Nekromanti "Get your stinking paws off me...

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Babylon 5, min gode herre?

Om man som skådespelare nämner namnet Macbeth så kommer det att gå en illa, och det var, om jag minns rätt, åtminstone en av anledningarna till att Marcus Cole bytte ut det otursbringande namnet mot sitt eget.


SPOILER!























Så såg vi hur det gick för den käre Marcus också, men det var en vacker hjältedöd. Inte ett öga var torrt, allra minst Ivanonvas när hon insåg vilket offer han gjort, och de som precis erkännt för varandra att de var förälskade ...

Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Babylon 5, min gode herre?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

SPOILER!























Så såg vi hur det gick för den käre Marcus också, men det var en vacker hjältedöd. Inte ett öga var torrt, allra minst Ivanonvas när hon insåg vilket offer han gjort, och de som precis erkännt för varandra att de var förälskade ...

<hr></blockquote>


Men det hade de ju inte... Ivanova hade ju inte en susning förrän hon låg på behandlingsbordet och precis höll på att vakna upp... och hörde Marcus deklarera sin kärlek. Inte så att Marcus inte hade gett henne ledtrådar eller så, men...
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Babylon 5, min gode herre?

Okej, Marcus var lite sent ute med sin otvetydiga kärleksförklaring (efter ganska lång tids antydningar som hon knappast lär ha undgått att lägga märke till), och Ivanova insåg att känslorna var ömsesidiga när hon hörde honom. Men då var allt för sent. Men jag vill gärna inbilla mig att Marcus uppfattade att hon äntligen erkände det innan han dog. Det är så typiskt, och tragiskt vackert, att de äntligen erkänner det för sig själva och för varandra när det är för sent. Jag gillar melodrama när det görs så bra som i just detta fall.

Till saken hör att det senare publicerades en novell i Amazing Stories (nummer 602), skriven av JM Staczynski (så den får väl betraktas som ganska "officiell"), där Marcus Cole vaknar upp ur en cryofrys på Minbar, många år senare. Man har lyckats hela honom från skadorna från den där mystiska manicken han använde i serien för att rädda Ivanova. Han träffar faktiskt Ivanova i novellen, men han har inte åldrats, medan hon har gjort det. Men, Marcus är nu en sådan hjälte att han inte låter det avskräcka honom.
Nå, det är en ganska trevlig novell vill jag minnas, Marcus Cole är lika ödmjuk som vanligt.

"But one thing I do remember is you carrying me off the White Star after we were hit. You saved my life."
He nodded. Looked away.
She touched his shoulder gently. "Did I ever say thank you?"
"Unnecessary," he said. "It was no trouble at all."
"Good, because I wouldn't want you to extend yourself on my behalf."
"Me? Bestir myself from my reverie all on your behalf? Wouldn't dream of it," he said, and he enjoyed the sound of her laugh. He realized just how much he'd missed it.


Sen går de hem.

Daniel
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: 24

"Just för att det är ett intressant koncept. Vad som skulle vara avslaget med den ser jag inte, även om den som du säger kan vara lite rörig. Den har alla ingredienser "

Att det är ett intressant koncept nekar jag inte till. Vad jag mest invänder mot är att en handfull händelser upprepas tämligen ofta och att många händelser inte känns särskilt trovärdiga trots att serien försöker ge ett "smart" intryck. Hade man dumpat "allting händer på 24 timmar" vinklingen så hade det varit som vilken medelmåttig amerikansk serie som helst. Tyvärr klarar de inte av att införa tidsfaktorn på ett bra sätt. Gillar dock senatorns hustru skarpt. En intressant och annorlunda karaktär till skillnad från den tämligen stela och stereotypa Bauer. Sedan var förstås skurkarna rätt coola också fastän de fick ganska ordentligt med pisk.

"Att anföra realism som argument mot en thrillerserie är i mina ögon en slag i luften, eftersom det allt som oftast rör sig om riktigt otrovärda skeenden, och att detta är en allmänt accepterad del av genren. "

Det är rätt så stor skillnad mellan thriller och thriller vill jag lova. Men det intryck jag får av "24h" är ändå att skaparna inte har avsett att göra en typisk, halvkass, amerikansk spänningsserie. Men bortsett ifrån "allting händer under 24 timmar joxet" så är det just vad det är. Sedan finns det väl ingen standardmall som definierar vad en thriller måste vara där det dessutom uttryckligen står att man absolut inte får anmärka på hur orealistiskt det hela är?

"Själv tyckte jag den var aldeles finemangsligt mysig, trots att man får falla tillbaka på "suspension of disbelief", och den gav en hel bunt med uppslag till plotter, scener och karaktärer.
"


Man kan få lika mycket inspiration av en dålig serie som av en bra. Iallafall kan jag få det. Det är knappast skäl nog för att se den. Men forumbesökarna får väl se och dömma själva antar jag.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Medhåll... men...

<blockquote><hr>Vad jag mest invänder mot är att en handfull händelser upprepas tämligen ofta och att många händelser inte känns särskilt trovärdiga trots att serien försöker ge ett "smart" intryck. Hade man dumpat "allting händer på 24 timmar" vinklingen så hade det varit som vilken medelmåttig amerikansk serie som helst.<hr></blockquote>Ja, håller med både vad gäller upprepningar och att tidsfaktorn inte riktigt utnyttjas till sin fulla potential. Vad jag däremot menar, är att även om det är en vanlig, dvs medelmåttig, amerikansk serie, så är det ovanligt att de har just denna technothriller-miljö. Nu är jag i och för sig inte kopplad till diverse sateliter och kablar, som många andra är, så jag kan ha missat en hel del (möjligen bättre) serier som sänds därute, men i mitt lilla TV-universum är detta något som sticker ut, och därför är det värt att se.<blockquote><hr>Man kan få lika mycket inspiration av en dålig serie som av en bra. Iallafall kan jag få det. Det är knappast skäl nog för att se den. Men forumbesökarna får väl se och dömma själva antar jag.<hr></blockquote>Absolut, det var ju därför jag tipsade om den /images/icons/grin.gif. Det skall medges att jag är lite förstörd vad gäller kvalitetsbedömningar, eftersom jag ser det mesta ur perspektivet "kan detta andändas till något annat", och därför har ett stort mått med överseende vad gäller dåligt skådespel och arketypisk handling. Så länge det finns nya roliga detaljer är jag nöjd.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jupp

men lite patriotiks ibland för min smak, men när man bort ser från det så är det e riktigt schysst serie

har nån tänkt på att många av dessa disskussioner i denna tråden är väldigt [ot]?
 
Top