Nekromanti Ghost Space (...)

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Eftersom jag ändå bara har femtielva projekt så påbörjade jag för några dagar sedan ett till. Projektnamnet är Ghost Space eller Ghost Space Theory (för att Theory är ett coolt ord...). Och ja, det är på engelska - så räds icke.

Hur som helst så baseras spelet till stor del på skräckspelsgenren, a la Doom 3 eller Resident Evil, samt filmer av Sci-Fi skräck typ, som Event Horizon.

Så vad handlar det om? Det är en mer eller mindre galaktisk setting där de reläer som möjliggjorde överljusresor och kommunikation genom hela galaxen plötsligt har slutat fungera. Därför blir hela mänskligheten väldigt isolerad i små klickar utspridda överallt.

I detta kan man egentligen spela vad som helst. Spelet i sig kommer presenteras som en fortlöpande novell som i takt med att novellens huvudpersoner råkar ut för olika saker också förklarar reglerna som finns i bakgrunden i dessa situationer. Det är alltså ett "Toolbox" spel, med massor av olika förslag och idéer, men egentligen inget direkt konkret som "måste" vara. Jämför med Call of Cthulhu eller All Flesh Must Be Eaten.

En grundtanke, hur som helst, är att det ska handla om skräck av den adrenalinstinna och överraskande typen. Förhoppningsvis är det verktyg som tänker användas för ändamålet gott nog.

Men bla bla. Vad tror ni om en sådan idé?
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Kan nog vara lite kul

Fast det är lite vagt beskrivet.. Har tyvärr inte läst all flesh must be eaten eller coc så toolbox vet jag inte riktigt vad det är men jag drar till med en chansning.

Får man välja vilka regler man vill använda och därigenom forma sitt spel själv?

Iallafall om du tänker på Alien filmerna... Vilka av dem kan man spela i ditt spel? Alla fyra eller bara 1 och 3 ?
Personligen tucker jag om när det är lite röj som i tvåan och fyran samt Aliens versus predator även om man inte får tappa bort spänningen.

Varför slutar överljushastigehen fungera? Nån sorts enorm EMP våg som spränger fram genom universum pga av (skumt) fenomen...?

Jaja... proceed!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Re: Kan nog vara lite kul

Får man välja vilka regler man vill använda och därigenom forma sitt spel själv?

Vad jag menar med toolbox är mera att det är ett väldigt enkelt regelverk som i grunden bygger på vad spelets koncept är tänkt att göra. Alltså:

Call of Cthulhu; man blir galen av att förstå vad som döljer sig bortom verkligheten. Därför finns ett system som håller reda på rollpersonens mentala stabilitet.

All Flesh Must Be Eaten; baserat på zombiefilmsgenren, som enligt Romeros skola (Dead trilogin) går mycket ut på konflikter i gruppen allt eftersom desperationen gör sig tydlig. Därför finns en hel del karaktärsdrag att välja - för- och nackdelar - som skapar konflikter i gruppen.

Poängen är att spelet ger spelledaren en drös verktyg, som man sedan kan använda på en massa olika sätt efter tycke och smak.

Vilka av dem kan man spela i ditt spel?

På sätt och vis egentligen alla, men tyngdpunkten ligger nog snarare åt ettan/tvåan. Alltså antingen lite mer action-betonad "skräck" eller någon sorts tryckande osäker stämning där man inte riktigt vet vad hotet egentligen är.

Varför slutar överljushastigehen fungera? Nån sorts enorm EMP våg som spränger fram genom universum pga av (skumt) fenomen...?

Detta är inte egentligen bestämt, utan snarare del av toolbox-grejen. Alltså, det kommer finnas med en klase förslag (har redan knåpat ihop några), men det är egentligen helt upp till spelledaren att designa sitt egna lilla universum mitt i Vintergatan. Man behöver inte ens förklara fenomenet, utan istället använda sig av det på andra sätt.

I novellen som förklarar reglerna beskrivs en liten grupp människor som skickas iväg från en av de större relästationerna för att leta efter människor i samma roll som de själva. Ett svårt uppdrag, eftersom det kan vara oändliga avstånd vi pratar om och dessutom nästan helt utan möjlighet till överljusfart annat än mer eller mindre i blindo om de inte följer den egna relästationens databas - och den är det inte många som förstår sig på.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Kan nog vara lite kul

"Varför slutar överljushastigehen fungera? Nån sorts enorm EMP våg som spränger fram genom universum pga av (skumt) fenomen...?"

Detta är inte egentligen bestämt
Ett förslag: Gör som i Doom / Event Horizon. Hyperspacegrejan visar sig ta en genväg genom de varmare regionerna av helvetet (eller motsvarande) och man drar med sig diverse oknytt. Oknytten kanke inte ens kommit på att de kan "lifta" förrän nyligen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Re: Kan nog vara lite kul

...givetvis ett av alternativen. Eftersom båda källorna är inspiration till projektet i sig så vore det korkat att inte åka lite snålskjtuts på idéerna också.

Men det kommer finnas fler möjligheter också, för att inte tala om tillräckligt utrymme för inspiration. De scenarier och liknande som beskrivs berör inte alltid de inaktiva reläerna utan egentligen det mesta som rör skräck i rymden.

Tänkte eventuellt besudla wrnu med en del av regelkapitlet i helgen. Får se om jag hinner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
I'm loving it

Hepp!

Asbra namn! Ghost Space... jag älskar det. Wow!

Jag skullle köpa det om du sålde det. Alltså, ärligt, jag tycker det är en kanontuff idé.

M.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Grillad rp är godast

sådeså... :gremsmile:

för övrigt tycker jag att Entos ide låter hur kul som helst. Så det är vi överrens om.

Angående toolboxen. Jag hoppas den blir ett färdigt system i sig själv samtidigt som man kan plocka mumsiga delar till andra system. Stridsreglerna har nog de flesta koll på själva men regler för galenskaper vill man kanske rippa så vissa delar ska vara mer lätta att plocka ut än andra.

Sen vill du nog helst tillfredsställa de som vill ha allt serverat utan eget arbete på systemet. Ingen byggsats alltså utan man ska kunna spela det direkt ur lådan.


Egentligen föredrar jag max framför både BK med framförallt McD.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Re: Novellen?

Inte just nu. Planen är att försöka göra någon liten "preview" på Ghost Space relativt snart. Då kommer minst en av novelldelarna vara med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Shit vilken blast from the past! Har ett vagt minne av någon skitful 3D-bild skapad i programmet Poser som jag hade tänkt som omslag. Tror världen är glad att det inte blev klart i den form det hade för 16 år sedan. :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kanske passar settingen som en kampanjvärld för något existerande rymdskräckspel typ Alien, Dead Space eller Mothership?
Var väldigt inspirerad av AFMBE, så idén var nog snarare att göra ett rättså generellt scifi-rollspel med en bunt olika verktyg med en enkel given premiss ("reläerna slutar funka").

Inte helt långt från vad jag skulle gå igång på idag, måste jag ändå erkänna. :)
 
Top