Nekromanti Gestaltnings och inspirationstråden

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Vet inte om titeln är illa vald, funderade först på "Hur gestaltar du?" men detta känns bättre. Kan såklart ändra om med om någon finner opassande.
Vad jag vill fånga är exempel på hur ni gestaltar era rollpersoner eller SLPs så man själv kan ge lite inspiration och tips till andra hur man kan göra eller få inspiration själv.

Kan börja som ett exempel med hur jag gestaltar min ankiska och skrytsamma köpman Albertus i Drakar och Demoner (äldre utgåva):

Albertus är en fräck och lögnaktig liten figur som ständigt skryter om sina egna bravader inför andra och har bemästrat konsten att ljuga men dessvärre ljuger han så ofta att hans kompanjoner förstår att det är omöjligt att allt är sant.
Jag spelar Albertus som liten och skrytsam och har tagit inspiration av hur han låter från en gammal historialärare jag hade i gymnasiet, en smula raspig röst där jag snörper stämbanden för att det ska låta komiskt. Jag låter fantasin skena iväg när han ljuger med fokus ofta på händelser som ska utspelat sig långt bort från dem andra rollpersonerna.
Albertus gestikulerar en del med händerna och hela hans kroppsspråk visar att han är girig då ögonen lyser upp i närheten av skatter och lukrativa affärsmöjligheter och han gnider sina små händer.

Jag har för tillfället börjat spelleda en Fallout-kampanj i Colorado med Savage Worlds regler där mina spelare just träffat på en samling ghouls de aldrig tidigare stött på.
Ghouls har i min värld fått så grava skador av strålningen att deras stämband skadats eller påverkats så jag gestaltar dem som stolta, självständiga och en smula cyniska. För att få in rätt röst så använder jag mig av growl för att få rösten så raspig som möjligt samtidigt som jag håller nere på trycket så att det blir väsande istället för skrik.

Så hur gestaltar ni i rollspel?
 
Top