Gigantgården

Quadrante

Grisbonde
Innan jag kan ta mig vidare, behövde jag släppa DoD Gigant och dess länsregler. Givetvis gör jag det på samma sätt som jag gjorde när den gavs ut ... genom att överanalysera de brödsmulor jag får och tolkar det som något om världen. Men den här gången gör jag inte en massa tabeller över en länsherres möjliga inkomster och vad olika trupptyper kostar, utan går till kärnan i vad som sägs. Beskrivning av bondgården man får sin skatteinkomst ifrån.

Sällan har väl ena sidan av den inneboende dynamiska motsättningen inom Target Games visats upp så tydligt. Den mellan Redaktion, Sällskapet för Kreativ Anakronism, Tolkiensällskapet och högskolepoäng å ena sidan; Ateljé, metal, spånken och actionfilm å andra sidan. 😄

Man skulle kunna tro att min tyngsta Target-merit var mitt enda bidrag till Sinkadus. I själva verket är det att jag och Tulle i Ateljén blev pappor samma dag, vägg i vägg på Södersjukhuset i Stockholm.

Sällan har väl ena sidan av den inneboende dynamiska motsättningen inom Target Games visats upp så tydligt. Den mellan Redaktion, Sällskapet för Kreativ Anakronism, Tolkiensällskapet och högskolepoäng å ena sidan; Ateljé, metal, spånken och actionfilm å andra sidan. 😄

Jag har definitivt fyllt den förra i vår spelgrupp under de tidigare åren. :)

Man skulle kunna tro att min tyngsta Target-merit var mitt enda bidrag till Sinkadus. I själva verket är det att jag och Tulle i Ateljén blev pappor samma dag, vägg i vägg på Södersjukhuset i Stockholm.

Min target-merit är draksådd, vilket nog faller in under andra gruppen. Men det kan också vara att jag suttit på samma buss (58:an?) som Olle S och känt igen honom?

Jag använde en gång data från RuneQuest för att räkna ut inkomst-GINI (mått på inkomstojämlikhet) i olika kulturer i spelet.

Kan tycka det är rätt kul att övertolka information i spel och dra ut dess tangent. Försöka gissa sig till vad det borde säga om andra saker, se om det håller ihop.

Prislistor i spel är ju sällan gjort för att representera en ekonomi, annat än spelarekonomin och reglera spelarna.

Så, vad händer om man funderar över råvarukedjan, hantverksinsatsen, annat man vill inkludera.

Ibland leder det till något användbart, men oftast inte det som direkt är kopplat till det man började med. Ibland är det slöseri med tid:)

Back