Getting over it - Liknande kommentatorspår för rollspelsscenario

Jag tror* att konceptet stöter på ett jättestort problem i bytet av medium, och det är att kommentatorspåret och själva spelandet nu tävlar om samma bandbredd.

Getting over it with Bennett Foddy: du spelar med händerna, och det du behöver hålla koll på är helt spatiellt (var är min figur, hammaren, hindren jag ska ta mig över). Kommentatorspåret är i ljudform. Olika delar av hjärnan behövs för att spela och att lyssna. Lägg därtill att om du skulle spela för koncentrerat och missa en bit av kommentarerna, eller om du skulle lyssna för koncentrerat och göra bort dig i spelet, så är det bara du själv som lider av det.

Rollspel med kommentatorspår: du spelar i första hand med munnen och öronen – du säger saker och lyssnar på vad de andra spelarna och spelledaren säger. I undantagsfall kan man spela med karta och göra enstaka saker helt ordlöst, typ flytta sin figur, peka på fienden man anfaller och slå en tärning, men huvudsakligen krävs verbal kommunikation både för dialog, utforskning och allt annat du försöker göra. Kort sagt, de runt bordet och jeppen i högtalaren kommer prata i mun på varandra! Och skulle du lyssna fokuserat på kommentatorn och missa en del av spelet, så stör det övriga spelare om de inte gjorde samma sak.

Jag har flera gånger i vår DnD-kampanj sagt till mina spelare att om ni vill, så kan jag "lyfta på skärmen" och berätta allt behind-the-scenes om en dungeon efter att ni lämnat den. Men då blir det ju i slutet av spelmötet, när vi håller på att plocka ihop och äta upp de kvarvarande chipsen.

* Jag tror egentligen att det här är en medvetet halv-skämtsam tråd och att alla mycket väl förstår det jag skriver ovan. Men nu ville jag skriva det ändå så synd för er i så fall.

Det här är en JÄTTEBRA reflektion. Jag tror du knäckt varför det inte funkar.

Kollade hyllan, tydligen hade jag inte sålt det. "Mark of Amber" heter äventyret och det utspelar sig i Mystara.
Och vill man ha kommentatorspåret på det så ska man leta rätt på CD:n Waveforms som har exempel från de olika produkterna TSR släppte med CD till, och kommentarer från Gordon Hookailo och Craig Stuart Garfinkle som är några av ljudfolket som jobbade med dem.

Och gillar man just kommentarer så är det A Player's Primer to the Outlands där spåren på cd:n är en magisk skalle som berättar för spelarna om olika företeelser i Planescapevärlden.

Totalt kom det inte så mycket. Förutom de ovan:
First Quest (introbox till AD&D 2nd ed)
Ravenloftäventyret A Light in the Belfry
Karameikos (grundbox för Mystara som AD&D-värld där skivan ersätter texten som SL annars läser från äventyret. Två äventyr. Jag har kört dem och ljudspåren är lite cheesy sådär)
Glantri (tror det är som ovan)
Hail the Heroes (Mystaraäventyr med blandat på cd-skivan)
Night of the Vampire (som ovan)
Red Steel (grundbox för en egen kampanjmiljö i samma värld som Mystara, soundtrack)
Savage Baronies (expansion till ovan, också soundtrack)

Sen kom 2 Terror TRAX, choose your own adventures i CD-form.

https://www.deigames.com/2023/11/a-brief-tour-of-1994-1995-audio-cd-box.html <-om man vill läsa mer inklusive hur produktionen gick till.

Back