Krickdala Ghibli, Wes Anderson, Mumin; lista över troper och teman

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Såhär. Jag har jag börjat sammanställa en lista över teman, bilder och troper att använda som inspiration när jag sent omsider ska skriva ett par äventyr till Krickdala; om inte annat måste jag ha ett sådant klart till sommarlovet, för då väntar sig dotter och fru att återigen få klä sig i räv- och ekorrhamn och vandra ut över ängen bortom den sista gatlyktan.

Grundstrukturen för äventyren är att smådjuren löser mysterier, i en trappa av stegrade övernaturlighet och otäckhet, enligt vad jag antar är ett rätt välkänt mönster. Tänk Call of Cthulu eller kanske till och med Kult, fast utan samma svärta i fasan.

Ett äventyr börjar kanske med något så vardagligt som att inte en enda gäst kommer till ett födelsedagskalas (spelmöte ett), vilket visar sig bero på att Krickdalas bredbärare är försvunnen (spelmöte två), vilket leder till att Rollpersonerna måste ta tåget åt nordväst och spåra brevbärarens rutt ute på landsbygden (spelmöte tre), varpå de upptäcker att en småotäck höstälva från storskogen har låst in gubben Simon Sork i hans egen potatiskällare, och nu med magiskt hjälp låtsas vara honom, vilket brevbäraren av misstag upptäckte (spelmöte fyra). Vid äventyret slut framkommer det att höstälvan har lämnat storskogen därför att han är rädd för någon skuggvarelse som stryker omkring där bland stock och sten, och tycks leta efter en magisk bok som just höstälvan råkar ha i sitt bibliotek. Och det blir nästa äventyr, eller kanske nästnästa. Ungefär så, med en lite halvöppen sandlådestruktur, där intriger och romanser i Krickdala pågår.

För att ge färg åt den här strukturen, och liksom bryta mig ut ur mitt eget tänkande, plockar jag saker ur filmer och böcker som jag har haft i bakhuvudet när jag har drömt ihop spelet. Jag tycker själv att det blir rätt bra; redan så som listan ser ut nu, efter att jag suttit nån timme, kan man plocka en eller två saker från den och få en idé till en intrig som känns — jamen, rätt.

Om folk vill fylla på med mer grejer vore det underbart, egentligen både med sådana bilder och troper som faller under de tre rubrikerna nedan, och med sådant som mer allmänt ”känns” som Krickdala för er; ni är ju ett par personer där ute som närmast har bättre känsla för världen är vad jag själv har.

Just nu är sakerna samlade under rubriker, som sagt — när listan sammanställs tänker jag blanda dem. Man behöver inte plöja igenom listorna för att bidra med egna förslag -- eventuella dubletter är ju lätta att slå samman.

Wes Anderson

- Ett barn som uppför sig och talar som en vuxen — driver en stimmig, framgångsrik hattbutik, eller skriver romaner om livets mening.

- En vuxen som uppför sig som ett barn — kastar ägg på kärleksrivalers fönster, bygger trädkojor, vägrar äta annat än pannkakor.

- Föräldrar som har tappat kontakten med sina barn, och inte förstår dem, och sätter igång galna, överdrivna planer för att försöka vinna tillbaka deras kärlek.

- En excentrisk men också mycket karismatisk figur, gärna ekonomisk oberoende, samlar en grupp missanpassade typer runt sig, och sätter igång ett stort, galet projekt.

- En karaktärer som har bandage, plåster eller kryckor, efter sin senaste misslyckade dumhet.

- En karaktärer som röker pipa eller cigaretter.

- En invecklad plan för ett inbrott, ett bus, eller en resa. Kartor och utrustningslistor.

- En förälder eller stor kärlek som dör, och de efterlevandes försök att hantera sin sorg.


Studio Ghibli

- Någon flyttar till en ny stad eller by, och känner oro och ensamhet, men blir vän med en sällsam, bortomvärldig varelse.

- Ett sorgset monster som bara behöver lite vänlighet för att bli god.

- Någon jagar efter ett vackert eller ovanligt småkryp — en fjäril, en vit skalbagge, en älva — och hamnar vilse, eller i en främmande värld.

- Någon har förlorat eller berövats sitt namn och sin identitet, och därför förslavats eller på annat sätt råkat illa ut — kanske har personen till och med blivit ett monster.

- Någon ger sig motvilligt av på en resa. Kanske drivs personen bort av sitt folk därför att de tror att han eller hon är förbannad, kanske ger sig personen av därför att de efter en eller annan händelse inte längre känner att de har en plats bland de sina.

- Vuxna som inte ser eller förstår att de bör vara varsamma med den osynliga världen, och därför råkar illa ut.

- Någon som, av goda skäl, eller därför att någon annan tvingar dem, använder magi som gör användaren mer och mer monstruös och främmande, och kanske till slut får dem att glömma vilka de en gång var.

- Ett krig eller en konflikt mellan två våldsamma grupper som måste stoppas.

- Ett barn som är den enda som kan se sanningen om en varelse eller en plats: ofta att någon är god när alla andra tror att den är ondskefull.

- Någon försöker tämja naturen — bedriva storskaligt skogsbruk eller grudvdrift — och väcker dess vrede, i form av vilda odjur eller andeväsen.

- Någon är eller tror sig vara förbannad efter en händelse som involverar ett andeväsen eller någon sorts mörk trolldom. Personen är hemlighetsfull, folkskygg, och sorgsen, och reser ofta omkring från plats till plats.


Mumin

- En person som är trött på att leva väl och korrekt och hälsosamt och går och längtar efter att något farligt ska hända. Kanske sätter personen till och med igång något farligt själv.

- En överdrivet formell rättegång kring någon dispyt eller händelse.

- Tjuvaktiga figurer som stjäl meningslösa saker, av outgrundliga eller mycket impulsiva skäl: en handväska att använda som båt, en hatt att använda som hus för en natt.

- Alla letar efter någon eller något som har försvunnit.

- Någon som är mycket, mycket ensam. Så ensam att han eller hon blir kall och otäck.

- Något som är fruktansvärt blyg.

- En flaskpost från någon som behöver bli räddad, eller som är mycket, mycket ensam.

- En översvämning. Alla måste sitta på taken. Något underligt flyter iland, långt bortifrån.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Studio Ghibli

-Någon är sjuk, de vuxna försöker distrahera barn från detta.

-Något är det eller den sista av sitt slag i hela världen. Det är sorgset men livet i vardagen fortsätter.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Wes Anderson
En hasselmus pojke med stråhatt och rosa tyllkjol sitter på kanten till fontänen på salamander torget. En grävlingsflicka i snickarbyxor bjuder på chokladcigaretter och pockar på pojkens uppmärksamhet för ett brunnslock vid fontänen är öppet och bjuder in till äventyr i Underjorden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Mumin
  • Första snön. Alla plockar fram skidor, bygger snöfästningar och har snöbollskrig. Glädjen smittar av sig på allt och alla.
  • Något stort, och ont, har vaknat, och rör sig närmare.
  • En mystisk filur är på besök. Ingen vet varifrån den kommer. Den är vänlig, men bär på en hemlighet.
  • En stor katastrof hotar, men genom kamratanda och flit kan den undvikas.
  • Fasters hatt är borta! Ingen har sett den!
  • Storstädning! Det är vår, och alla städar sina hålor, hus och gryt! Allt avslutas med en rejäl fest där alla är välkomna.
  • En skygg liten figur smyger runt byn. Folk blir först misstänksamma och rädda, men det visar sig vara en snäll vän som kan lockas fram med karameller.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Mumin är ju väldigt bra alltså:

-Ett eller ett par barn har fångat ett litet mystiskt djur, kanske en liten liten drake eller ett enhörningsföl och håller det hemligt för vuxna.

-Att vakna mitt i vintern när alla ligger i ide och inse att något annat är vaket
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Ja, jag kan väl inte göra annat än hänvisa till mitt kritikerrosade rollspel Snuftus, som mer eller mindre bara är en lång lista på Mumintroper.
Suftus är så himla bra, känner jag återigen när jag läser det. Underbart skrivet. Jag älskar de dunkla begären och beskrivningarna av antagonisterna. Spelar ni det?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Mer generella troper som kan passa är t.ex.:

-En äldre bekant reser bort och får en yngre släkting att ta hand om huset. Huset innehåller mystiska ting.

-En främling har kommit till trakten på ett traumatiskt/fantastiskt sätt (rubinskor, blåst in med vinden, gått igenom en garderob, trillat igenom ett magisk kaninhål) och behöver hjälp.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Suftus är så himla bra, känner jag återigen när jag läser det. Underbart skrivet. Jag älskar de dunkla begären och beskrivningarna av antagonisterna. Spelar ni det?
Tack för de vänliga orden. Det är och förblir dessvärre obesudlat av allt vad speltest heter.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Allas förslag är guld. Ett och annat känns som att det är för konkret och detaljerat för just den här listan, på nåt sätt. Men just nu ser tabellen eller listan ut som nedan, och jag älskar den rätt mycket. Jag tycker att man kan plocka nästan vilka två, tre saker som helst från den, och hamna i precis rätt ton för hur jag tänker mig spelet.

I helgen tror jag att jag äntligen ska ta itu med Amfibiekejsardömets storhetstid, fall, och hemligheter.

Dokumentet här i datorn börjar faktiskt närma sig någon sorts grov -- en världsbibel, i alla fall, även om jag inte har regler och sådär än.

Hursomhelst.

*

- En karaktär som har bandage, plåster eller kryckor efter sin senaste misslyckade dumhet, har nu en ny plan på gång.

- En karaktärer som röker cigaretter.

- En förälder eller stor kärlek som dör, och de efterlevandes försök att hantera sin sorg. Bråk om testamente, syskon som återses efter många år, hemligheter som uppdagas.

- En invecklad plan för ett inbrott, ett bus, eller en resa. Det krävs kartor och utrustningslistor.

- En konflikt mellan två grupper måste stoppas, men båda grupperna är aggressiva och säkra på att de har rätt.

- Någon jagar efter ett vackert eller ovanligt småkryp — en fjäril, en vit skalbagge, en älva — och hamnar bland älvorna, eller i en världsbrunn, eller någon annanstans.

- Någon använder, av goda skäl, eller därför att någon annan tvingar dem, magi som gör dem mer och mer monstruösa och främmande, och kanske till slut får dem att glömma vilka de en gång var.

- En förälder har tappat kontakten med sina barn, och sätter igång överdrivna, storslagna projekt för att försöka vinna tillbaka deras kärlek.

- Ett sorgset monster som bara behöver lite vänlighet.

- En äldre bekant reser bort och får en yngre släkting att ta hand om huset. Huset innehåller ett mystiskt ting, som husväktaren inte borde ha upptäckt.

- Någon är mycket, mycket ensam. Så ensam att andra blir rädda, och tar långa omvägar kring den ensammes bostad. Kanske har han faktiskt gjort något oövertänkt för att slippa sin ensamhet: läst i fel bok, öppnat fel dörr, uttalat fel trollformel.

- En lågt rankad person från Blå Herrgården eller Lyktriddarna dyker upp och börjar kräva folk på dokument, mäta deras stängsel, och så vidare. Egentligen har han väl ingen makt — eller?

- En flaskpost från någon som är mycket, mycket ensam. Brevet innehåller en ledtråd, ett lockande löfte, eller ett rop på hjälp.

- Första snön faller, och alla plockar fram skidor, bygger snöfästningar och har snöbollskrig. Glädjen smittar av sig på allt och alla.

- En mystisk filur är på besök. Artig, vimsig, kanske en samlare eller katalogiserare av saker. Ingen vet varifrån den kommer. Den är vänlig, men bär på en problematisk hemlighet.

- En översvämning. Alla måste sitta på taken och skorstenarna. Något underligt flyter iland, långt bortifrån.

- En främling har kommit till trakten på ett traumatiskt eller fantastiskt sätt (med magiska stövlar, störtat med en flygande droska eller ballong, trillat igenom en världsbrunn) och behöver hjälp, eller är jagad av något.

- En vuxen som uppför sig som ett barn — kastar ägg på kärleksrivalers fönster, bygger trädkojor, vägrar äta annat än praliner.

- Någon är allvarligt sjuk och de vuxna försöker distrahera barnen, för att skona dem från vetskapen om döden.

- En excentrisk men också mycket karismatisk figur, med stora ekonomiska resurser, samlar en grupp missanpassade typer runt sig och sätter igång ett stort och dåraktigt projekt.

- Ett barn uppför sig och talar som en vuxen — driver en stimmig, framgångsrik hattbutik, planerar ett fälttåg mot en sorkfurste i södern, skriver på en tusensidig roman om livets mening.

- Något är det eller den sista av sitt slag i hela världen. Den sista kejserliga nyckelmakaren till ett slott som inte längre finns, den sista fnattmumriken, etc. Det är sorgligt men livet i vardagen fortsätter.

- Storstädning! Det är vår, och alla städar sina hålor, hus och gryt! Allt avslutas med en rejäl fest där alla är välkomna.

- Någon är eller tror sig vara förbannad efter en händelse som inolverar ett andeväsen eller mörk trolldom. Personen är hemlighetsfull, folkskygg, och sorgsen, och reser kanske omkring från plats till plats.

- Någon försöker tämja naturen — bedriva storskaligt skogsbruk eller grudvdrift — och väcker dess vrede, i form av vilda odjur eller andeväsen.

- Vuxna ser eller förstår inte att de bör vara varsamma med den osynliga världen, och råkar därför illa ut.

- Någon flyttar till en ny stad eller by, och känner oro och ensamhet, men blir vän med en bortomvärldig varelse.

- Någon har förlorat eller berövats sitt namn och sin identitet, och därför förslavats eller på annat sätt råkat illa ut — kanske har personen till och med blivit ett monster.

- En överdrivet formell rättegång kring någon dispyt eller händelse. Ett eventuellt brott måste rekonstrueras, bevis måste letas upp, vittnen som rest iväg hämtas tillbaka till Krickdala.

- Ett eller ett par barn har fångat ett litet mystiskt djur, kanske en liten liten drake eller en älva och håller det hemligt för vuxna.

- Någon befinner sig motvilligt på en resa. Kanske drevs personen bort av sitt folk därför att de trodde att han eller hon var förtrollad med ond magi, kanske gav personen sig av därför att han eller hon efter en eller annan händelse inte längre upplever sig ha en plats bland de sina. Kommer resenären någonsin hitta ett hem?

- Ett barn är den enda som kan se sanningen om en varelse eller en plats: ofta att någon är god när alla andra tror att den är ondskefull.

- Att vakna mitt i vintern när alla ligger i ide och inse att något annat är vaket.

- En person är trött på att leva väl och korrekt och hälsosamt och går och längtar efter att något farligt ska hända. Kanske sätter personen till och med igång något farligt själv.

- Tjuvaktiga figurer som stjäl meningslösa saker, av outgrundliga eller mycket impulsiva skäl: en handväska att använda som båt, en hatt att använda som vindskydd för en natt. Kanske råkar det ligga någon värdefullt i handväskan?

- En skygg liten figur smyger runt byn. Folk blir först misstänksamma och rädda, men det visar sig vara en snäll vän som kan lockas fram med karameller.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag hade helt missat det här (liksom Amfibiekejsardömestråden), jag var bortrest ett par dagar när det postades och jag är alldeles för van att bara kolla vad som händer via senaste trådarna i stället för de olika forumen. Så här kommer ett par senkomna funderingar:

Eftersom det är perfekt för både Wes Anderson & Mumin:
- En karaktär som är deprimerad och hanterar det på något irrationellt sätt (går i exil, begraver sig i något kreativt projekt, bejakar självdestruktivitet).

Mumin, för att generalisera det med översvämningen lite: En naturkatastrof som hotar hela världen men sedan visar sig vara inte fullt lika farlig som den verkade.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag hade helt missat det här (liksom Amfibiekejsardömestråden), jag var bortrest ett par dagar när det postades och jag är alldeles för van att bara kolla vad som händer via senaste trådarna i stället för de olika forumen. Så här kommer ett par senkomna funderingar:

Eftersom det är perfekt för både Wes Anderson & Mumin:
- En karaktär som är deprimerad och hanterar det på något irrationellt sätt (går i exil, begraver sig i något kreativt projekt, bejakar självdestruktivitet).

Mumin, för att generalisera det med översvämningen lite: En naturkatastrof som hotar hela världen men sedan visar sig vara inte fullt lika farlig som den verkade.
Båda dessa är guld. Jag älskar i synnerhet den första, med depression och exil och självdestruktivitet. Det känns som att det kan bli en utmärkt uppdragsgivare, till exempel. En grävling som har gjort sig en förmögenhet på sin exklusiva glassbutik, men som nu, från en dag till nästa, helt enkelt har tröttat på allt som går att köpa för pengar: sus och dus och fina kläder och egendomar, och dragit sig tillbaka till sin herrgård, låst alla fönster och dörrar, och dragit för gardinerna. Och Rollpersonerna behöver av ett eller annat skäl -- göra något. "Det är mitt enda hopp. Min enda chans att någonsin bli lycklig igen. En komplett teservis från amfibiekejsardömets tredje dynasti. Jag förser er med träskbåt, hullingspjut och de bästa alkemiska medlen mot ormar som finns."
 
Top