lite saftigt. Hoppas på att det är okej för min spelledare om jag kortar ner min karaktär lite, men om det av någon anledning slutar med att jag spelar karaktären som jag slog fram den. Hur 17 spelar man då en såpass stor karaktär? Blir inte allt i livet konstigt bara?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
En karaktär i en av mina spelgrupper var 220 lång (eller nåt sånt; tror hans bror var 240). Han var en vanlig vanar och vi glömde helt enkelt ständigt bort att han var fruktansvärt stor. Det tror jag är största svårigheten. Plus att du inte får plats i normala hus om du är 260, förstås... blir smått ospelbart...
 

PlusS

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
25
Location
Märsta, Stockholm, Sverige, Europa, Tellus
Jag har spelat stora karaktärer innan och jag tycker det kan tillföra mkt att just spela på storleken. Beskriv just hur mkt han böjer sig ner för att kunna gå in hos 'Lillmännens" boningar.

Jämför saker storleksmässigt som att du är normen. "En fin yxa, om man ska peta naglar eller hugga stickor till veden, finns den i storlek för riktiga män med?"

Eller till riddaren om hans stridshingst "fin ponny, när du lekt klart, får ja köpa den till min dotter då?"
gå över dvärgar och ursäkta att du inte såg denne.

Med sådana kryddor behöver man naturligtvis inte vara otrevlig eller aggressiv, utan det visar bara på en "jättes" helt annorlunda synsätt och vinkel.

Ha kul och lek med det, eller kanske helt vända på det, ha sned syn och tyck att du är för liten... :)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
det bäddar för många humorscener, vill ni inte ha det så är mitt förslag att korta ned rollpersonen... jag utmanar dig även till att inte använda några x-val eller pengar till att köpa ett kraggsvärd från början. Jag har aldrig varit med om att någon som spelat kraggbarbar inte har haft ett kraggsvärd.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ha kul och lek med det, eller kanske helt vända på det, ha sned syn och tyck att du är för liten... :)
Det här kan bli hur bra som helst att spinna vidare på. Du kanske är minsta barnet - antingen fysiskt eller åldersmässigt - så det faktum att du är skitstor hjälper inte.
Eller så kanske din hembygd har en profetia om att det ska födas en hjälte som är 2,70, och alla trodde att det var du, fram till dess du slutade på ynkliga 2,60. Andra plats är första förlorare...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Enligt wikipedia (världens bästa källa jag vet) så finns det en hel del långa personer genom tiderna. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_people

Uppenbarligen går det att bli så lång frågan är hur livet för en sådan jätte ser ut. Jag får för mig att takhöjden i Mundana är lägre än vår svenska standard, men det kanske bara är jag.

Hur som tror jag att det kan vara väldigt kul att spela, så kör på dina 260 tycker jag. Men som PlusS föreslog, spela på din längd. Om det bara glöms bort hela tiden blir det bara jobbigt när man väl kommer ihåg det.
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
ja man skulle ju faktiskt kunna tänka sig att det inte direkt finns nån standard höjd till tak i Mundana :gremtongue:

Så folk bygger sina hus efter sin egen längd och medellängden antar jag att ligger på runt 160-170cm

Då kan det på riktigt bli jobbigt för en person som är 260cm att vistas i en stad eller större by. :gremtongue:
 

PlusS

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
25
Location
Märsta, Stockholm, Sverige, Europa, Tellus
Å andra sidan är väl medellängd något liknande nu och vår standard är 240cm i takhöjd och visst är det jobbigare men se det som när man tältar, först knepigt sen lär man sig hur man ska gå böjd och då är det inga problem...
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
I verkliga livet skulle väl en sådan här jätte drabbas av diverse fysiska fel med tanke på storleken (ryggproblem mm), men med tanke på hans magiska affinitet kanske man kan säga att magin håller honom levande?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Eftersom Eon IV är i ropet nu så kan jag ju passa på att föreslå en liten revidering av Storvuxen. 20% längre är för mycket. Det innebär nästan automatiskt att man blir abnormt stor (medelkaraktären går från 180 cm till 216 cm). 10% räcker gott och väl.

Sedan vore det snyggare om man helt enkelt gick upp en nivå i kroppsbyggnad, istf för att få extra kolumner och extra vikt. Problemet med detta är karaktärer som redan är Massiva. Det löses, tycker jag, genom att införa extra steg utöver Massiv. Öht känns det som att maxantalet kolumner leder till problem, framför allt för större monster som nu nästan är för lätta att döda.

Jag skulle dock välja att kalla nuvarande Massiv för kanske Mycket kraftig, eller motsvarande, och steget över detta för Massiv. Alternativt kan man hitta själva terminologin från Noir, "Bjässe", "Enorm" och "Gigantisk" är ju gångbart... Även om de kanske för tankarna till längd i för hög grad.

Hur som helst - att ändra från +20% till +10% känns mest angeläget.

/Hjalle, tycker egentligen att man kunde korta ned kraggbarbarer och en del andra raser (thism etc) sisådär 10-15 cm. Tycker medellängd kan ligga på 190 cm hos de största raserna förutom trukher - spelare brukar ju ändå lägga högt i STY och TÅL och långa till sig.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
En liten random och fix idé jag fick här var det att om man få för många skadekolumner, varför inte ta x/2 och lägga till chockvärdet?(där x är antalet extra skadekolumner). Skulle göra det svårare att döda större starkare monster :gremtongue:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Montecore said:
Hjalle, tycker egentligen att man kunde korta ned kraggbarbarer och en del andra raser (thism etc) sisådär 10-15 cm. Tycker medellängd kan ligga på 190 cm hos de största raserna förutom trukher - spelare brukar ju ändå lägga högt i STY och TÅL och långa till sig.
Ja tack. Man kan lika gärna korta ner vanarerna i många länder med tanke på att de troligtvis sällan får i sig näringsrik mat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well medellängden på vanererna är det väl inge gel på? Det är väl snarare att alla RP´s är minst 180 hela bunten om det inte förekommer andra raser.




/Poseur
 

generalwinter

Veteran
Joined
23 Jan 2011
Messages
39
Location
vännäs
intresat med stora karaktärer har just nu en truk jag spelar och han är 235 låång. och det funkar bra han får lite prolem när han ska gå in hos månniskorna i bland då han väg nästan 190 kg med bra muskler. och det gör ju inte saken bättre att han har en truckyxa över reggen heller.
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
Ja det finns en standard nu ja.. men min poäng var att det knappast finns någon standard i Mundana :gremtongue: iaf inte enligt min uppfattning :gremsmile: och utan en standard så bygger du förmodligen ditt tak så högt som du själv behöver.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Poseur said:
Well medellängden på vanererna är det väl inge gel på?
Mjae, medellängden ligger väl på runt 175cm för en manlig vanar om jag inte är helt ute och cyklar och det är väl ungefär vad medellängden var här i Skandinavien under vikingatiden. Under medeltiden krympte sedan medellängden i takt med att allt fler människor hade en kost som innehöll mindre protein (dvs mindre kött och mer bröd etc), och så var det praktiskt taget fram till industrialismen (om jag inte har helt fel). Längdkravet bland karolinerna i början av 1700-talet var 165cm, och Napoleon Bonaparte som var runt 168cm lång var faktiskt längre än genomsnittet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
För att vara on topic:

Bygg in karaktärens längd i hans bakgrund och personlighet. Om hans enorma storlek gjorde att han klarade sig ur bråk så kan han vara extremt lugn av sig men om storleken å andra sidan gjorde att han blev föremål för utmaningar från andra som ville testa sin egen styrka på honom så kan han vara extremt aggressiv och hävdelsebenägen. Eftersom han var storväxt så förväntades han kanske leva upp till stora krav ("det där fixar du lätt, du som är så stor") som han sedan kanske inte klarade av i praktiken.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mjae, medellängden ligger väl på runt 175cm för en manlig vanar om jag inte är helt ute och cyklar och det är väl ungefär vad medellängden var här i Skandinavien under vikingatiden. Under medeltiden krympte sedan medellängden i takt med att allt fler människor hade en kost som innehöll mindre protein (dvs mindre kött och mer bröd etc), och så var det praktiskt taget fram till industrialismen (om jag inte har helt fel). Längdkravet bland karolinerna i början av 1700-talet var 165cm, och Napoleon Bonaparte som var runt 168cm lång var faktiskt längre än genomsnittet.
Helt klart sant där. Men kollar man i Geografika mundana så ger ju den en bild utav att gemene stackare i Mundana har bra mycket bättre mat än gemene stackare här i Europa under säg, 1200-talet, så att de är lite längre är knappast otroligt.
Men det är inget jag försöker försvara heller utan försöker bara förklara det hur det skulle kunna vara ingame kontra vetenskap.

Det jag egentligen ville ha fram är att spelare jämt ska spela karaktärer som är minst lika stora som de själva är i verkligheten, mina spelare åtminstone. Och då slutar det i att deras karaktärer är minst 190...

Men intressant att karolinerna hade längdkrav, får mig att tänka på SS som hade det med..


/Poseur längden har betydelse
 
Top