Nekromanti Ghost In The Shell eller Appleseed?

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Har i dagarna sett alla tre Masamune Shirow-långfilmerna, och med anledning av detta läst om serierna. Av detta ställer jag mig frågan - vilken av framtidsvisionerna känns mer "Neotech"?

Ghost In The Shell utspelar sig på 2030-talet, i Newport City (även kallad Shinhama, vilket är japanska för samma sak). Beroende på vilken version av storyn och bakgrunden man gär efter (det finns tre olika!) hittar man flera olika stämningar, från "polis-action med coola leksaker", till filosofiska diskussioner om vad som egentligen räknas som liv...

Mangan och den TV-serien ("Stand Alone Complex") skildrar mera vardagliga uppdrag än filmerna - för det mesta. Bildspråket i TV-serien är väl det minst provocerande, världen känns nästan som våran fast med lite coolare prylar. Originalfilmen och delar av mangan visade bilder av folket på botten - basarscenerna känns igen från Bladerunner, t ex, och nåt liknande dök inte upp förrän i säsong två av TV-serien.

Den andra långfilmen ("Innocence") är betydligt mörkare - rent bokstavligt, eftersom den verkar utspela sig uteslutande nattetid, men även med bildspråket, med den oavbrutna karnevalen i det enorma arkologiblocket utanför stan (blocket ser ut som en uppförstorad version av "Il Duomo"-katedralen i Milano), smogmolnen och regnvädret. I stället för de moderna, sportiga bilarna i första filmen och TV-serien kör alla omkring i 40-talsreplikor, och hela alltihopet ser ut som en blandning mellan "Batman and Robin" och "Blade Runner". Filmen fokuserar dessutom helt på Batou och Togusa, med inslag av Aramaki och Ishikawa - Motoko är bara med på slutet.

Mangauppföljaren (Man/Machine Interface) flyttade handlingen nån helt annanstans - den enda karaktären vi alls känner igen är Aramaki precis i början och slutet, även om Motoki är huvudpersonen hela vägen igenom. Scenen för serien är mestadels inte i storstan, utan i udda miljöer som tredje världen och cyberrymden. Bildspråket är typislkt Shirow - modernt, flashigt i storstan, lite nedgånget utanför. Det verkar inte finnas några direkta hinder för att Innocence och Man/Machine Interface skulle utspela sig i samma universum, storymässigt, även om bildspråket skär sig.

Appleseed utspelar sig längre in i framtiden - 2130-talet, för att vara noggrann. Liksom GITS förekommer flera versioner - en manga, som aldrig avslutades, en video på dryga timmen, och nu senast en tvätimmarslångfilm. Allihopa har nästan samma bildspråk, dock - och delar stora delar av storyn:

Efter två världskrig torde det vara slutkrigat, men ack, människan fortsatte slåss. Ett gäng ambitiösa forskare sätter igång Appleseed-projektet, som innebär att en ny ras av skräddarsydda människor (biorioder) konstrueras, vars uppgift är att skapa en en civilisation åt människorna. Dock går projektet aningen snett - varken människor eller bioroider är lyckliga i sin utopi, och självmordsfrekvensen bara ökar. Nånting måste göras, men det råder delade meningar om vad....

Videofilmen "glömde bort" det ursprungliga temat, och fokuserade på de häftiga rustningarna och striderna. resultatet är en ren polishistoria som skulle kunna som ett avsnitt i Stand Alone Complex. Den är dessutom animerad i mitten av 1980-talet, och det *märks*.

Biofilmen... Oj, oj, oj vad snygg den var! Jag har ännu inte fått tag i nån text, men eftersom den verkar gå efter mangans story var inte det nåt stort problem. Rent allmänt så ser stämningen rätt ljus ut - ett av de absolut snyggaste animationssegmenten jag nånsin sett är en motorvägsfärd mot centrum av Olympus, förbi en park full med människor som är ute och njuter av solskenet. Tekniknivån är en blandning av högre och lägre än i Neotech - antigravfordon och landmates blandat med 1900-talsvapen, precis som i mangan. Utanför Olympos är dock situationen rätt svart - filmen börjar med en rejäl strid i ett utbombat stadslandskap, och dessa hör inte till ovanligheterna...

En av de väsentliga skillnadena mellan GITS och Appleseed är tekniknivån - I Appleseed är cybernetik uppenbar i de allra flesta fall, Briareos ser ut som en cyborg och inte en människa, det finns bara en ordentlig AI - superdatorn Gaia, och ungefär 80% av invånarna i Olympus är framodlade i stället för födda. I GITS är cybernetiken så vanlig och så avancerad att det är svårt att avgöra skillnaden mellan människa och robot, AI-erna har nått nästan mänsklig nivå, och biotekniken är inte mer än teroretisk.

Båda scenarierna är möjliga att utnyttja i Neotech - även om jag tror att GITS är närmare, medan Appleseed mer liknar "Nya" Mutant. Stämningen verkar dock helt omvänd mellan de två - speciellt om man ser till det senaste paret filmer. I Nya Mutant skiner inte solen, vanligt folk går inte ut på gatan om de kommer undan, och så vidare. I Appleseed lever man i en idyll som är en illusion eftersom dina grannar bara existerar för att hålla ett öga på dig. Arbetslösheten i Appleseed är noll - bland människorna...

Eftersom jag hållt på med det här meddelandet av och an i ungefär fyra timmar har jag glömt vad min egentliga poäng var, men jag hoppas någon har nytta av mitt dravel - jag vill hemskt gärna att fler ser filmerna och TV-serien, och läser seriealbumen bakom bådadera - jag anser att hela klabbet är nödvändiga, mer så än Gibsons böcker, för att förstå cyberpunken och för att få till en bra stämning i Neotech eller Nya Mutant....


SP
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

mycket bra inlägg du gjort

jag har själv sätt filmen och en bit på andra och jag har blivigt mycket intreserad av det och är nu på jakt efter mer. Jag tycker det är ganska bra stämning i filmer. Jag är dock lite osäker på i filmerna hur accepterad cybertech är. Är även ganska osäker på hur accepterar det är i n2, har fått ett ganska strikt bild från bökerna.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
I GITS är hela grundtanken att cybernetiken genomsyrar hela samhället till den grad att cyberförstärnkning är regel snarare än undantag. Alla karaktärer i GITS har cerebralinterface och DNC-jack, utan undantag, och alla kombattanterna utom Togusa har mer än så. (Togusa är dessutom mer med för hans utredningstalanger och synsätt, snarare än som stridsman.) Nanåmedicin är enligt GITS - Stand Alone Complex under utveckling, speciellt mot nervsjukdomar. Hela den genomgående storyn i serien handlar om en botande medicin mot en vanlig, totalt förödande, nervsjukdom, som blivit nedgrävd av ett stort läkemedelsföretag som säljer bromsmediciner för stora pengar. Ett av de lyckade testobjekten vill få ut medicinen på marknaden...

I Appleseed-mangan är det inte helt ovanligt med borgifiering - där är många exempel på stridscyborger som jobbar som legoknektar efter att Kriget med stort K tagit slut. Hur pass vanligt det är med "människa med mekaniska reservdelar" framgår inte. Shirow skriver att Deunan har kroppen full med nanomaskiner, som filtrerar ut gifter och föroreningar, Deunan får ett öga skadat eller kanske till och med utpetat i början av bok 4, och blir mest bara förbannad eftersom hennes stridsförmåga sänks för den närmsta framtiden. Eftersom 80% av invånarna är klonade, och Deunan behandlats med regen-terapi för en ansiktsskada tidigare, förutsätter jag att hennes öga antingen blir lagat eller ersatt med ett nyodlat...

I en av volymerna (trean tror jag) är Briareos på en "cyber-spa" - det sitter ett gäng gamla bekanta cyborger i en lobby eller ett café utanför och läser "Cyborgs of Fortune" i jakt på jobb.

I filmen är det bara en cyborg med, om man inte räknar en trio mordiska fruntimmer som ger sig på Hitomi och Deunan med nano-piskor - dessa är dock förmodligen helmekaniska androider, dock, eftersom det inte splattrar nånting alls när Briareos skjuter och bankar dem i småbitar. Gammelgubbarna i "The Council of Seven" kanske räknas, men de är bioroider i botten, och deras cybernetik är mer av "nätverkskabel i bakhuvet"-typ. Vi får å andra sidan inte se några mängder med folk i heller, utom i parkscenen, där öppet cybrade individer hade känts lite malplacerade...

Jag misstänker att i Appleseed är cybrifiering endast vanligt bland folk som drabbats av mycket svåra skador, utanför Olympus' styrområde (dvs i Badside, eller före Olympus). Professionella soldater har tagit chansen att cybra upp för att öka i effektivitet. Inne i Olympus är det inte mycket vits, eftersom de flestas behov av powerups tillgodoses av en landmate - i princip alla människor har en, eftersom man som invandrare har svårt att få jobb som inte innebår fysiskt arbete - vilket kräver en landmate. Detta är en LEDTRÅD (Stor skylt med blinkande lampor och pilar) till bakgrundshandlingen i Appleseed volym 1 och 2, och en förutsättning för händelserna i volym 4.

Alla combat-cyborger i mangan är försedda med implantat som gör att "The Powers That Be" kan kolla var de håller hus nånstans, och eventuellt om de använder inbyggda vapen. Detta är såvitt jag vet den enda formen av diskriminering som jag sett mot cyborger i serien.

SP
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
William Gibson

»They're a corporation, they'll negotiate» (eller vad han nu säger)
Johnny angående den stulna datan han har lagrad i sitt dataminnesimplantat i huvudet (vilket han fick offra stora delar av sitt långtidsminne för)

Det är den stilen jag vill köra Neotech i, stora klyftor mellan rika och fattiga (Villa Straylight någon, skall tydligen finnas ett kollektiv här i sverige med det namnet, det har i alla fall funnits).

Jaja, är för trött för att beskriva världen mer, läs böckerna, se filmen (novellen filmen är baserad på är rätt kass).

/Seinet Wintermute - Sitter och lirar Heroes of Might and Magic IV med en polare över nätet... det går segt
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: William Gibson

Jag har läst två Gibson-trilogier, och minst en novellsamling - och eventuellt första boken på en tredje serie, men jag minns inga detaljer. Trilogierna har jag i vart fall läst flera gånger... Appleseed och GITS har precis vad du letar efter, om du tittar - Kontrasten mellan rik och fattig är inte speciellt påtaglig inne i Olympus, men de flesta bor inte där utan i Badside; och hela konflikten så här långt i GITS-SAC 2nd Gig bygger på flyktingpolitik. Ta också en titt på basarscenerna i GITS och GITS-2....

Böckerna alla som vill få riktig fin inspiration till Neotech-kampanjer ska läsa:

"Friday", av Robert Heinlein (1982). Anfadern till massor av Cyberpunk-clichéer, bland annat "bönstjälken" som går till en geostationär rymdstation, de semiballistiska skyttlarna, med mera. Det finns ett antal korta berättelser av Heinlein som kan ståmma in i samma universum, också, men jag kommer inte ihåg specifika titlar. Enligt uppgift skrevs boken redan på sextiotalet, vilket kan förklara "frigjordheten" i boken.

"The Cat Who Walks Through Walls", av Robert Heinlein. Läs första halvan, släng sedan boken. Men LÄS den första halvan - en bättre skildring av livet i på en rymdkoloni har jag inte hittat.

"Tunnel in the Sky", av Robert Heinlein. Klassen i överlevnad är på sitt slutprov - att klara sig i två veckor på en främmande planet, med bara det den enskilde har med sig eller kan hitta på plats. Vad händer när hämtningen inte dyker upp - på flera år? Läsvärd rent allmänt...

Minst en av Joe Haldemans noveller - den jag tänker på återfinns i antologin "Cyberkillers", som finns i alla välsorterade bibliotek. (Jag hittade den på skolbiblioteket på Komvux...) Flera av de andra novellerna är också läsvärda.

"The Forever War" av Joe Haldeman är 70-talets "Starship Troopers", blandat lite med "Time For The Stars", en annan Heinlein-bok. Krig suger!

"The Moon is a Harsh Mistress" av Robert Heinlein - fångkolonin Luna vill bli självständiga, för att undvika en ekonomisk och ekologisk (!) katastrof. Hur gå till väga när Luna saknar rymdskepp och soldater? Kasta sten!

Fler kommer när jag kommer på dem...
 
Top