Nekromanti Gift?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag behöver hjälp med att få ett namn, verkan, dödlighet och annan nyttig kunskap om ett gift som kan ha använts i Europa på 1700-talet. Men som var relativt okänt där då dess ursprung egentligen kommer från mellanöstern och är sällsynt även där. Ju högre dödlighet desto bättre!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Måste det vara historiskt korrekt? Funkar det med något påhittat som "låter" rimligt?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det närmsta som jag har lyckats komma är medeltiden (ca 500-1500) från denna wikipedia sida:

"At approximately the same time, in the Middle East, Arabs developed a form of arsenic that is odorless and transparent, making the poison difficult to detect."
Hittade denna växten också via en "top 10 most poisonous plants" grej:

7. Castor Bean

The castor bean plant originates from East and Northeast Africa to the Middle East. The plant grows from 3 to 30 ft. tall. The plant has distinctive leaves, which are usually 4 to 30 inches wide. The round fruit is covered with soft bristles with tick-shaped seeds referred to as beans. The seed coats contain lethal toxin referred to as ricin, which is one of the most poisonous compounds known to man. Ingestion of the poisonous parts causes:
?Severe bleeding lesions in the intestines and stomach
?Severe bleeding lesions in the oesophagus and mouth.
Ricin's effektivitet verkar vara varierande... specielt när det gäller om man äter Castor bönorna i sig själva. 4-6 bönor ska vara dödligt för en vuxen, men där finns personer som har ätit långt mer och överlevt (nån kvinna i usa åt tydligen 30 och överlevde... XD ). Ankor ska tydligen vara extremt resistenta mot bönorna (en ca 80 krävs tydligen).. XD


Sen finns där antagligen en del djur och insekter också runt de områdena som kan väl användas antar jag. Finns en orm som kallas för Arabian Cobra t,ex, som ska vara giftig... hur giftig/dödlig den är vet jag inte, men den verkar vara rätt farlig enligt denna sidan. XD
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ricin har jag redan koll på.

Jag gillar den första arsenikvarianten. Just att den är svår att upptäcka. Några frågetecken kring den bara.
Det känns som något man använder i mat & dryck. Inte på vapen? Verkar den direkt eller måste man dosera under lång tid? Och vilken effekt får den? Blödningar som ricin eller nått annat? Kan man i så fall avgöra i efterhand vilket gift offret dött av? Det är en grej som jag skulle vilja att det var svårt att kunna avgöra.

Jag har funderat på ormgift. Så kobran är ett bra tips. Det skulle kunna vara applicerbart på vapen och extremt snabbverkande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lightshy;n250338 said:
Jag gillar den första arsenikvarianten. Just att den är svår att upptäcka. Några frågetecken kring den bara.
Det känns som något man använder i mat & dryck. Inte på vapen? Verkar den direkt eller måste man dosera under lång tid? Och vilken effekt får den? Blödningar som ricin eller nått annat?
Ont i mage/tarm, svårt att svälja, kräkningar, diarré, blod i urinen, muskelkramper, svår törst p.g.a. vätskeförlust, hypoxiska konvulsioner som leder till koma och död. Det är vid "akut förgiftning" (dvs "stor" dos, runt 0,2 gram eller så).

Vid lägre, men kontinuerlig exponering är cancer tydligen vanligt förekommande.
Lightshy;n250338 said:
Kan man i så fall avgöra i efterhand vilket gift offret dött av? Det är en grej som jag skulle vilja att det var svårt att kunna avgöra.
Om det inte finns särskilda skäl att misstänka förgiftning kan jag tänka mig att saker som diarré inte var helt ovanligt. Och om inte själva dödsögonblicket bevitnats är ju inte muskelkramper och konvulsioner något problem. Så jag tänker att döden i det läget skulle kunna tillskrivas alla möjliga olika orsaker beroende på offrets vanor och allmänna hälsotillstånd.

Lightshy;n250338 said:
Jag har funderat på ormgift. Så kobran är ett bra tips. Det skulle kunna vara applicerbart på vapen och extremt snabbverkande.
Absolut, men bryts antagligen ned ganska snabbt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag ninjade ihop ett avsnitt till Masque (Mitt 1760-tals skräck-mysterie rollspel) om just gifter. Följande är växter som är kända under 1700-talet för att vara giftiga (du kunde kanske ha preciserat dig lite mer än 1700-talet och vem som skulle använda det, som det är nu så har jag ett axplock av växter som är kända av både Europe:er och Ottomaner):

Odört (lat.: Conium maculatum)
“Klassiker” (användes då sokrates dömdes till döden). Liten dosering krävs för att vara dödlig.
Ger bland annat hallucinationer.

Vinruta (lat.: Ruta graveolens)
Går att få tag på lätt i Balkan, Indien och Grekland, omnämnd i bland annat bibeln. Magsmärtor, vomation och död är de vanliga symptomen på förgiftning.

Munkluva/Stormhatt (lat.: Aconitum napellus)
Enkel att få tag på, finns i större delen av hela Europa, Smerika samt Asien. OERHÖRT plågsam. Gavs till dödsdömda i medeltidens grekland/italien som inte erhöll någon maktposition eller högre social rang (“arbetarklassen”/”proletarier”) (bönder, skomakare, handelsmän, bland flera), vilka inte ansågs viktiga och kunde ges det billigare (samt plågsammare) alternativet till odört. Liten koncentration av växten krävs för att förgifta någon.
Ger bland annat kraftiga hallucinationer. Att bara i större skala ta på växten kan ge symptom, vilka kan användas för att identifiera mördaren.

Oleander (lat.: Nerium oleander)
Denna är sedan länge väl känd att vara ytterst giftig, och har använts för att förgifta människor tidigare (dock inte på långa vägar i samma utsträckning som exempelvis stormhatt, bolmört eller odört). Förgiftningssymptom inkluderar kraftigt förlorat blodtryck (utmärks under 1700-talet att lemmarna blir vita/blå), skakningar, koma, diarreh som kan innehålla blod, kraftiga magsmärtor och överdriven salivation.

Fingerborgsblomma (lat.: Digitalis purpurea)
Förekommer i större delen av världen i tempererade klimat, Sverige inkluderat, och är en ytterst giftig och allmänt hemskt växt.


Med det sagt kan jag, om du känner dig spexig, rekommendera följande:
Grå bläcksvamp (lat.: Coprinus atramentarius)
Denna svamp verkar enbart toxiskt i kombination med alkohol, och då om alkoholen intagits några timmar innan, till 3(-7) dagar efter, konsumptionen. Denna är således selektiv, och skulle kunna ges till alla på en fest eller allmän tillställning, och enbart de som har förtärt, förtär, eller kommer att förtära alkohol i lite större mängder kommer att känna av effekten. Symptomen kommer någon minut till enstaka timme efter alkoholförtäringen.
Hjärtattack är symptomen. Riktigt elakt.




När det kommer till dödlighet så är alla i praktiken en dödsdom att få i sig i för höga koncentrationer under 1700-talet förutom möjligen Oleander som man kan bota med hjälp av mjölk. Brist på aktivt kol och allt sånt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Lightshy;n250338 said:
Jag gillar den första arsenikvarianten. Just att den är svår att upptäcka. Några frågetecken kring den bara.
Det känns som något man använder i mat & dryck. Inte på vapen? Verkar den direkt eller måste man dosera under lång tid? Och vilken effekt får den? Blödningar som ricin eller nått annat? Kan man i så fall avgöra i efterhand vilket gift offret dött av? Det är en grej som jag skulle vilja att det var svårt att kunna avgöra.
Under 1700-talet så har du i praktiken bara symptomen att gå efter, MÖJLIGEN kan du under 1700-talets mitt/slut om du är i Frankrike och antingen heter Antoine Lavoisier eller Pierre Simon de Laplace eller känner dem kanske få en kemisk analys gjord

Lightshy;n250338 said:
Jag har funderat på ormgift. Så kobran är ett bra tips. Det skulle kunna vara applicerbart på vapen och extremt snabbverkande.
Stormhatt användes på pilar, verkar snabbare och är rubbat mycket enklare att få tag på än de flesta kobragifter.

Helt ärligt dock, om du vill vara säker på att någon dör också av ett litet stick under den här perioden så stryk ditt eget blod på din klinga och vänta ett slag. Blodsförgiftning är en grej liksom. Se bara till så att du inte sticker dig på klingan själv och bytt ut den några gånger per år så är det lunch.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De flesta växtgift är redan genomgångna, men du kan prova att googla alnwick poison garden
(Sitter på mobil så jag har svårt att länka)
 
Top