Nekromanti Gevärskaliber.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Jag undrar om någon sitter på lite data (eller en neo-bok) och kan svara på följande frågor:

1; Hur mycket skada (räknat i t6) gör en vanlig helmantlad 4.73mm kula samt hur mycket skada en vanlig helmantlad 5.5mm kula?

2; Vad väger en 4,733mm hylslös "patron" samt vad väger en hylslös 5.5mm "patron"?

3; Vilka är de största fördelarna/nakdelarna med dessa två kaliberalternaiv samt vilken är "bäst" ur all-around synpunkt?

Klart jag ägen en egen Neo-bok men den är för tillfället på vift och därför skulle lite hjälp uppskattas.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
1: "4,73mm H&K Hylslös" gör [8] Ob5T6. "5,5mm Euro Standard Hylslös" finns ej i helmantlad version, men däremot är nog duplex standard för kalibern och gör [8] Ob7T6+1.

2: Patronen hos "4,73mm H&K Hylslös" väger 8,4 g och hos "5,5mm Euro Standard Hylslös" 9,9 g.

3: Hm. Räcker "5,5mm/c ES gör mer i skada, alltså är den bättre"? Enligt Offensiv är de i princip samma sak, men då 4,73mm/c ersattes av 5,5mm/c kan man ana att den senare är bättre, rent kampanjvärldsmässigt. 4,73mm/c finns som helmantlad och teflon medan 5,5mm/c finns i fler versioner: duplex, flechette, gummi och teflon. Den enda nackdel jag kan hitta är att 5,5mm/c inte riktigt klarar sig i kallt klimat.

Källa: Neotech Offensiv
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Om det är måtten på kulans diameter och hylsans längd du är ute efter, så är de 4,73×33mm respektive 5,5×40mm.
 
Top