Nekromanti Ghost in the Shell/ Metal Gear Solid

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Tänkte starta upp en kampanj med inspiration från GitS och MGS. Funderar lite på vad man borde ta med i en sån crossover. Nu pratar jag om både miljö och tema.

Har haft lite tanker om att ta med regelrätta bossfajter allá tv-spel. Det gör det lite invecklat att använda sig av någon sorts avancerat regelverk. Tror att det hade blivit för svårt att få det tillräckligt dynamiskt.

Ett bestående tema i båda serierna är ett filosofiskt tema av någon sort. Detta är någonting jag skulle vela ta fasta på och väva in som en central del i kampanjen.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
ascoolt, men det äer en sak som förvirrar mig.

jag fattar inte vad andra tolkar in i begreppet cyberpunk. för mig skulle båda dessa (kunna) klassas som cp-inspirerat.

orkar inte komma med konktreta genomtänkta förslag, men...
det finns ett Gits rpg (D20) som är hemgjort på nätet. brukar inte orka med d20 regler, men kan vara kul att bläddra i sim uppslagsverk.

det finns ett hemgjort Applessed D6 rpg på nätet. värt att kolla in.

En sak som du garanterat måste ta med i bossfighterna, är att du måste ha med en massa fyndiga och coola repliker som bossarna ska kunna säga. Jag grukar sno från vissa serietidningar när jag vill hitta ett coolt språkbruk som jag inte skulle kommit på direkt från huvudet.

Jag tycker genren du har kommit in på är ascool, skulle tycka det var kul att spåna vidare, men jag måste verkligen sova.

(eller iaf lägga mig och lyssna på Elric ljudbok tills jag somnar)

smått&gott:
http://www.cyberpunkreview.com/
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Tycker absolut att man kan kalla båda två för cyberpunk utan att ens fundera på det. De har ju allt som krävs helt enkelt.

Har kollat lite på GitS rpgt men det känns inte som om det är särskillt passande. Ger inte mycket för d20 jag heller.

Appleseedspelet kanske är värda att kolla upp.

Idén med repliker åt bossarna är brilljant och någonting som bör implementeras.

Som tema tänkte jag ha någonting i stil med utsläckelse. Många religioner har döden som det slutgiltiga målet bara man förvanskar det en aning. Kristendomen, nirvana och den nihilistiska synen på att livet är meningslöst. Ondingarna har klurat lite på det här och sett ett mönster. Nu vill de släcka så många liv som möjligt för att hjälpa dem på vägen. Typ så.
 
Top