Nekromanti Gevär vs hänglås

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Shooting stuff is fun! [NT]

Vapen verkar vara roliga leksaker om man har tid över och glömmer bort deras primära syfte.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Re: Gevär vs bibel

På tal om det såg jag Mythbusters för en eller två veckor sedan där de testade att skjuta genom biblar, cigarettändare och andra saker som folk traditionellt haft i innerfickorna för att stoppa kulor. Det gick inte speciellt bra för bibeln och cigarettändaren.

/tobias
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gevär vs bibel

Däremot bekräftade de i ett tidigt avsnitt att relativt lite vatten (2-3 meter vill jag minnas, och det räknat i färdväg) helt stoppade kulor även från de mest grovkalibriga vapen. :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag måste ju säga att det är ofantliget mycket coolare att skjuta upp ett lås. Det slår de flesta sätt erkänna !
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Men han gör ju fel!

Det som fick mig att fundera över hans sätt var ju faktiskt att han sköt rakt på låsen, på den fasta och tjockaste delen. Antingen skall han träffa på ena sidan på själva tjocka låset, för det är där som låsbygeln är fästad, ELLER så skall man skjuta direkt på själva bygeln. Detta är lätt att göra om man står mkt nära med pipan litegrann ifrån (inte testat men det kan fan inte vara svårt att träffa då!) men inte så lätt från 15m håll.

Jag är övertygad om att alla gevär, och åtminstone magnumen och någon till skulle plocka av bygeln på nära håll! Men jag har inte chansen att testa...

//Jakob - myten var ju inte fel!
 
Top