D&D Ghibli-esque inspiration till 5E fantasykampanj (potentiellt spoilers?)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
OBS: Den här tråden förutsätter att det är en jättebra idé att hämta inspiration från Ghibli-filmer och dylikt till just specifikt en DnD 5E-kampanj. Du behöver inte hålla med, du kanske hade föredragit ett annat rollspel, men ta det i en annan tråd i så fall. Den här tråden ligger i DnD-forumet!

Jag blev sjukt pepp på Obojima: Tales From The Tall Grass-kickstartern, så självklart slängde jag lite pengar på dem. Men det ligger ett år bort, och jag är pepp nu! Dessutom är jag en sån som alltid behöver överförbereda inför en kampanj ;)

Här är grejen! Jag bara sett typ 3 Ghibli-filmer, och då räknar jag även in Nausicaä, så jag är egentligen inget stort "Ghibli-fan".Jag har ingen koll på genomgående teman, politiska budskap, eller sånna saker. Och egentligen bryr jag mig inte om sånt heller. Det JAG går igång på här, just i kombination med 5E, är det visuella i filmerna; miljöerna, de märkliga karaktärerna, märkliga små varelser som skymtar förbi i bakgrunden (och ibland i förgrunden).

Men det finns en jäkla massa Studio Ghibli-filmer att titta på, och inte alla verkar vara "fantasy" eller ha mycket inspiration för just fantastisk fantasy (även om de flesta verkar ha fantastiska inslag). Och jag förutsätter att det finns en massa coola filmer och anime-serier i liknande stil, men som inte hör till just studio Ghibli.

Så, ge mig exempel på filmer och serier och annat som kan vara cool inspiration! Coola karaktärer, coola monster, coola miljöer, coola plottwister, coola koncept! Ge mig gärna säljpitcher (lista inte bara dina favoritfilmer utan hänsyn till ämnet ;)) på varför just ditt förslag är bra inspiration till en 5e fantasy-kampanj; dvs något som kommer vara rätt high fantasy, mäktiga rollpersoner, i en en fantasyvärld (även om moderna inslag är helt okej, i synnerhet om de doftar postapocalyps).

Youtube-klipp på utvalda coolheter eller som exempel är självklart välkomna! Eller varför inte bara berätta om coola grejer man kan sno!

I den här tråden är det helt okej med spoilers. Ta i från tårna!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag blev påmind om Oz och Neverland av Andrew Kolb, de är verkligen bra exempel på hur man kan göra 5e mysigt, udda, läskigt och fantasirikt. Kolla in dem om du inte gjort det, och sno upplägg, idéer och varelser.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Nu vet jag inte exakt vilka filmer du sett, men jag har alltid blivit sjukt inspirerad av Princess Mononoke. Temat, varelserna och världen känns väldigt fantastisk på rätt nivå för mig. Det är en tilltalande miljö med varelser som jag tror skulle kunna plockas in i en DnD 5 kampanj utan problem där centrala temat är civilisationen mot naturen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Såld!

Jag har sett Spirited Away (övernaturligt badhus liksom, hur coolt är inte det!?), Howl's Moving Castle, samt Nausicaä.
Alltså såväl Spirited Away som Howl's Moving Castle innehåller ju fantastiska inslag som kan användas på olika sätt. Det övernaturliga badhuset skulle i en episk fantasy miljö kunna bli skådeplatsen för en mordutredning eller dylikt där de olika varelserna alla kan bli pusselbitar som behövs för att lösa mordet. Samtidigt som Howl's Moving Castle ger en spännande ingång till trollkunniga om vi kikar på delen med att ge en del av sig själv för att rädda ett mäktigare väsen som i sin tur ger krafter tillbaka som en gåva.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
På tal om Howl's Mowing Castle så är ju detta inte något nytänk, men det skulle vara spännande med en episk resa för att rädda en trollkunnig från sitt eget förfall genom att hitta det väsen som en gång skänkt denne kraften då den trollkunnige var beredd att ge upp sitt eget hjärta för att rädda väsendet. Anledningen att resan måste genomföras är för att den trollkunnige genom sin bindning till väsendet känner av att något hotar väsendets existens och ska den trollkunnige överleva behöver den hitta väsendet innan det är försent. På vägen färdas de genom miljöer som är såväl fantastiska som surealistiska i Ghibli anda där de möter olika utmaningar och problem som behöver lösas för att nå slutmålet. Problem som ibland beror på en värld där magin börjar ta överhand och andra situationer som handlar om att hjälpa olika naturväsen så att de i sin tur kan ge tillträde till nästa etapp på resan.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Spelet Ni No Kuni:Wrath of the White Witch borde definivt vara av intresse att ta en titt på. Utvecklat i samarbete med Ghibli. Pojke från vår värld utforskar sagovärld för att rädda sin mamma. Kan kortfattat beskrivas spelmekaniskt som D&D+Pokémon.

Mysigt, hjärtskärande, episkt och med fantastisk musik.

1693495745275.png
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Aight! Så sett om Spirited Away och Howls moving castle, samt sett Princess Mononoke för första gången. Jäkligt bra så långt och galet med inspiration!

Princess Mononoke är ju awesome att bara sno rakt av och känns som jäkligt cool inspiration för hur utkanterna av civilisationen ser ut. Men jag skulle lätt stoppa in inspiration från exempelvis Howl, så som elddemonen Calcifer och det gående slottet som utvecklingar av "civilisationen". Tänker att det vore skitcoolt om järnsmedjorna eldades av förslavade eldelementarer, exempelvis.

Och badhuset från Spirited Away tycker jag är jäkligt coolt som inspiration för närheten av städerna, om inte städerna i sig.

Även om det är tre väldigt olika filmer i tre väldigt olika tidsåldrar tycker jag definitivt det finns massor av element som smälter ihop väldigt väl till en häftig setting!

Väldigt bra början!

Är lite förvånad att ingen nämn Ghiblis Ronja-serie än, men den hamnar definitivt på listan över saker att se.

(Och efter att ha sett Princess Mononoke har jag väldigt svårt att se hur man INTE kan köpa DnD som lämpligt system. Även om det så klart passar in sämre på andra filmer.)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag tycker att det är otroligt svårt att faktiskt koka ned vad "ghibli-esque" faktiskt innebär, i rekommendationsväg... inte minst på grund av att Ghibli-filmerna är så välgjorda, och har en så egen stil. Men, med det sagt så...!

Seirei no Moribito, eller Moribito: Guardian of the Spirit är en serie med grundade fajter, ädla hjältar, och en otroligt rik omgivande värld. Det är till början mer low-fantasy än det mesta Ghibli, och ger en mer historisk klang, men jag tycker att den går bra att jämföra med just Mononoke Hime!

1693612323655.png

Här är två bra scener som ger lite smakprov på seriens huvudperson, Balsa.


 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Du måste ha med skjutvapen gjorda av spettälska personer som i Mononoke! Det är så coolt när det finns en helt ny typ av vapen/teknologi men det är bara en enda grupp i världen som har tillgång till den så man måste deala med dem och deras bullshit om man vill ha tag på den.

Kiki's Delivery Service har vi grejen att de unga häxorna åker iväg till en ny stad i tonåren och jobbar som en häxa där i ett år för att lära sig vara en häxa. Detta kan vara ett coolt sätt att sätta upp varför gruppen äventyrar!

Också från Kiki`s: Stockholm som fantasy stad!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Argh, varför såg jag Nausicaä och började kolla på future boy Conan! Nu vill jag ju skriva något postapokalyptiskt och futuristiskt istället för fantasy!

Antagligen skriver jag av mig lite, och ser sen om Princess Mononoke igen för att komma tillbaka på rätt spår (Eller kanske Guardian of the spirit?).

Jag tycker att det är otroligt svårt att faktiskt koka ned vad "ghibli-esque" faktiskt innebär, i rekommendationsväg... inte minst på grund av att Ghibli-filmerna är så välgjorda, och har en så egen stil. Men, med det sagt så...!
Japp, sjukt svårt! I synnerhet som varje ny sak jag ser skiljer sig så fullständigt mot varje annan sak jag redan sett. Jag fastnade för i Obojima-kickstartern och från Spirited Away var den överdrivna, nästan barnsliga stilen på vissa saker. Som något man skulle hitta i en bilderbok för små barn.

Något vi har rätt lite av i exempelvis Princess Mononoke, men den den finns även där, och den filmen tillförde mycket annat.

Seirei no Moribito, eller Moribito: Guardian of the Spirit är en serie med grundade fajter, ädla hjältar, och en otroligt rik omgivande värld. Det är till början mer low-fantasy än det mesta Ghibli, och ger en mer historisk klang, men jag tycker att den går bra att jämföra med just Mononoke Hime!
Den ser jäkligt coolt ut, och jag kommer definitivt försöka få fatt på den!

Du måste ha med skjutvapen gjorda av spettälska personer som i Mononoke! Det är så coolt när det finns en helt ny typ av vapen/teknologi men det är bara en enda grupp i världen som har tillgång till den så man måste deala med dem och deras bullshit om man vill ha tag på den.
Självklart kommer jag ha spetälska skjutjärnssmeder! Jag menar, hur kan man inte ha med det efter att ha sett Pricess Mononoke!?

Jag har aldrig riktigt gillat krutvapen i fantasy (undantaget Warhammer Fantasy), men jag har sakta börjat svänga på den punkten, och jag gillade definitivt hur de användes i Princess Mononoke.

Kiki's Delivery Service har vi grejen att de unga häxorna åker iväg till en ny stad i tonåren och jobbar som en häxa där i ett år för att lära sig vara en häxa. Detta kan vara ett coolt sätt att sätta upp varför gruppen äventyrar!

Också från Kiki`s: Stockholm som fantasy stad!
Jag tror att detta blir nästa film att se, kanske redan i kväll!

Jag har den animerade laddad, men hur är det med live action-versionen som kom 2014? Är den värd att få tag på?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Argh, varför såg jag Nausicaä och började kolla på future boy Conan! Nu vill jag ju skriva något postapokalyptiskt och futuristiskt istället för fantasy!

Antagligen skriver jag av mig lite, och ser sen om Princess Mononoke igen för att komma tillbaka på rätt spår (Eller kanske Guardian of the spirit?).


Japp, sjukt svårt! I synnerhet som varje ny sak jag ser skiljer sig så fullständigt mot varje annan sak jag redan sett. Jag fastnade för i Obojima-kickstartern och från Spirited Away var den överdrivna, nästan barnsliga stilen på vissa saker. Som något man skulle hitta i en bilderbok för små barn.

Något vi har rätt lite av i exempelvis Princess Mononoke, men den den finns även där, och den filmen tillförde mycket annat.


Den ser jäkligt coolt ut, och jag kommer definitivt försöka få fatt på den!


Självklart kommer jag ha spetälska skjutjärnssmeder! Jag menar, hur kan man inte ha med det efter att ha sett Pricess Mononoke!?

Jag har aldrig riktigt gillat krutvapen i fantasy (undantaget Warhammer Fantasy), men jag har sakta börjat svänga på den punkten, och jag gillade definitivt hur de användes i Princess Mononoke.


Jag tror att detta blir nästa film att se, kanske redan i kväll!

Jag har den animerade laddad, men hur är det med live action-versionen som kom 2014? Är den värd att få tag på?
Inte sett live-action versionen! Men en stor del av behållningen med den som är i Stockholm är att det verkligen är gamla Stockholm! Det är så otroligt mysigt att känna igen det men inte riktigt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag tycker att det är otroligt svårt att faktiskt koka ned vad "ghibli-esque" faktiskt innebär, i rekommendationsväg... inte minst på grund av att Ghibli-filmerna är så välgjorda, och har en så egen stil. Men, med det sagt så...!

Seirei no Moribito, eller Moribito: Guardian of the Spirit är en serie med grundade fajter, ädla hjältar, och en otroligt rik omgivande värld. Det är till början mer low-fantasy än det mesta Ghibli, och ger en mer historisk klang, men jag tycker att den går bra att jämföra med just Mononoke Hime!

View attachment 13758

Här är två bra scener som ger lite smakprov på seriens huvudperson, Balsa.


Extremt glad att se någon annan rekommendera denna lysande serie.

Gällande Ronja Röverdotter har jag sett den och den är tyvärr en nedgradering för mig kontra live-action filmerna. Miljöerna är dock fina, även om karaktärerna inte är det. Animeringen är obekvämt stel, design av karaktärer är inte särskilt out there alls jämfört med typiska Ghibli-projekt. Monsterna är lite kul (vildvittrorna tex) men de dyker inte upp särskilt ofta. Du kan lägga till den på din lista såklart, men jag skulle lägga den en bit ned.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Gällande Ronja Röverdotter har jag sett den och den är tyvärr en nedgradering för mig kontra live-action filmerna. Miljöerna är dock fina, även om karaktärerna inte är det. Animeringen är obekvämt stel, design av karaktärer är inte särskilt out there alls jämfört med typiska Ghibli-projekt. Monsterna är lite kul (vildvittrorna tex) men de dyker inte upp särskilt ofta. Du kan lägga till den på din lista såklart, men jag skulle lägga den en bit ned.
Jupp, såg första avsnittet och allt du säger stämmer in precis på min uppfattning XD

Kommer antagligen klämma den ett avsnitt i taget när jag känner för att ligga på sängen eller i soffan i en halvtimme.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Men en stor del av behållningen med den som är i Stockholm är att det verkligen är gamla Stockholm! Det är så otroligt mysigt att känna igen det men inte riktigt.
Du har rätt, det är väldigt speciellt!

Men jag tror inte svenska poliser någonsin sett ut så där XD. Blanding mellan tyska och franska polisuniformer, kanske?

Oh well, inte så viktigt =)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har aldrig riktigt gillat krutvapen i fantasy (undantaget Warhammer Fantasy), men jag har sakta börjat svänga på den punkten, och jag gillade definitivt hur de användes i Princess Mononoke.
Äsch, krutvapen i fantasy som är så himla coola…!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Argh, varför såg jag Nausicaä och började kolla på future boy Conan! Nu vill jag ju skriva något postapokalyptiskt och futuristiskt istället för fantasy!
@Rymdhamster nu riktar jag en pistol mot dig, och så gör du som jag säger här! Du borde se på Laputa: Castle in the Sky härnäst, en av Ghiblis mer rakt äventyrliga filmer. Jag rullade 17 på mitt Intimidation-slag.

Den har inte så mycket mysiga fantasyvarelser i bakgrunden.

Men vet du vad den har?

Luftskepp.


Manliga män som får kvinnorna att sucka!


Och antika supervapen! Förstår du kraften vi kan få om vi ser den här filmen!? Ingen kommer längre kunna ignorera allt våld i Ghiblifilmerna. Seså, lämna nu över kristallen så skjuter jag inte.


Jag ger dig tre minuters betänketid.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
nu riktar jag en pistol mot dig, och så gör du som jag säger här! Du borde se på Laputa: Castle in the Sky härnäst, en av Ghiblis mer rakt äventyrliga filmer. Jag rullade 17 på mitt Intimidation-slag.
*tittar på listan och konstaterar att Laputa är näst på tur i alla fall*

Sure, sure! Rikta den där slangbellan åt ett annat håll =)
 
Top